GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177193 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: Breathe link=msg=1212123 date=1382301968
Ga ik door op optie twee, optie 1 is wat mij betreft geen optie in dit geval. Enige wat hier helpt is koelen en daarbij, je ziet hier gelijk dat offensief hier niet van toepassing is, want de hitte is al zo intens dat binnentreding in het brandadres geen zinvolle veilige onderneming wordt. Dus defensief, focus op uitbreiding voorkomen, sterker nog in je plan + moet dit al zitten en mag je eigenlijk alweer na gaan denken over je daarna te nemen stappen. Je weet van je plaatselijke bekendheid hoe het zit met bebouwing en de moeilijke toegang. Ook de bereikbaarheid neem je hierin mee, ik ga er ook van uit dat de brandweermannen van Leeuwarden hierop in zijn gaan zetten, want dat beeld kan ik slecht vormen ondanks dat er veel filmpjes zijn. Snel opschalen is het devies, je moet hier echt vol aan de bak, dat zie je bij aankomst al en weet je met je plaatselijke kennis. Uiteraard heb je ook nog te maken met een slachtoffer, waar in eerste instantie de prioriteit ligt.
Defensief inzetten en zoeken naar het slachtoffer dus wat mij betreft.

Eens, alleen ik kan me voorstellen dat als je gewend bent om zo als eerste inzet te werken, je dat nu ook doet. Derhalve was mijn visie nav de beelden aan de voorzijde. Er zijn weinig beelden van de andere zijde, waar volgens mij, waar de door / overslag enorm snel is gegaan. Hierbij ga ik dan af op het filmmateriaal wat er beschikbaar is. Redding heeft de grootste prioriteit en zal vanaf de andere kant gerust geprobeerd zijn.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


guest12562

  • Gast
Citaat van: grizz link=msg=1212128 date=1382302362
Eens, alleen ik kan me voorstellen dat als je gewend bent om zo als eerste inzet te werken, je dat nu ook doet. Derhalve was mijn visie nav de beelden aan de voorzijde. Er zijn weinig beelden van de andere zijde, waar volgens mij, waar de door / overslag enorm snel is gegaan. Hierbij ga ik dan af op het filmmateriaal wat er beschikbaar is. Redding heeft de grootste prioriteit en zal vanaf de andere kant gerust geprobeerd zijn.

Ik ga helemaal met je mee, alleen met het woordje gewend ben ik wat terughoudend, want geen een brand is hetzelfde dus pak hem aan wat in jou visie op dat moment het beste is met de spullen welke je bij je hebt. Alles wat daarna komt moet je organiseren of bedenken.

Prima om zo de discussie te voeren  O0


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,369
Volledig eens met Breathe en ik geloof dat we een record aantal pagina's over 1 topic hebben... O0


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: Breathe link=msg=1212133 date=1382303210
Prima om zo de discussie te voeren  O0

 O0

Best constructief... en als Bev. aan de zijlijn mooi om van te leren denk ik !
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Citaat van: 7131 link=msg=1212086 date=1382293043
De door jou als MD bestempelde "gevouwen slangen" zijn gewoon twee gekoppelde LD 38'ers (1,5 duims Lage Druk ) die rechtstreeks op de tank zijn aangesloten. En bij maar heel weinig kazernes zijn deze slangen nog gevouwen.

 O0

Citaat van: Cobra2013 link=msg=1212118 date=1382300723
Ik zag een vraag voorbij komen over het aantal COBRA systemen in NL:
- 2 stuks bij BAA (1 x framed-unit op een pick-up, kazerne Ouderkerk en 1 x inbouw in een reserve TS voor testen, tijdelijk op kazerne Ysbrand)
De framed-unit van ODK zal binnenkort worden ingebouwd in de nieuwe Bijzondere Blusmiddelen Container (BBC).

Weet iemand of zij ter plaatse geweest zijn? Er is meerdere malen overleg geweest tussen de OvD-Bzuid, de bevelvoerder van Ouderkerk en de GMC.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Citaat van: Jerommeke link=msg=1212143 date=1382305442
O0

Weet iemand of zij ter plaatse geweest zijn? Er is meerdere malen overleg geweest tussen de OvD-Bzuid, de bevelvoerder van Ouderkerk en de GMC.

Nee, ze zijn niet geweest.


Cobra2013

  • Stafbevelvoerder/Coörd. IBGS /Instructeur COBRA
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
Klopt, we zijn niet geweest, helaas. Wel naar de scheepsbrand in IJmuiden.


TVBlock

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
Zeer grote brand Leeuwarden aan de Kelders
Zeer grote brand Leeuwarden aan de Kelders
Alex Zwart
TV Block


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: SniperEye link=msg=1212070 date=1382289776
Ik heb dit topic een aantal maal gelezen. Er worden veel vraagtekens gezet bij de eerste aanval. De wijze van aanvallen wordt in zeer beperkte tijd bedacht terwijl wij er nu al 24 uur over na kunnen denken. Ik weet dan ook zeker dat de vragen geen kritiek zijn naar de brandweermensen die zich de naad uit hebben gewerkt om deze grote brand te bestrijden en het slachtoffer te helpen. Ik kan me voorstellen als zij zouden meelezen deze discussie als persoonlijke kritiek kunnen opvatten.

Is dit een brand die onderzocht kan/ mag worden door de onderzoeksraad?
Om met je laatste punt te beginnen, aangezien er een dodelijk slachtoffer is is de kans aanwezig dat zij, ook, een onderzoek starten. Maar dat is even afwachten.

Om met je eerste stukje verder te gaan. Daar heb je helemaal gelijk in. In mijn vorige post (ergens op pagina 18) stel ik dat ook al. Wij kunnen op veilige afstand rustig afwegen of er geen andere beslissing genomen had moeten worden. Vooral ook omdat wij de gevolgen van de beslissingen zien.

Ik ben er van overtuigd dat diegene die daar als eerste aankwamen met de beste bedoelingen en met de hun beschikbare middelen de eerste aanval zijn begonnen. Als ze alleen maar konden kiezen tussen 1-7 of LD opbouwen kan ik me voorstellen dat ze een eerste poging met 1-7 hebben gedaan, zeker met mogelijk de wetenschap dat er nog mensen in het pand zijn. Achteraf kun je je afvragen of dat verstandig was.

Daarom ben ik ook heel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek; niet in de laatste plaats omdat het ook mijn werk is om dat soort onderzoeken te doen. Ik denk dat je in het onderzoek op twee richtingen moet gaan zitten. 1, de brand en de bestrijding en 2, de materialen, middelen en procedures.

Ik denk dat er met name in punt 2 veel te halen is. Mogelijk het niet langer inzetten van 1-7 in de beginfase van dit soort branden; mogelijk moet je dan voertuigen aanpassen om te kunnen kiezen tussen 1-7 en HD. Als je dat bijvoorbeeld wil doen zul je ook opleidingen, trainingen etc moeten aanpassen.

Ik denk dat dit bovenal een incident is waar heel veel van te leren is.

Maar zeer belangrijk: de mensen daar (en in de meldkamer) hebben zonder uitzondering hun uiterste best gedaan om zo snel mogelijk te blussen en het slachtoffer te redden. Daar durf ik hiervandaan mijn hand voor in het vuur te steken (mooie woordspeling).
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Nog aanvullend op wat er te leren is van punt 2: Was er bv kritiek van de mensen op de werkvloer over materieel waar door management niets meer is gedaan, hoe is de bedrijfscultuur. Hoeveel training is er op dit soort incidenten. Hoeveel controle is er op de brandveiligheid van dit soort panden. Et cetera, et cetera...

Ik denk dat dit bovenal een incident is waar heel veel van te leren is. Zowel in de bestrijding maar ook voor de organisatie en preventie van dit soort incidenten. En dan niet alleen voor het korps van Leeuwarden maar voor heel Nederland.
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...