GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177175 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
http://www.lc.nl/friesland/regio/article16319553.ece/Lichaam-omgekomen-student-%2824%29-geborgen-
Citaat
Lichaam omgekomen student (24) geborgen
Gepubliceerd op 20 oktober 2013, 14:01
 LEEUWARDEN - Het lichaam van de student (24) die zaterdag omkwam bij de grote brand in de Leeuwarder binnenstad is zondag tegen één uur geborgen.
Een team van de brandweer ging, onder aanvoering van de officier van dienst, met een brancard het uitgebrande pand binnen.
De ouders van het slachtoffer waren op vakantie in Turkije. Zij keren zondag terug. Een familierechercheur staat hen bij.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Danny,

Natuurlijk weet ik ook dat stoom / condens net zo vertikkend voor het slachtoffer zijn als rook vanuit die optiek heb ik de verstikkende werking voor het SO ook buitenbeeld gehouden, het zijn immers de twee kwaden binnen het geheel.
Het is van mij uit bedoeld om aan te geven waarin je m.i. beter / veiliger aan het werk kan zijn als brandweer (het so heeft het oneerbiedig al benauwd genoeg)
Dat juist stoom verder door kan dringen dan rookgassen ben ik met je eens echter is het gas stoom zeer snel omgezet in condens (de witte rook) en heeft dan het grotere koelende vermogen bereikt, rookgassen (zo is mij geleerd) hebben dan wel een geringer door dringend vermogen maar bevatten daarnaast wel onverbrande deeltjes en brandbare gassen. Mij lijkt het dan ook dat ik middels mijn beschermende kleding liever in de stoom / condens werkzaam ben om een SO te redden dan in de veel gevaarlijker rookgassen. Natuurlijk speelt de lokatie van het SO daar ook een rol in als de aanwezigheid van een verstikkend gas beperkt is dan ga je er natuurlijk geen ander verstikkend gas naar toe brengen 1 liter water geeft tenslotte 1700 liter stoom en dat wil graag ergens naartoe...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
112Fryslân.nl ‏@112Fryslan 1m
Leeuwarders starten hulpactie op om getroffen bewoners te helpen. Volg het laatste nieuws hiervan op #058helpt, @058helpt & @Suksawat058!


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Even iets anders:

Deze inzet heeft vele uren gekost, en in deze smalle straten is het al snel een wirwar van slangen, voertuigen, mensen. Na verloop van tijd moet er afgelost gaan worden, maar dat materieel kan geen kant op. Worden er dan alleen personen voor aflos gealarmeerd? Hebben brandweerauto's voldoende peut om urenlang te kunnen draaien? MAW: hoe wordt de materieelslogistieke kant van een dergelijk incident georganiseerd?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1211967 date=1382270943
Mij lijkt het dan ook dat ik middels mijn beschermende kleding liever in de stoom / condens werkzaam ben om een SO te redden dan in de veel gevaarlijker rookgassen.

Nee, nooit.

Je hebt juist dat beschermende spul aan om goed met die rookgassen en hitte om te kunnen gaan. En waar beschermen brandweerpakken niet tegen: juist ja, stoom! Dat dringt door de bluskleding heen en dan is het echt niet meer uit te houden binnen.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1211967 date=1382270943
Natuurlijk speelt de lokatie van het SO daar ook een rol in als de aanwezigheid van een verstikkend gas beperkt is dan ga je er natuurlijk geen ander verstikkend gas naar toe brengen 1 liter water geeft tenslotte 1700 liter stoom en dat wil graag ergens naartoe...

Als het de enige redmogelijkheid is moet je wel. Zo verstikkend werkt stoom niet als het nog verder weg kan, je krijgt het alleen heel, heel erg heet. In een afgesloten ruimte zonder slachtoffers is het stoom juist goud waard: paar pufjes water er in, afsluiten die hap en een paar minuten later is de brand (zo goed als) uit.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Citaat van: Highfield link=msg=1211973 date=1382271630
Even iets anders:

Deze inzet heeft vele uren gekost, en in deze smalle straten is het al snel een wirwar van slangen, voertuigen, mensen. Na verloop van tijd moet er afgelost gaan worden, maar dat materieel kan geen kant op. Worden er dan alleen personen voor aflos gealarmeerd? Hebben brandweerauto's voldoende peut om urenlang te kunnen draaien? MAW: hoe wordt de materieelslogistieke kant van een dergelijk incident georganiseerd?

Een tankwagen van de vliegbasis heeft de voertuigen weer voorzien van een volle tank. De brandweer is gebleven totdat de brand voldoende onder controle was. Daarna zijn de brandweerlieden met de voertuigen weer huiswaarts gekeerd. Brandweer Menaldum heeft van 3.00 uur tot aan de ochtend aflossing gedraaid. Vervolgens heeft Jubbega dit weer overgenomen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Danny722 link=msg=1211974 date=1382271643
Nee, nooit.

Je hebt juist dat beschermende spul aan om goed met die rookgassen en hitte om te kunnen gaan. En waar beschermen brandweerpakken niet tegen: juist ja, stoom! Dat dringt door de bluskleding heen en dan is het echt niet meer uit te houden binnen.


En dat wist ik dus weer niet, beschermende kleding die je juist niet beschermd tegen dat wat je het meest creeërt....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Highfield link=msg=1211973 date=1382271630
Even iets anders:

Deze inzet heeft vele uren gekost, en in deze smalle straten is het al snel een wirwar van slangen, voertuigen, mensen. Na verloop van tijd moet er afgelost gaan worden, maar dat materieel kan geen kant op. Worden er dan alleen personen voor aflos gealarmeerd? Hebben brandweerauto's voldoende peut om urenlang te kunnen draaien? MAW: hoe wordt de materieelslogistieke kant van een dergelijk incident georganiseerd?

Ja, bij ons in de regio wordt vaak het personeel vervangen en blijven de voertuigen staan. Vers personeel van de betreffende korpsen/posten komt dan met een PM, zodat de ingezette mensen weer naar huis kunnen. Ze kennen hun eigen voertuig ook het beste.  Tevens hebben wij een logistiek peloton, die zorgt voor eten, drinken, ademlucht, brandstof etc.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1211967 date=1382270943
Mij lijkt het dan ook dat ik middels mijn beschermende kleding liever in de stoom / condens werkzaam ben om een SO te redden dan in de veel gevaarlijker rookgassen.
Ik kan je uit praktijkervaring vertellen dat wij als brandweermensen met volledig bepakking en bescherming niet zitten te wachten op de stoombad, ook voor ons kan dat nare consequenties hebben eerst graads verbrandingen bv.

Citaat van: Fireball link=msg=1211953 date=1382269054
Redden gaat toch voor blussen? Zeker als het andere pand in de gevarenzone ligt! 1e TS op de redding, 2e op de brand.

We moeten bij dit soort branden in oude binnensteden juist van "buiten naar binnen" werken. Ik zie nog te vaak dat we ons focussen op de brand, die zich dan snel uitbreidt. We lopen dan achter de feiten aan, omdat de brand veel sneller uitbreidt ten opzichte van de tijd die onze opschaling nodig heeft .Op die manier werken we letterlijk achter de brand aan, totdat we voldoende extra capaciteit hebben om een stoplijn te creëren. (bijvoorbeeld met een 2e peloton).

In feite dus meteen bij aankomst belendende percelen ontruimen en in die percelen stoplijnen opbouwen. Vervolgens pas later met extra gekregen capaciteit (bijvoorbeeld dat 2e peloton) de bron aanpakken. Bijkomende voordeel is dat de warmte in die winkel er in de tussentijd aan de voorkant gewoon uit kan. Bij de huidige aanpak wordt hij juist terug de winkel in geblazen.
Klopt als een bus redding gaat voor blussing. Moet alleen wel mogelijk zijn, gezien de berichtgeving is dat ook het doel geweest. De afloop kennen we inmiddels.


Verder ben ik het ook met je eens, ware het niet dat je dan ook zeker moet weten dat je een goede deugdelijke stoplijn hebt. En dat heb je pas met een deugdelijke brandscheiding of een flinke muur. We weten dat we hier te maken hadden met voornamelijk oudere panden, een hoop loze ruimtes en ruimtes tussen de vloeren. Dus geen garantie dat je stoplijn gaat werken. ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1211979 date=1382272136
En dat wist ik dus weer niet, beschermende kleding die je juist niet beschermd tegen dat wat je het meest creeërt....

Je bent nooit te oud om te leren ;D

Ieder brandweermens (in opleiding) wordt in een (flash-over) container gepropt met de deuren dicht. Na de opdracht om eventjes wat water in het vuur te spuiten zijn er betere plekken om te vertoeven ;D
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding