Interessante foto! Dat betekent dat de winkel nog open was. Politie ging er in eerdere berichtgeving vanuit dat de winkel al dicht was toen de brand uitbrak.Dat is een voorbarige conclusie; gezien het tijdstip van de 1e melding (17.15uur) is de kans best aanwezig dat de winkel voor het publiek gesloten was. In de volksmond is dit "de winkel is dicht". Het zegt niets over het open staan van deuren.
Enige dat je kunt concluderen uit deze foto is dat er vuur zichtbaar is aan de linkerzijde in de winkel, dat er nog diverse zaken buiten staan en de deuren van het pand open staan. Er loopt iemand (een medewerker?) met iets in zijn handen naar buiten.
In een eerdere reactie is er een
reclamefilmpje over deze winkel gepost. Hierin is duidelijk te zien dat de inhoud van de winkel nogal "brandvriendelijk" ligt uitgespreid. Veel dingen hangen lekker luchtig aan de wand, veel trainingspakken, petjes en schoenen. Dus veel polyester, fleece en andere kunststoffen en luchtig hangend katoen aanwezig daarbij kunststof panelen, systeemplafond, er hangen dingen aan het plafond en geen sprinklerinstallatie. Al met al een behoorlijke vuurbelasting. Daarbij stonden de deuren in de gevel open (zie foto), dus zuurstof aanvoer geen probleem. Wat al meer is gezegd lijken me deze zaken, in combinatie met de bouwvorm van dit soort (oude) panden en de eerste inzet met schuim (geen/weinig koelend vermogen) het recept voor de uitbreiding van deze brand.
Uiteraard besef ik me dat het makkelijk is om op basis van wat foto's en filmpjes op internet en op veilige afstand iets te zeggen. Uiteraard moet verder onderzoek uitwijzen of mijn ideeën überhaupt een zinnig zijn. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik, als veiligheidskundige, dolgraag aan de slag zou gaan met dit onderzoek