GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177202 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Voertuigenlijst Compagniebrand + GRIP 2, Kelders/Poststraat te Leeuwarden

Tankautospuiten
4632 TS Harlingen (WTS 1000)
4831 TS Franeker
5032 TS Sint Annaparochie
5131 TS Marssum
5132 TS Menaldum (aflossing)
5231 TS Stiens
5332 TS Hallum
5734 TS Witmarssum
6131 TS Leeuwarden Noord (aflossing)
6132 TS Leeuwarden Hoofdpost
6133 TS Leeuwarden Hoofdpost
6134 TS Leeuwarden Noord
6332 TS Akkrum (aflossing)

6432 TS Heerenveen
6531 TS Joure

Redvoertuigen
4650 HW Harlingen
5751 HW Sneek
6150 HW Leeuwarden Hoofdpost
7052 AL Drachten

Haakarmvoertuigen/Haakarmbakken
4661 DPH Harlingen
4682 HA Harlingen
6361 DPH Grou
6380 HA Grou
7082 HA Drachten
7099 COH Drachten

Dienstvoertuigen
0192 DA WVD-deskundige Groningen
5793 DA OvD Zuid (aflossing)
6190 DA RCvD
6191 DA HOvD Noord
6193 DA OvD Midden
7091 DA HOvD Zuid
7093 DA OvD Oost
7393 DA OvD Noordwest
DA AGS
ROT

Overige voertuigen
4202 PM Dokkum (t.b.v. WVD)
4501 PM Buitenpost (t.b.v. WVD)
4601 PM Harlingen (aflossing)
5001 PM Sint Annaparochie (t.b.v. ademlucht)
6188 AB Leeuwarden Hoofdpost
6301 PM Grou (t.b.v. WVD)
7098 VC 2 Drachten

Dit is slechts een inschatting op basis van de P2000 meldingen en de foto's die ik heb gezien. Aanvullingen en wijzigingen zijn welkom!


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1212386 date=1382389944
Voertuigenlijst Compagniebrand + GRIP 2, Kelders/Poststraat te Leeuwarden

Tankautospuiten
4632 TS Harlingen (WTS 1000)
4831 TS Franeker
5032 TS Sint Annaparochie
5131 TS Marssum
5132 TS Menaldum (aflossing)
5231 TS Stiens
5332 TS Hallum
5734 TS Witmarssum
6131 TS Leeuwarden Noord (aflossing)
6132 TS Leeuwarden Hoofdpost
6133 TS Leeuwarden Hoofdpost
6134 TS Leeuwarden Noord
6332 TS Akkrum (aflossing)

6432 TS Heerenveen
6531 TS Joure

Redvoertuigen
4650 HW Harlingen
5751 HW Sneek
6150 HW Leeuwarden Hoofdpost
7052 AL Drachten

Haakarmvoertuigen/Haakarmbakken
4661 DPH Harlingen
4682 HA Harlingen
6361 DPH Grou
6380 HA Grou
7082 HA Drachten
7099 COH Drachten

Dienstvoertuigen
0192 DA WVD-deskundige Groningen
5793 DA OvD Zuid (aflossing)
6190 DA RCvD
6191 DA HOvD Noord
6193 DA OvD Midden
7091 DA HOvD Zuid
7093 DA OvD Oost
7393 DA OvD Noordwest
DA AGS
ROT

Overige voertuigen
4202 PM Dokkum (t.b.v. WVD)
4501 PM Buitenpost (t.b.v. WVD)
4601 PM Harlingen (aflossing)
5001 PM Sint Annaparochie (t.b.v. ademlucht)
6188 AB Leeuwarden Hoofdpost
6301 PM Grou (t.b.v. WVD)
7098 VC 2 Drachten

Dit is slechts een inschatting op basis van de P2000 meldingen en de foto's die ik heb gezien. Aanvullingen en wijzigingen zijn welkom!
Ik had elders al een lijst gemaakt ::)....maar Friesland werkt niet meer met een VC
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


guest12562

  • Gast
Eens met Heijnsbergen en dan wetende dat men al eerder met een soortgelijk incident te maken heeft gehad, men had er toch meer leering uit moeten trekken.


guest12562

  • Gast
Vandaag een artikel in het AD waar een aantal zaken worden genoemd welke vrij actueel zijn, het artikel:

'Dode bij brand Leeuwarden te wijten aan nalatige verhuurder'



bron: AD

De uitgebrande panden in het centrum van Leeuwarden. Bij een brand in 15 panden waaronder het geboortehuis van Mata Hari, is een dode gevallen.

Leeuwarden leeft massaal mee met de slachtoffers van de grote brand van afgelopen weekend. De medehuurders van Idsart Otte (24), die in de vuurzee omkwam, wijzen intussen naar de huisbaas, die te weinig zou hebben gedaan met klachten over brandveiligheid.

Het AD schrijft dinsdag dat ze zelf al rookmelders hadden gekocht. Ook schaften ze een blusdeken aan en hebben ze zelfs overwogen een ontsnappingstouw te kopen.

De studenten die in het pand wonen waar Otte omkwam, voelen zich allerminst veilig in het studentenhuis. Meermalen zouden ze elkaar hebben gezegd dat hier niks moest gebeuren. 'Anders was je de sjaak', zegt Maeike de Jong, die het appartement op de bovenste verdieping huurde.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3531129/2013/10/22/Dode-bij-brand-Leeuwarden-te-wijten-aan-nalatige-verhuurder.dhtml

Het hele artikel staat uiteraard in de krant, ben bang dat o.a. bovenstaande in de toekomst vaker zal langskomen, zoals eerder aangegeven, het gaat hier nu puur om de centen. Even in zijn algemeenheid en niet oordelende over Leeuwarden, de verhuurder is uiteraard verantwoordelijk, maar zal het risico pas achteraf moeten verantwoorden zo is de insteek nu. In het geval Leeuwarden zal dat waarschijnlijk en hopelijk worden uitgezocht.
Zelf stappen ondernemen als huurder is waarschijnlijk het beste, gezien mijn ervaringen met verhuurders verwacht ik weinig van hun kant, of dit nu gaat om lekkages, onderhoud, schilderwerk of brandveiligheid.

Wat betreft de brandweerploegen, een hele moeilijke beslissing, toevallig recentelijk nog tijdens een oefening besproken, maar er zal op een gegeven moment een keuze moeten worden gemaakt. Ten koste van eigen veiligheid kun je op een gegeven moment gewoon niet verder, hoe hard de beslissing op dat moment ook is. Wat betreft de toekomst ben ik ook benieuwd of de brandweer vaker voor deze beslissing komt te staan. De commandant haalt immers aan: 'We gingen er met een team van zes mensen in. Ik ben blij dat wij ook weer met zes mensen terugkwamen', gelukkig dus met 6 man weer heel thuis. Even voorstellen hoe snel die beslissing moet worden genomen met SIV 2 en 4?


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Citaat van: Wortel link=msg=1212361 date=1382384509


Lezen is een vak, ik weet het ;) Excuseer.


Regio14.nl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
    • Regio14.nl Actueel nieuws voor Gooi en Vechtstreek
indrukwekkende terugblik
Zij het gedeeltelijk in het Fries maar goed te verstaan

http://www.omropfryslan.nl/utstjoering/bynt-fan-21-oktober


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Citaat van: SniperEye link=msg=1212429 date=1382432031
Lezen is een vak, ik weet het ;) Excuseer.

Kan gebeuren, geeft niet. Bedankt voor je excuses. Het is je vergeven.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Regio14.nl link=msg=1212432 date=1382432299
indrukwekkende terugblik
Zij het gedeeltelijk in het Fries maar goed te verstaan

http://www.omropfryslan.nl/utstjoering/bynt-fan-21-oktober

Bedankt, ik heb het in ieder geval geprobeerd, maar ik versta er weinig van, burgemeester praat gelukkig wel netjes ABN.
Wel een interessant filmpje.

Het is wel een heel lastige brand geweest en er komt in ieder geval een onderzoek, kunnen we vast weer wat van leren.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Breathe link=msg=1212085 date=1382292894
Ben overigens ook benieuwd wat de overweging is geweest van die crashtender?

Vanuit het vandaag geposte filmpje begrijp ik beter mee verlegen dan om verlegen  :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Breathe link=msg=1212425 date=1382431414

Wat betreft de brandweerploegen, een hele moeilijke beslissing, toevallig recentelijk nog tijdens een oefening besproken, maar er zal op een gegeven moment een keuze moeten worden gemaakt. Ten koste van eigen veiligheid kun je op een gegeven moment gewoon niet verder, hoe hard de beslissing op dat moment ook is. Wat betreft de toekomst ben ik ook benieuwd of de brandweer vaker voor deze beslissing komt te staan. De commandant haalt immers aan: 'We gingen er met een team van zes mensen in. Ik ben blij dat wij ook weer met zes mensen terugkwamen', gelukkig dus met 6 man weer heel thuis. Even voorstellen hoe snel die beslissing moet worden genomen met SIV 2 en 4?
De eerste eenheden hebben afgelopen zaterdag van moment 1 al met 2-0 achter gestaan, zeker door de inzet van 1-7 hebben ze die achterstand onbedoeld vergroot. Dit zijn verhalen die je never nooit met een TS2 of TS4 gaat redden als eerste slag, dat moet je geen eens willen. Dit zijn de situaties waar we al zo vaak om hebben lopen roepen. Dit zijn zaken waar je met volle slagkracht aan de bak moet. Zeker met die hele beroerde beslissing om een slachtoffer achter moeten gaan laten omdat het te gevaarlijk gaat worden.
Dit zijn die situaties die die managers in hun mooie strakke pakken van achter het bureau nooit over nadenken. Ik daag ze uit om hun visie over te geven. Moeten we wel werken met variabele voertuigbezettingen. Dit soort situaties komen dus gewoon voor.