GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177219 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Als je de filmpjes bekijkt waarin de tijd ook wordt aangegeven valt mij op...

De brand ontstond (of is het eerst gemeld?) rond 17:20.
Idsart had contact met de meldkamer? vanaf 17:34
Het contact tussen Idart en de meldkamer? duurde tot 17:45.

Ik (als leek) vind dat daar best veel tijd tussen zit.
Vinden jullie dat ook of is dat voor jullie als brand/brandweer experts niet zo'n lange tijd?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
n gaskachels, ik neem dat men gewoon bedoeld een gashaard, aangesloten op het aardgasnet en geen losse gaskachel met flessen gas. Denk dat de eigenaar niet de investering heeft gedaan om in het hele pand een CV installatie aan te leggen.
Sorry, dus wel een losse gaskachel.  :o
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Lees net, woningen waren appartementen(woningen) en geen kamerverhuur of commerciële verhuur. Maar dit maakt volgens mij toch geen verschil voor de ontvluchting bij brand? Blijf het vreemd vinden  ???
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
De discussie over het gebruik van reddingslijnen bij de brandweer is afgesplitst:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=79210.msg1213462#msg1213462
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Wortel link=msg=1213459 date=1382695056
Als je de filmpjes bekijkt waarin de tijd ook wordt aangegeven valt mij op...

De brand ontstond (of is het eerst gemeld?) rond 17:20.
Idsart had contact met de meldkamer? vanaf 17:34
Het contact tussen Idart en de meldkamer? duurde tot 17:45.

Ik (als leek) vind dat daar best veel tijd tussen zit.
Vinden jullie dat ook of is dat voor jullie als brand/brandweer experts niet zo'n lange tijd?

Dat viel mij ook op en e.e.a. wordt ook bevestigd tijdens de persconferentie. Brand ontstaat rond 17:20. Alarmering Middelbrand om 17:22 en Grote brand om 17:23. 1e TS voorzijde. Een minuut later 2e TS achterzijde Poststraat, even later later gevolgd door de 3e TS. Als de 2e TS al TP is, belt Idsart om 17:34. Dat is bijna een kwartier na het ontstaan van de brand! Het trappenhuis is dan een muur van rook en hij kan er niet meer uit. Volgens deze tijdlijn wist de brandweer tijdens het aanrijden dus niet dat Idsart nog binnen was en was de 1e TS aan de voorzijde al begonnen met blussen! Daarnaast lijkt Idsart overvallen te zijn, omdat hij anders wel eerder naar buiten was gegaan.  

Het is oudbouw, dus beleid bestaande bouw, en dan is een brandwerendheid van 20 min. zeker niet vreemd. Een appartement heeft vaak alleen de voordeur als vluchtweg, waarbij op de gang soms een keus gemaakt kan worden tussen links of rechts af naar buiten. Maar denk aan een portiekflat. Dan is vaak de enige weg naar beneden. En als dan het trappenhuis al vol met rook staat wordt het erg lastig.

Tijdens de persconferentie meldt de commandant dat er bij binnentreden van de brandweer al een doorslag was in het appartement naast Idsart. Wat mij betreft gezien de tijdlijn niet vreemd in een oude binnenstad, want ik weet uit ervaring hoe snel het kan gaan, maar dit is wel het onderzoeken waard wat betreft de brandwerendheid. Aan de andere kant hoeft er maar ergens een deur open gestaan te hebben en weg is je brandwerendheid. (Drangers zijn bijvoorbeeld niet verplicht bij appartementen, omdat anders continu de voordeur achter je dicht valt en de kans op buitensluiten wel heel erg groot wordt.)


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Even off topic: kunnen we i.p.v. naam van het slachtoffer vervangen voor het woord slachtoffer? Zijn naam zal via Google anders snel aan deze discussie verbonden worden door Google. Lijkt mij niet wenselijk hoewel niet helemaal te voorkomen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Was het een volle gasfles? Is tie dichtgedraaid of is de gasfles open gebleven na het ontstaan van de steekvlam? Ik denk dat een brandende gasfles binnen aardig wat minuutjes brandscheiding eraf knibbelt. Mag zo'n gaskachel überhaupt wel binnen in een winkel gebruikt worden?


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Dat, in combinatie mer heel wat (kunststof) kleding aan rekken. Ik denk dat je dan een beetje een soort van palettenbrand krijgt: hoge brandbelasting met vrije stroom van zuurstof ertussen.

De winkel lijkt me toch een behoorlijke oppervlakte te hebben, hoe zit het in Nederland met sprinklers? Verplicht vanaf x aantal oppervlakte?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik me veilig zou voelen met een gaskachel tussen polyester kleding etc.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: SniperEye link=msg=1213532 date=1382702249
Even off topic: kunnen we i.p.v. naam van het slachtoffer vervangen voor het woord slachtoffer? Zijn naam zal via Google anders snel aan deze discussie verbonden worden door Google. Lijkt mij niet wenselijk hoewel niet helemaal te voorkomen.
Dat heeft totaal geen nut, het www is razend snel met het definitief opslaan van dit soort tags. Al zouden we het hier gaan veranderen wordt het WWW elders wel gevoed met die naam. ;)
Citaat van: JJ75 link=msg=1213536 date=1382703865
Was het een volle gasfles? Is tie dichtgedraaid of is de gasfles open gebleven na het ontstaan van de steekvlam? Ik denk dat een brandende gasfles binnen aardig wat minuutjes brandscheiding eraf knibbelt. Mag zo'n gaskachel überhaupt wel binnen in een winkel gebruikt worden?
Als ik moet kiezen, heb ik liever een gasfles die open is. Want die gaat staan afblazen, wat gepaard gaat met een steekvlam. Is hij dicht, gaat hij toch druk opbouwen tijdens verhitting door de brand. De gevolgen laten zich raden :-X


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Citaat van: StijnC link=msg=1213541 date=1382704816
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik me veilig zou voelen met een gaskachel tussen polyester kleding etc.

Maar wat weten/leren mensen nu over brandveiligheid?
Met "Je mag niet spelen met vuur" en "Eerst water, de rest komt later" houdt het volgens mij al wel op helaas.