GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177197 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

xgnoom

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Deze foto van boven geeft een idee van de omvang van de schade:

Meer foto's en video's: Leeuwarder Courant


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Zo te zien op die foto gaat het om 3 panden?


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: TheFlie link=msg=1212205 date=1382350771
Ik doel hierop vanuit het aspect evacuatie, gezien het andere een ethisch aspect is.

Ik bedoel ook niet dat men als hulpverlener zijnde de eigen veiligheid opzij moet zetten voor een huisdier, maar op het moment dat er dus geen huisdieren worden meegenomen bij evacuatie, kan dat zijn:

1. Omdat er geen tijd is
2. Omdat men weinig waarde hecht aan de huisdieren


3. de kat is bang en heeft zich verstopt
4. is er een kattenluik ( was de kat thuis ? )
5. de kat is gevlucht, terwijl de bewoner het huis verliet ( slecht zicht rook ? )

Veel mogelijke onduidelijkheden, die je je ook zal moeten realiseren voordat je zeker weet of en waar een dier in nood is.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: TheFlie link=msg=1212205 date=1382350771
Ik doel hierop vanuit het aspect evacuatie, gezien het andere een ethisch aspect is.

Ik bedoel ook niet dat men als hulpverlener zijnde de eigen veiligheid opzij moet zetten voor een huisdier, maar op het moment dat er dus geen huisdieren worden meegenomen bij evacuatie, kan dat zijn:

1. Omdat er geen tijd is
2. Omdat men weinig waarde hecht aan de huisdieren

Het is vooral de 2e waarom ik mij zorgen uit over het meenemen van huisdieren, want als er werkelijk geen tijd was om de katten mee te nemen, durf ik ook te stellen dat de veiligheid van een ieder die geen brandweerpak droeg tijdens evacuatie ook in gevaar was, dus ook de betreffende agent(en).

Het is heel simpel, als jij je in rook begeeft zonder adembescherming ben je in gevaar, dus ook de politieagenten die toch een met rook gevulde ruimte in gaan, om mens, dier of wat dan ook te redden nemen een in mijn ogen onverantwoord risico.
Maar ja, er zijn nog steeds politieagenten die denken dat ze meer kunnen als andere mensen, en die er zo voor zorgen dat brandweermensen weer een gebruikt blauw meetbuisje mogen gaan zoeken of dat de ambulancedienst weer werk heeft omdat de politieagent blauw meetbuisje heeft gespeeld.


Martin63

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Citaat van: FF4266 link=msg=1212211 date=1382353765
Zo te zien op die foto gaat het om 3 panden?
en 2 aan de achterkant


guest12562

  • Gast
Citaat van: TheFlie link=msg=1212197 date=1382348893
Verder vraag ik me af, al lezende dit topic, of er nu ook in andere steden onderzocht gaat worden of de binnenstad nog veilig is. Ja, dit zal de nodige controles en geld gaan kosten, maar ik denk dat men dat er graag voor over heeft om deze situaties in de toekomst proberen te voorkomen. Mogelijk met aanleg van brandveilige gangen achter oude panden langs.

Dat denk ik niet, ook gezien de bezuinigingen genoemd in een eerdere reactie.
Met alle respect, maar ik verwacht dat dit niet ernstig genoeg is om dit soort zaken op te pakken, verantwoording ligt echt bij de gebruiker zelf.
Brandveilig leven is hiervoor in het leven geroepen.

Wil er echt geld gaan naar dit soort brandweer activiteiten dan zal dit gebeuren naar aanleiding van een brand ala Volendam. Althans dat is wat ik verwacht.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Citaat van: FF4266 link=msg=1212211 date=1382353765
Zo te zien op die foto gaat het om 3 panden?

Overzicht van de getroffen panden met brand, rook- en/of waterschade. Ook zijn de opstelplaatsen van de hoogwerkers aangegeven. De ster geeft het pand aan waar de brand is ontstaan.




Bewerkte foto van provincie Fryslân.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Breathe link=msg=1212222 date=1382356564
Dat denk ik niet, ook gezien de bezuinigingen genoemd in een eerdere reactie.
Met alle respect, maar ik verwacht dat dit niet ernstig genoeg is om dit soort zaken op te pakken, verantwoording ligt echt bij de gebruiker zelf.
Brandveilig leven is hiervoor in het leven geroepen.

Wil er echt geld gaan naar dit soort brandweer activiteiten dan zal dit gebeuren naar aanleiding van een brand ala Volendam. Althans dat is wat ik verwacht.
Bij andere inspecties beginnen ze net te leren dat bedrijven een echte fysieke inspectie nodig hebben omdat anders regels niet goed nageleefd worden en bij de brandweer doen ze het omgekeerd. Als ik het goed interpreteer zijn er verhuurpanden bij betrokken en is de verhuurder ook verantwoordelijk.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gemeente Leeuwarden ‏@Gemeente_Lwd 11:48 AM - 21 Oct 13
Enexis roept bewoners in het getroffen gebied die geen gas hebben op om de hoofdkraan van het gas dicht te draaien. #brand #Kelders

Gemeente Leeuwarden ‏@Gemeente_Lwd 1:42 PM - 21 Oct 13
In verband met instortingsgevaar wordt het afgezette gebied rondom de #Kelders weer vergroot. #brand
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Meest gestelde vragen brand Kelders

http://www.leeuwarden.nl/artikel/2013/meest-gestelde-vragen-brand-kelders

Meest gestelde vragen en antwoorden over de (gevolgen van) de brand aan de Kelders.

Meest gestelde vragen algemeen
1. Welk gebied is afgezet?

Op dit moment zijn nog (delen) afgezet van de Kelders, Poststraat en Minnemastraat. Ook voetgangers mogen niet in het afgezette gebied. De situatie wordt steeds opnieuw bekeken. Als het veilig is, worden gebieden vrijgegeven. De kademuur voor de getroffen panden is mogelijk door bluswater verzwakt en wordt onderzocht. Kom niet naar het rampgebied om te kijken! Geef professionele hulpverleners de ruimte om hun werk te doen.

2. Is er asbest vrijgekomen?

Er zijn metingen geweest naar gevaarlijke stoffen en er is geen asbest aangetroffen.

4. Ik wil graag iets bijdragen, waar kan ik terecht?

In vervangende woonruimte is inmiddels voorzien. Wilt u spullen aanbieden, bijvoorbeeld een wasmachine, doe dit dan via de actie 058 helpt, die door inwoners van Leeuwarden is opgezet.

Op de website 058helpt.nl kun je spullen aanbieden via een formulier. De actie is ook te vinden op Facebook.

https://www.facebook.com/058helpt058

5. Wat is de oorzaak van de brand?

De politie doet onderzoek naar de oorzaak.


Meest gestelde vragen voor bewoners en eigenaars panden

1. Wanneer kan ik weer in mijn pand / woning / winkel?

De panden die nog niet zijn vrijgegeven zijn:

Kelders 27, 29, 31, 33, 35
Poststraat 30b, 32, 34, 36 en 38
Minnemastraat 1
De gemeente Leeuwarden houdt contact met de bewoners en eigenaren van deze panden over het vervolg.

De rest van de panden is vrijgegeven. Bewoners en eigenaren mogen – als ze dit willen - hun woning of pand weer in. Niet alle panden beschikken al over gas en/of stroom. Enexis werkt hier hard aan en verwacht het binnen 3 dagen te hebben opgelost. Als u in een pand zit waar nu nog geen gas is, zet de hoofdkraan van het gas dan uit. Hierdoor kan Enexis het gas straks gemakkelijker weer aanzetten. Heeft u vragen over gas en/of stroom, neem dan contact op met Enexis: 0800 – 9009.

2. Als ik niet naar mijn woning terug kan of wil, waar moet ik dan heen?

Probeer onderdak te krijgen bij familie of vrienden. Lukt dit niet, vraag dan aan uw eigen verzekeraar of externe overnachtingen vergoed worden. Komt u er niet uit, bel dan Salvage, telefoon 020 – 651 6060. U moet dan een meldnummer noemen, dit is: 2013-3849.

3. Ik woon of heb een pand in het getroffen gebied en ik heb me nog niet gemeld. Waar moet ik mij melden?

Bel met telefoonnummer 14 058 en laat uw gegevens achter. U kunt met dit nummer bellen tijdens kantooruren, van 8.30 tot 17.00 uur.

4. Ik heb rook/roet/waterschade, waar moet ik de schade melden?

Schade kunt u melden bij uw eigen verzekeraar.

5. Hoe zit het met gas/water/elektriciteit in het getroffen gebied?

Alle vrijgegeven panden hebben water. Gas en stroom is nog niet overal aangesloten. Enexis werkt hier hard aan en verwacht het binnen drie dagen te hebben opgelost. Als u in een pand zit waar nu nog geen gas is, zet de hoofdkraan van het gas dan uit. Hierdoor kan Enexis het gas straks gemakkelijker weer aanzetten. Heeft u vragen over gas en/of stroom, neem dan contact op met Enexis: 0800 – 9009.

6. Hoe wordt omgegaan met de resten van persoonlijke bezittingen in verwoeste panden?

De panden worden niet meteen opgeruimd. U krijgt hierover nog nadere informatie.

7. Ik heb een woning in het gebied, wordt daar nu niet ingebroken?

Het afgezette gebied wordt beveiligd.

8. Hoe kom ik z.s.m. aan een nieuw identiteitsbewijs?

Vraag een nieuw ID-bewijs aan bij de balie van het Stadskantoor. Getroffenen hoeven geen vermissingsleges te betalen.

9. Als mijn pand niet is vrijgegeven, hoe ontvang ik dan mijn post?

Ga naar de website van PostNL. Daar kunt u tijdelijke wijzigingen aangeven. U kunt uw post bijvoorbeeld tijdelijk laten achterhouden of op een ander adres laten bezorgen.
Samen sterk in de hulpverlening!