GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (5 panden, 1 persoon overleden) Kelders - Leeuwarden 19-10-2013  (gelezen 177222 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: poster link=msg=1213903 date=1382795820
Kennen we de branddriehoek nog?
Voor vuur is nodig:
1 Brandstof
2 Zuurstof
3 Ontbrandingstemperatuur

Durf je de brandvijfhoek erop los te laten?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Peter71 link=msg=1213909 date=1382796349
Durf je de brandvijfhoek erop los te laten?

Heeeee... nieuwe term voor mij ... nieuwsgierig geworden nu.
Zit klaar in de schoolbank  0098
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Gaat het dan te ver om de mengverhouding niet enkel te laten slaan op (stofvormige) deeltjes, maar in dit geval ook op de luchtige kledij die verspreid ophangt, en waar overal veel zuurstof tussen kan?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1213910 date=1382796445
Heeeee... nieuwe term voor mij ... nieuwsgierig geworden nu.
Zit klaar in de schoolbank  0098
De vijfhoek is al ik weet niet zo oud. Maar zegt wel iets over mengverhouding en een katalisator. En dan is met name de mengverhouding wel interesant.
Je hebt een zeer hete rookgaslaag, die ergens op wacht om te worden ontstoken. En dat is de zuurstof die je met One-Seven de rookgaslaag inbrengt. ::)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Peter71 link=msg=1213914 date=1382796621
De vijfhoek is al ik weet niet zo oud. Maar zegt wel iets over mengverhouding en een katalisator. En dan is met name de mengverhouding wel interesant.
Je hebt een zeer hete rookgaslaag, die ergens op wacht om te worden ontstoken. En dat is de zuurstof die je met One-Seven de rookgaslaag inbrengt. ::)

Haha, die uitbreiding kon ik dus alwel, wist alleen niet dat die met de brandvijfhoek werd aangeduid, kort lesje  ;D
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


poster

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Citaat van: Peter71 link=msg=1213914 date=1382796621
De vijfhoek is al ik weet niet zo oud. Maar zegt wel iets over mengverhouding en een katalisator. En dan is met name de mengverhouding wel interesant.
Je hebt een zeer hete rookgaslaag, die ergens op wacht om te worden ontstoken. En dat is de zuurstof die je met One-Seven de rookgaslaag inbrengt. ::)
En dan zit je in dit geval weer met de driehoek: zuurstof (schuim) en brandstof met temperatuur (zeer hete rookgassen)
Die katalysator, die de verbranding in stand houdt, is inderdaad ook nodig maar wordt, naar mijn weten, met beide genoemde blusmethodes niet aangepakt.
Als de brand weer brandt, blust de brandweer de brand weer


poster

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Linkje naar de branddriehoek en vijfhoek waar Peter71 naar refereerd:
http://brand.emeester.net/wib_ftn.html
Als de brand weer brandt, blust de brandweer de brand weer


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: poster link=msg=1213925 date=1382797378
En dan zit je in dit geval weer met de driehoek: zuurstof (schuim) en brandstof met temperatuur (zeer hete rookgassen)
Die katalysator, die de verbranding in stand houdt, is inderdaad ook nodig maar wordt, naar mijn weten, met beide genoemde blusmethodes niet aangepakt.
Klopt, ik heb ook even moeite om die katalysator in dit verhaal te krijgen. De mengverhouding kun je beinvloeden door zuurstof toe te voegen (1-7) en kan dus een verklaring zijn waarom deze brand wederom in volle hevigheid terug is gekomen. ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Peter71 link=msg=1213984 date=1382809292
Klopt, ik heb ook even moeite om die katalysator in dit verhaal te krijgen. De mengverhouding kun je beinvloeden door zuurstof toe te voegen (1-7) en kan dus een verklaring zijn waarom deze brand wederom in volle hevigheid terug is gekomen. ;)
`Laten we ook zeggen dat je dit met een flinke straal LD ook doet, door een straal LD breng je ook een zuurstofstroom op gang en heb je te maken met een koudebrug  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: pompbediende link=msg=1213989 date=1382809572
`Laten we ook zeggen dat je dit met een flinke straal LD ook doet, door een straal LD breng je ook een zuurstofstroom op gang en heb je te maken met een koudebrug  ;)
Daar heb je zeker gelijk in, maar met lage druk, overigens ook met hoge druk kun je met je flash-overstand van de straalpijp de nodige koeling brengen. Waardoor je de temperatuur naar beneden krijgt, en dan is het minder een probleem dat er zuurstof naar binnen komt. Nu met 1-7 breng je met een nagenoeg gebonden straal extra zuurstof binnen, en je kunt die rookgaslaag dan niet koelen. ;)