GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177194 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Brandnetel

  • brandweermensch
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,487
Idsart was altijd al bang dat brand zou uitbreken

LEEUWARDEN - Idsart Otte sprak vorige week nog de vrees uit bij brand in het nauw te zullen raken.

Daarom wilde hij verhuizen. Zijn doembeeld kwam uit: de brand werd hem zaterdag noodlottig. ,,Het was een kamertje achteraf'', weet Idsarts baas Erwin Franckena. Idsart had geen uitzicht op straat, maar op een klein binnenplaatsje. ,,Het was heel klein, met een wirwar aan trappen.'' Verhuurder Wyb Feddema kent de angst van Idsart niet. ,,Hij heeft er met mij nog nooit over gesproken.'' Volgens Feddema voldeed het kamertje bij controles aan alle voorschriften.

Bron: http://www.lc.nl/friesland/regio/article16320693.ece/Idsart-was-altijd-al-bang-dat-brand-zou-uitbreken-


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Citaat van: Marnix link=msg=1211896 date=1382259045
- Hoe reëel is de kans op een stofexplosie in een stofzuiger in een kledingwinkel (veel kleine stofdeeltjes)

Ik weet niet veel van stofzuigers, maar mijn oude stofzuiger werd erg warm als de stofzak / stofbak vol was. Hoe vaak denken mensen eraan dat te vervangen? Bovendien schijnt het zo te zijn dat als je niet het hele snoer uit de stofzuiger haalt, voor je gaat stofzuigen, dat er daardoor ook brand kan ontstaan.

Citaat van: herzon link=msg=1211874 date=1382255945
Helemaal mee eens.
Gewoon machteloos staan en weten dat de persoon die wilde gaan helpen er nooit meer levend uit zal komen.
Wat me ook vreselijk lijkt is het zijn van het 'slachtoffer'. Je weet dat ze er zijn, je weet dat ze je niet meer kunnen helpen,
je hebt de buitenwereld gesproken. En je 'wacht' op je dood. Ik denk dat je gek wordt van alle gedachten bij elkaar.
Hopelijk versuf en raak je buiten bewustzijn door de rook/gebrek aan zuurstof. En sterf je daarna zonder enig besef.

Ik durfde het niet te zeggen, maar ik dacht eerlijk gezegd van het begin af aan nergens anders aan. Het moet vreselijk zijn geweest. Het idee dat je opgesloten zit en weet dat er brand is. Als jij er niet uit kan realiseer je je vast dat het voor iemand die niet bekend is met het pand, lastig wordt om dan wel binnen te komen (en hoe kom je er dan daarna samen weer uit?). Hoe breng je die laatste minuten door? Vechten om weg te komen? Huilen? Wat moet je op zo'n moment bang zijn. "Hopelijk versuf en raak je buiten bewustzijn door de rook/gebrek aan zuurstof. En sterf je daarna zonder enig besef." Natuurlijk gaan mijn gedachte uit naar zijn familie en vrienden en andere betrokkenen. Maar zeker ook naar hemzelf.

Citaat van: Brandnetel link=msg=1212161 date=1382317477
Idsart was altijd al bang dat brand zou uitbreken

LEEUWARDEN - Idsart Otte sprak vorige week nog de vrees uit bij brand in het nauw te zullen raken.

Daarom wilde hij verhuizen. Zijn doembeeld kwam uit: de brand werd hem zaterdag noodlottig. ,,Het was een kamertje achteraf'', weet Idsarts baas Erwin Franckena. Idsart had geen uitzicht op straat, maar op een klein binnenplaatsje. ,,Het was heel klein, met een wirwar aan trappen.'' Verhuurder Wyb Feddema kent de angst van Idsart niet. ,,Hij heeft er met mij nog nooit over gesproken.'' Volgens Feddema voldeed het kamertje bij controles aan alle voorschriften.

Bron: http://www.lc.nl/friesland/regio/article16320693.ece/Idsart-was-altijd-al-bang-dat-brand-zou-uitbreken-

Ik heb soms het idee dat er een "taboe" hangt rondom je eigen brandveiligheid. Herkennen jullie dat? Ik hoor nooit iemand vragen naar vluchtroutes of BHV'ers, of brandveiligheidsdingen. Alsof je dan bang bent om niets, overdreven angstig bent en "er komt hier toch geen brand". Er is in 2010? een onderzoek geweest in ons huis. Onze huizen zijn niet brandveilig, althans, er is op zolder grote kans op overslag. De woningbouw zou overal rookmelders komen ophangen, maar zijn tot op heden nog niet geweest. "De brandweer weet ervan en komt in geval van brand extra snel"  (Geloof ik niets van, brandweer rijd voor mij geen meter harder dan voor een ander. Brand is brand en ze komen zo snel als mogelijk - lijkt mij). Zelf heb ik wel een rookmelder opgehangen en een blusdeken in huis. Oke dat is niet genoeg. Eigenlijk zou ik ook een brandladder moeten hebben om van het balkon af naar beneden te kunnen en in ons trappenhuis en bij de buren zouden minstens ook alarmen moeten hangen.  Maar als ik ook op mijn werk vraag naar brandveiligheid, vluchtroutes e.d. dan wordt ik gewoon raar aangekeken. Als ik een nieuw oppasgezin heb, vraag ik eerst waar de stoppenkast is en of ze rookalarm hebben. Ik ga na hoe ik in geval van nood de kinderen naar buiten kan krijgen. In de bus en trein kijk ik altijd waar (nood)uitgangen zijn en waar die hamertjes hangen om de ramen mee kapot te slaan. Ook in nieuwe gebouwen, altijd even kijken waar de uitgangen zitten. Ik werk ook in de kinderopvang als flexwerker. Hoe vaak ik niet raar ben aangekeken omdat ik vroeg naar vluchtroute met de groep en de regels rondom het weggaan met de groep. Sommige groepen hebben een lang touw wat elk kindje vast moet houden om zo naar buiten te gaan. Andere groepen doen dat anders. Waar is het verrijdbare nood-bedje waar je kinderen in mag zetten en hoeveel kinderen kunnen daarin. Etc. Misschien ben ik overdreven bang voor brand. Of ik bereid me er (voor zover mogelijk) op voor. Of het me uiteindelijk zal helpen weet ik niet. (Hoop het nooit mee te maken).

Wat is er gedaan in het geval van Idsart. Als hij zegt bang te zijn, zijn er mensen met hem meegegaan om met hem mee te kijken/denken over vluchtroutes en zijn ze spullen gaan kopen om het veiliger te maken? Met een brandblusser of blusdeken had hij de brand niet kunnen blussen, maar misschien wel zijn vluchtroute brandvrij / veiliger kunnen maken? (Weet ik niet, ik ben maar een simpele burger die op dit forum veel meeleest).

Wat mij betreft zouden er best reclamespotjes mogen komen over dat het heel normaal is om je bewust te zijn van je eigen (brand)veiligheid, waar je ook bent. En dat het goed is om je er bewust van te zijn. En dat het goed is dat je er op let, vragen over stelt en/of zelf (brand)veiligheid creëert.

Maar dat is mijn mening.


guest12562

  • Gast
Goed bezig wortel!

Tegenwoordig is de brandweer juist bezig om de verantwoording ten aanzien van de zaken die jij noemt bij de verantwoordelijke neer te leggen. Dus bij de organisatie waar je werkt, de verhuurder, huurder of eigenaar van de woning of het bedrijf.
Oftewel men is zelf verantwoordelijk en aangezien alle maatregelen geld kosten zullen deze zeker in deze tijd niet zo makkelijk worden gemaakt, men kiest er namelijk voor om de hoofd boven het water te houden en brandveiligheidsmaatregelen staan daardoor dus niet bovenaan het lijstje.

De brandweer moet ook bezuinigen, dus geeft de spelregels en zal minder controleren, gevolgen zijn dus wat mij betreft duidelijk.
Iedereen is aan het bezuinigen en zal dus af gaan wegen waar men op kan besparen, ik voorzie hierdoor in de toekomst nogal wat problemen door ontstaan.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Cobra2013 link=msg=1212118 date=1382300723

De framed-unit van ODK zal binnenkort worden ingebouwd in de nieuwe Bijzondere Blusmiddelen Container (BBC).

En hierdoor gaat zijn uitruktijd en aanrijtijd weer omlaag waarmee je volgens mij de voordelen en kernpunten van de cobra weer teniet doet.


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Citaat van: Breathe link=msg=1212167 date=1382341068
Goed bezig wortel!

Tegenwoordig is de brandweer juist bezig om de verantwoording ten aanzien van de zaken die jij noemt bij de verantwoordelijke neer te leggen. Dus bij de organisatie waar je werkt, de verhuurder, huurder of eigenaar van de woning of het bedrijf.
Oftewel men is zelf verantwoordelijk en aangezien alle maatregelen geld kosten zullen deze zeker in deze tijd niet zo makkelijk worden gemaakt, men kiest er namelijk voor om de hoofd boven het water te houden en brandveiligheidsmaatregelen staan daardoor dus niet bovenaan het lijstje.

De brandweer moet ook bezuinigen, dus geeft de spelregels en zal minder controleren, gevolgen zijn dus wat mij betreft duidelijk.
Iedereen is aan het bezuinigen en zal dus af gaan wegen waar men op kan besparen, ik voorzie hierdoor in de toekomst nogal wat problemen door ontstaan.

Ik wilde het bericht vanochtend nog aanpassen, maar zag niet of/hoe ik dat kon doen. Wat ik ook nog als voorbeeld wilden noemen is dat ik soms expres in het donker (bijv nu 's morgens) probeer om van mijn sleutelbos de huissleutel te vinden en in het donker de deur van het slot te halen. Want als je huis vol rook staat heeft het geen nut het licht aan te doen (als de stroom het nog doet). Want je zult het slot evengoed niet zien. Eerlijk gezegd schaam ik me om dit soort dingen te noemen. Wat ik al zei: Ik wordt er vaak raar op aangekeken. Alsof ik overdreven angstig ben. (Ik ben wel wat onzekerder/angstiger dan de gemiddelde mens, denk ik, maar toch).

Ook burgers kunnen van dit soort incidenten leren. Zorg dat je weet hoe je je huis uit komt, bedenk ook wat alternatieve routes zijn als de meest directe weg naar buiten niet lukt. Als je bang bent voor brand, neem jezelf serieus vraag mensen om hulp om het brandveiliger te maken. En/of schaf zelf dingen aan. En niet alleen voor jezelf, denk ook om gevaar voor/bij anderen. Ik heb ooit eens bij een vriend gelogeerd. Eén leef/slaapkamertje dat hij huurde in een woning. Op de tweede verdieping. De kamer was klein. Twee persoonsbed, onder de gordijnen. Raamkozijnen van hout. Vloerbedekking op de grond. Een stoffen bank, overal kleding en een stapel vuurwerk op de kast (ver buiten oud&nieuw). En hij rookte in bed. Misschien raar, maar ik ben er niet meer gaan logeren. Ik voelde me er niet veilig. Ik heb dat ook gezegd, maar hij deed er zelf niets mee. Dat is dan zijn keuze. Ik kan hem niet dwingen.

Ik ben mbt dit onderzoek wel benieuwd waarom Idsart zijn huis niet uit kon. Kwam hij er te laat achter dat er brand was? Waren er brandalarmen en heeft hij die kunnen horen?

Brand/rookalarm is (denk ik) niet alleen nuttig in de ruimte waar brand kan ontstaan, maar ook in gangen, trappenhuizen e.d. zodat je door de alarmen de brand "hoort aankomen". In dit geval had hij misschien gealarmeerd kunnen worden door brandalarmen bij de buren. Waardoor hij meer tijd had om weg te gaan.


TheFlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
  • Het leven is als een droom, genieten dus!
Naast het feit dat er een dodelijk slachtoffer is gevallen, ben ik ook geschokt door een vrouw die gisteravond op HVNL haar zegje deed. Woning verlaten zonder de katten mee te nemen. Ik dacht dat huisdieren onderdeel waren van een gezin, blijkbaar mis. Op de nieuwsberichten afgaande dat de politie en brandweer buren gingen evacueren kan ik in ieder geval stellen dat als die vrouw de katten niet meer kon redden er twijfels moeten worden gezet bij de veiligheid van de agent(en) die hulp boden bij evacuatie, die een veel lagere beschermingsgraad heeft/hebben dan de brandweer.
Misschien heb ik het mis als buitenstaander, maar dan hoor ik graag hoe of wat. Mijns inziens zijn kattenlevens ook levens en niet minder waard dan die van een mens. Ook huisdieren kunnen lijden.

Verder vraag ik me af, al lezende dit topic, of er nu ook in andere steden onderzocht gaat worden of de binnenstad nog veilig is. Ja, dit zal de nodige controles en geld gaan kosten, maar ik denk dat men dat er graag voor over heeft om deze situaties in de toekomst proberen te voorkomen. Mogelijk met aanleg van brandveilige gangen achter oude panden langs.


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Citaat
Mijns inziens zijn kattenlevens ook levens en niet minder waard dan die van een mens. Ook huisdieren kunnen lijden.

Uiteraard heb je als eigenaar idd de zorg voor je huisdier(en). Maar zoals altijd geldt eerst dat je zelf eea moet kunnen navertellen, en daarna kijk je wat er te redden valt. Je kunt ook van een hulpverlener niet verwachten dat hij/zij zijn of haar leven in gevaar brengt voor een huisdier. Ik ben opgegroeid op een kleine boerderij waar ook huisdieren waren, en deze werden goed verzorgd. Echter niet ten koste van alles, dus als een dier (te) ziek werd, werd er afscheid van genomen. Misschien dat mensen met een agrarische achtergrond eerder naar de economische waarde van dieren kijken...
Mister Livingstone, I presume?


TheFlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
  • Het leven is als een droom, genieten dus!
Ik doel hierop vanuit het aspect evacuatie, gezien het andere een ethisch aspect is.

Ik bedoel ook niet dat men als hulpverlener zijnde de eigen veiligheid opzij moet zetten voor een huisdier, maar op het moment dat er dus geen huisdieren worden meegenomen bij evacuatie, kan dat zijn:

1. Omdat er geen tijd is
2. Omdat men weinig waarde hecht aan de huisdieren

Het is vooral de 2e waarom ik mij zorgen uit over het meenemen van huisdieren, want als er werkelijk geen tijd was om de katten mee te nemen, durf ik ook te stellen dat de veiligheid van een ieder die geen brandweerpak droeg tijdens evacuatie ook in gevaar was, dus ook de betreffende agent(en).


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: TheFlie link=msg=1212205 date=1382350771
Ik doel hierop vanuit het aspect evacuatie, gezien het andere een ethisch aspect is.

Ik bedoel ook niet dat men als hulpverlener zijnde de eigen veiligheid opzij moet zetten voor een huisdier, maar op het moment dat er dus geen huisdieren worden meegenomen bij evacuatie, kan dat zijn:

1. Omdat er geen tijd is
2. Omdat men weinig waarde hecht aan de huisdieren

Het is vooral de 2e waarom ik mij zorgen uit over het meenemen van huisdieren, want als er werkelijk geen tijd was om de katten mee te nemen, durf ik ook te stellen dat de veiligheid van een ieder die geen brandweerpak droeg tijdens evacuatie ook in gevaar was, dus ook de betreffende agent(en).

Misschien is die vrouw in het interview wel op eigen gelegenheid naar buiten gekomen en is ze zelf haar katten vergeten. De brandweer gaat dan niet meer naar binnen als de vrouw aangeeft dat er niemand meer is. Wat betreft die agenten, ja die zijn misschien wel in gevaar geweest. Misschien hebben de agenten alleen de buitenste ring gedaan en zijn de zones die aan de brand grenzen door de brandweer gedaan. Desalniettemin ken ik genoeg mensen met een publieke taak die bereid zijn om heel ver te gaan voor anderen èn hun dieren. We hebben te weinig informatie over dit concrete geval om er iets zinnigs over te kunnen zeggen (in tegenstelling tot bijvoorbeelde de 1-7/hd/ld discussie die op basis van de beelden redelijk te doen is).

Een algemene discussie is natuurlijk altijd goed, maar niet in dit topic. Zie bijvoorbeeld hier (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=11670) over brandveiligheid in stallen of hier (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=64904.0) over de respons van brandweer op huisdieren!

All animals are equal, but some animals are more equal than others. - George Orwell
Bijdragen op persoonlijke titel.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Citaat van: TheFlie link=msg=1212205 date=1382350771
Ik doel hierop vanuit het aspect evacuatie, gezien het andere een ethisch aspect is.

Ik bedoel ook niet dat men als hulpverlener zijnde de eigen veiligheid opzij moet zetten voor een huisdier, maar op het moment dat er dus geen huisdieren worden meegenomen bij evacuatie, kan dat zijn:

1. Omdat er geen tijd is
2. Omdat men weinig waarde hecht aan de huisdieren

Het is vooral de 2e waarom ik mij zorgen uit over het meenemen van huisdieren, want als er werkelijk geen tijd was om de katten mee te nemen, durf ik ook te stellen dat de veiligheid van een ieder die geen brandweerpak droeg tijdens evacuatie ook in gevaar was, dus ook de betreffende agent(en).

Als je de fimpjes bekeken hebt was de brand al vrij snel behoorlijk fel en zat er nog iemand vast. Men zal zich dan eerst richten op het redden van het slachtoffer en het bestrijden van de brand en niet op het redden van huisdieren. Als ze er toevallig een tegenkomen zullen ze hun echt niet laten lopen maar op zulke drukke momenten gaan ze hoe zielig het ook is voor de huisdieren er niet naar opzoek.