GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177182 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
112Fryslân.nl ‏@112Fryslan 19m
De politie bevestigd dat de vermiste 24-jarige jongeman is omgekomen bij de brand in Leeuwarden. Betrokkenen en hulpverleners; sterkte.
112Fryslân.nl ‏@112Fryslan 17m
1/2 Verder vraagt de politie of personen die voor, of net na het uitbreken van de brand aanwezig waren in het pand aan de Kelders 29.
112Fryslân.nl ‏@112Fryslan 16m
2/2 Deze personen hebben mogelijk meer belangrijke informatie voor de politie. Heeft u info? Bel 0900-8844.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: SniperEye link=msg=1212070 date=1382289776
Ik heb dit topic een aantal maal gelezen. Er worden veel vraagtekens gezet bij de eerste aanval. De wijze van aanvallen wordt in zeer beperkte tijd bedacht terwijl wij er nu al 24 uur over na kunnen denken. Ik weet dan ook zeker dat de vragen geen kritiek zijn naar de brandweermensen die zich de naad uit hebben gewerkt om deze grote brand te bestrijden en het slachtoffer te helpen. Ik kan me voorstellen als zij zouden meelezen deze discussie als persoonlijke kritiek kunnen opvatten.

Is dit een brand die onderzocht kan/ mag worden door de onderzoeksraad?
Ik wil zeer zeker benadrukken dat het geen we vandaag hebben geschreven geen kritiek is op het algehele brandweeroptreden. Er is daar door de collega's ontzettend hard gebuffeld om deze brand toch tot een goed einde te krijgen. Ze hebben  alles op alles gezet om het slachtoffer toch te kunnen redden. Ik heb dan ook zeer zeker diep respect voor hun algehele inzet, voor een iedere hulpverlener die betrokken is geweest bij deze brand.

Het enige waar we onze vraagtekens over hebben is over de inzet van 1-7 bij deze brand. Niet om alles af te branden. Nee, ik denk dat we als brandweer elkaar scherp moeten houden. En niet constant naar de HD of 1-7 moeten grijpen. Maar dat we soms gewoon direct naar de lage druk moeten grijpen om een brand aan te pakken. Die bewustwording moet beter onder de aandacht komen van brandweer nederland.
Maar nogmaals, ik heb diep respect voor alle hulpverleners die daar hun uiterste best hebben gedaan.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Peter  O0
Bij instappen begint de inzet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #423 Gepost op: 20 oktober 2013, 19:44:55
Politie wil klanten winkel Leeuwarden spreken
De politie is op zoek naar mensen die zaterdag aan het einde van de middag in de winkel Wonderstyle aan de Kelders 29 in Leeuwarden zijn geweest. Zij hebben ''mogelijk belangrijke informatie''.


Dat heeft de politie zondag laten weten. Waarom de politie specifiek naar die mensen op zoek is, wilde een woordvoerder niet zeggen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Kan je als burger ook aan de ondderzoeksraad vragen of ze het willen onderzoeken? Enigzins onderbouwd dat wel?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik heb geen idee, ik weet niet hoe zij hun criteria stellen om een onderzoek in te gaan stellen. Dan zal het politieonderzoek meer duidelijkheid gaan verschaffen. Wat wil je onderzocht hebben?


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: JJ75 link=msg=1212079 date=1382292064
Kan je als burger ook aan de ondderzoeksraad vragen of ze het willen onderzoeken? Enigzins onderbouwd dat wel?

nee, burgemeester, CdK en minister kunnen een verzoek doen. Verder kiezen ze zelf hun incidenten. Dat moeten wel enigszins bijzondere incidenten zijn. Zie paragraaf 1.2 van hun onderzoeksprotocol.
http://www.onderzoeksraad.nl/uploads/fm/over-de-raad/OVV_onderzoeksprotocol_web_definitief_met_links.pdf


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,369
op www,onderzoeksraad.nl kun je e.e.a. lezen over criteria en werkwijze.


guest12562

  • Gast
Ben wel benieuwd hoe brandweer Nederland na jaren 1-7 promotie er eens op gewezen gaat worden door bijv. de onderzoeksraad. De werkvloer weet al lang dat dit goedje slechts een goede specifieke toevoeging is maar zeker geen wondermiddel.
Dat van hoger hand deze systemen te pas en te onpas worden besteld ondanks de kritische noten van de werkvloer zou hopelijk nu eens aan het daglicht komen. Het kan in ieder geval verhelderend werken.

Jammer om te zien dat deze brand in beginsel hetzelfde is aangepakt als een tijdje geleden die brand in de snackbar, is daar ooit een goede evaluatie over geweest en heeft men hier ook op geanticipeerd en het uitgedragen?


guest12562

  • Gast
Ben overigens ook benieuwd wat de overweging is geweest van die crashtender?