GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 178635 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: Peter71 link=msg=1211881 date=1382256530
Via de telefoon met de RAC, tijdens het aanrijden wisten ze het al. En hebben ze daar op ingezet.
Duidelijk. Hij was fysiek niet meer bereikbaar dus..  :-\

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: NikonDirk link=msg=1211891 date=1382258671
Duidelijk. Hij was fysiek niet meer bereikbaar dus..  :-\
Klopt inderdaad, ze hebben een redding gedaan, maar ze hebben deze moeten afbreken vanwege de grote hitte. :-\

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Er spelen twee vragen door mijn hoofd:
- Hoe reëel is de kans op een stofexplosie in een stofzuiger in een kledingwinkel (veel kleine stofdeeltjes)
- Op de foto in reactie #155 staan nog veel spullen buiten voor de glasgevel. Op andere fotot's nog voor de brandweer arriveerde zijn die reeds vrijwel volledig weg. Dat zegt volgens mij wel iets over de temperatuur en de snelheid waarmee het vuur zich verspreidde.

Of denk ik nu raar?
CN NRK

Fireball

• Senior gebruiker
Terugkijkend is e.e.a. wel bijzonder snel gegaan!

Even samenvattend: volgens berichtgeving is de brand ontstaan in een stofzuiger. Op een foto (reactie #155)  is achter in de winkel een ontwikkelde brand te zien waarbij de medewerkers nog in de deuropening staan. Op filmpjes zien we de brand vervolgens heel snel uitslaand worden aan de voorzijde, nog voordat de 1e TS ter plaatse is. In deze eerste minuten heeft de meldkamer dan een jongeman aan de lijn die zich niet in de winkel bevindt, maar in zijn appartement en hij kan dan al niet meer ontsnappen....

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Marnix link=msg=1211896 date=1382259045
Er spelen ywee vragen door mijn hoofd:
- Hoe reëel is de kans op een stofexplosie in een stofzuiger in een kledingwinkel (veel kleine stofdeeltjes)
- Op de foto in reactie #155 staan nog veel spullen buiten voor de glasgevel. Op andere fotot's nog voor de brandweer arriveerde zijn die reeds vrijwel volledig weg. Dat zegt volgens mij wel iets over de temperatuur en de snelheid waarmee het vuur zich verspreidde.

Of denk ik nu raar?
Wat er precies is gebeurt bij het ontstaan van de brand zal politieonderzoek uit moeten wijzen. Daar valt nu nog niks zinnigs over te zeggen. Feit is inderdaad dat het razend snel is gegaan, zeker omdat bij aankomst van de eerste eenheden al sprake was van een volledige uitslaande brand.

Scannernet.nl

• Forum gebruiker
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Ook nog enige berichtgeving vanaf onze kant (artikel & foto's):

http://www.scannernet.nl/nieuws-uit-harlingen-en-omstreken/actueel-nieuws/990-zeer-grote-brand-in-centrum-leeuwarden-fotos-video.html

Een chronologische volgorde van gebeurtenissen vindt u op ons LiveBlog. Daar hebben we vanaf het begin van de brand verslag gedaan van dit incident (gebasseerd op portofoonverkeer en fotograaf ter plaatse):

http://www.scannernet.nl/nieuws-uit-harlingen-en-omstreken/live-blog.html
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
11:17:00 20-10-13GROUP-1P 2 Graag om 1200 verzamelen brandadres.
0303445BRW Friesland (Leeuwarden Noord) (Blusploeg 1B)
0300055BRW Veiligheidsregio Friesland (Monitorcode)
0303063BRW Veiligheidsregio Friesland (OvD Midden)

Gilles

• Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
Citaat van: Fireball link=msg=1211625 date=1382209384

Interessante foto! Dat betekent dat de winkel nog open was. Politie ging er in eerdere berichtgeving vanuit dat de winkel al dicht was toen de brand uitbrak.
Dat is een voorbarige conclusie; gezien het tijdstip van de 1e melding (17.15uur) is de kans best aanwezig dat de winkel voor het publiek gesloten was. In de volksmond is dit "de winkel is dicht". Het zegt niets over het open staan van deuren.

Enige dat je kunt concluderen uit deze foto is dat er vuur zichtbaar is aan de linkerzijde in de winkel, dat er nog diverse zaken buiten staan en de deuren van het pand open staan. Er loopt iemand (een medewerker?) met iets in zijn handen naar buiten.

In een eerdere reactie is er een reclamefilmpje over deze winkel gepost. Hierin is duidelijk te zien dat de inhoud van de winkel nogal "brandvriendelijk" ligt uitgespreid. Veel dingen hangen lekker luchtig aan de wand, veel trainingspakken, petjes en schoenen. Dus veel polyester, fleece en andere kunststoffen en luchtig hangend katoen aanwezig daarbij kunststof panelen, systeemplafond, er hangen dingen aan het plafond en geen sprinklerinstallatie. Al met al een behoorlijke vuurbelasting. Daarbij stonden de deuren in de gevel open (zie foto), dus zuurstof aanvoer geen probleem. Wat al meer is gezegd lijken me deze zaken, in combinatie met de bouwvorm van dit soort (oude) panden en de eerste inzet met schuim (geen/weinig koelend vermogen) het recept voor de uitbreiding van deze brand.

Uiteraard besef ik me dat het makkelijk is om op basis van wat foto's en filmpjes op internet en op veilige afstand iets te zeggen. Uiteraard moet verder onderzoek uitwijzen of mijn ideeën überhaupt een zinnig zijn. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik, als veiligheidskundige, dolgraag aan de slag zou gaan met dit onderzoek   ;)
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Politie Leeuwarden ‏@politie_lwdn 53s
#omropfryslan TV brengt straks omstreeks 12:00 uur live de persconferentie van de @Gemeente_Lwd over de gevolgen grote #brand #Leeuwarden.