GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177215 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Citaat van: tower-ladder link=msg=1213452 date=1382694042
Wat ik me afvraag. Het pand voldeed volgens de destijds gehanteerde regels aan de brandveiligheidsvoorschriften en zou dat nu ook doen met de huidige normen(aldus burgermeester)
Commerciële verhuur van appartementen boven/achter een winkel moeten volgens mijn kennis van preventie brandwerend gescheiden zijn.(is dus rook en brand) Bij brand in de winkel zou er dan voor de bewoners voldoende tijd over blijven door deze brandwerendheid om te vluchten, middels twee vluchtmogelijkheden, indien het een etage betreft. Uit de persberichten blijkt nu dat het Ridsart is (moest) (ge)vluchten naar een afgesloten binnenplaats die weer niet vanaf buiten via andere wegen bereikbaar was? Hij is niet overvallen door de brand, want reeds aanrijdend naar het brandadres had de AC contact met hem. Dus in de eerste minuten van de brand was de normale uitgang en een alternatieve vluchtmogelijkheid voor hem al afgesloten. En hier krijg ik toch een vreemde kriebel??  Dat zou eigenlijk niet hebben moeten kunnen gebeuren. althans niet in mijn kennis van preventie en ontvluchting bij brand(al wat langer geleden) Tenzij rook en brandwerende scheidingen dit niet waren en of niet als zodanig meer functioneerde door bijv. kabel doorvoeringen, verbouwingen, of gewoon open zetten van zelf sluitende deuren.
En gaskachels, ik neem dat men gewoon bedoeld een gashaard, aangesloten op het aardgasnet en geen losse gaskachel met flessen gas. Denk dat de eigenaar niet de investering heeft gedaan om in het hele pand een CV installatie aan te leggen.

Het kan toch zo zijn, dat als je geen melders hebt, je pas kennis krijgt van de brand wanneer je het ruikt, ziet of hoort... als het dan al in de trap of gang staat ben je al te laat... Een SAR-helikopter dan, was zoiets niet een redding geweest, om met een lier iemand te laten afdalen?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Winkelmedewerker verdacht van brand Leeuwarden
Winkelmedewerker verdacht van brand Leeuwarden
zoominnl
Gepubliceerd op 24 okt 2013
Citaat
Een 38-jarige medewerker van een kledingzaak wordt verdacht van het veroorzaken van de grote brand in Leeuwarden. Hij zou onvoorzichtig zijn geweest met een gaskachel.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #572 Gepost op: 26 oktober 2013, 00:26:09
Citaat van: bart007 link=msg=1213282 date=1382635871
De volledige persconferentie is op onderstaande link terug te zien.
http://www.omropfryslan.nl/nijs/live-parsekonferinsje-bran#video

Parsekonferinsje brân
Omrop Fryslân·
Gepubliceerd op 24 okt 2013

GPTV: Persconferentie: Gaskachel oorzaak brand Leeuwarden - Man aangehouden
GPTV: Persconferentie: Gaskachel oorzaak brand Leeuwarden - Man aangehouden

GPTV
Gepubliceerd op 24 okt 2013
Citaat
De 38-jarige winkelbediende van de kledingwinkel op de Kelders 29 in Leeuwarden is aangehouden op verdenking van onzorgvuldig handelen. De man is vlak voor er daar brand uitbrak bezig geweest met een losse kachel en een gasfles. Dat hebben getuigen verklaard. De man bevestigt min of meer deze handelingen. Dat heeft de politie bekend gemaakt tijdens een persconferentie donderdagmiddag in het stadhuis van Leeuwarden.

Ook werd de dramatische dood van Idsart Otte uitgelegd. Hij is op een binnenplaatsje aan de zijde van de Poststraat gestikt in de dikke rookmassa. De brandweermensen
konden hem niet bereiken door de dikke rook.

Wyb Feddema, de eigenaar van het pand waar Idsart woonde, treft geen enkele blaam. Het pand met vier afzonderlijke woonappartementen voldeed aan alle eisen.
Kijkt u de volledige persconferentie.
Samen sterk in de hulpverlening!


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
In de Leeuwarder Courant vandaag uitgebreid aandacht voor de inzet van One Seven tijdens de brand en de vragen die dit opriep. Ik zal straks een foto van de artikelen plaatsen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: HJ94 link=msg=1213817 date=1382769268
In de Leeuwarder Courant vandaag uitgebreid aandacht voor de inzet van One Seven tijdens de brand en de vragen die dit opriep. Ik zal straks een foto van de artikelen plaatsen.
Graag O0 de digitale editie heeft dat artikel volgens mij niet.

Stutten op Kelders gaat door in weekeinde


LEEUWARDEN - Bouwbedrijf Friso gaat ook zaterdag door met het stutten van het winkelpand op de Kelders in Leeuwarden, waar vorige week zaterdag de grote stadsbrand is begonnen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #575 Gepost op: 26 oktober 2013, 08:40:24
Vraag naar rookmelders en touwladders in Leeuwarden


LEEUWARDEN - Na de grote brand in het centrum van Leeuwarden is de verkoop van rookmelders en touwladders gestegen, melden verschillende bouwmarkten.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #576 Gepost op: 26 oktober 2013, 09:01:57
Een tweetal artikelen van de Leeuwarder Courant vandaag.







FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Ah Fred Vos.. Over het algemeen heeft hij altijd problemen met de brandweer, maar in dit geval begin ik het wel met hem eens te worden.. Ben benieuwd naar de reacties op deze artikelen..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: FF4266 link=msg=1213826 date=1382771554
Ah Fred Vos.. Over het algemeen heeft hij altijd problemen met de brandweer, maar in dit geval begin ik het wel met hem eens te worden.. Ben benieuwd naar de reacties op deze artikelen..
Feit is dat er vanuit de Leeuwarder Courant is meegelezen hier. En ik zeker geen goede vriend ben van Fred Vos, maar hij nu zeer zeker een goed punt heeft. En kan ik me wel vinden in zijn woorden. ;)


leo the emperor

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
ik krijg toch een wat wrange smaak in de mond als ik de samenvatting van de persconferentie lees.

Hoe kan nu al gezegd worden dat eigenaar van de kapsalon (en raadslid in de gemeente leeuwarden) geen enkele blaam treft?
Naar mijn mening zullen eerst alle rapportages volledig afgewacht worden, en tot die tijd radiostilte.

De winkelmedewerker wordt nu als verdachte gezien. Echter het plaatsen van een gaskachel in een keldingwinkel met losse flessen die verwisseld moeten worden, is  ook een vreemde combinatie.  De rol van het management/eigenaar, instructies en  vooral waarom er voor een zo potentieel gevaarlijke  oplossing is gekozen  mag ook wel onder de loep genomen worden.

Voor mijn gevoel wordt er nu veel te snel naar conclusies gesprongen.