Opzittende motorscooter overleden ivm ongeval bij achtervolging Erasmusweg - Den Haag 30-10-2013

Auteur Topic: Opzittende motorscooter overleden ivm ongeval bij achtervolging Erasmusweg - Den Haag 30-10-2013  (gelezen 9003 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

guest14371

  • Gast
Dan blijft nog steeds over dat de passagier bewust zonder helm om een motorscooter is gestapt... of zal hij gedacht hebben dan het een snorfiets was  ??? Aan de kentekenplaat heeft hij het nooit kunnen zien...


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Citaat van: NikonDirk link=msg=1215710 date=1383168318
Gewoon eigen schuld. Als je bij iemand in de auto stapt die bezopen is heb je ook een grote kans dat je niet ongeschonden thuiskomt. Vergelijkbare situatie.
Citaat van: CD130 link=msg=1215815 date=1383219397
Dan blijft nog steeds over dat de passagier bewust zonder helm om een motorscooter is gestapt...

Absoluut mee oneens. De bestuurder heeft zelf inderdaad een risico genomen door op deze motorscooter te rijden en te vluchten voor de politie. Maar mijn inziens is de gebruikte maatregel niet proportioneel voor de begane overtreding.

Bovendien wisten de agenten dat de achtervolging een hoger risico op ernstig letsel teweeg bracht omdat het tweetal geen helm droeg en op een motorscooter reed. Een mensenleven is veel meer waard dan iemand staande te houden voor een vergrijp als deze.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: JelZo link=msg=1215818 date=1383219827
Absoluut mee oneens. De bestuurder heeft zelf inderdaad een risico genomen door op deze motorscooter te rijden en te vluchten voor de politie. Maar mijn inziens is de gebruikte maatregel niet proportioneel voor de begane overtreding.

Bovendien wisten de agenten dat de achtervolging een hoger risico op ernstig letsel teweeg bracht omdat het tweetal geen helm droeg en op een motorscooter reed. Een mensenleven is veel meer waard dan iemand staande te houden voor een vergrijp als deze.
Stop nou maar met speculaas. Je weet niet of en wat er nog meer meespeelde. Misschien dat de jongens nog wel betrokken waren bij andere dingen of het vermoeden dat dat zo was waardoor het ineens wel proportioneel werd, of misschien is het wel gewoon een domme actie, je weet het niet.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Gast

  • Gast
Citaat van: JelZo link=msg=1215818 date=1383219827
Maar mijn inziens is de gebruikte maatregel niet proportioneel voor de begane overtreding.

Welke gebruikte maatregel?
Aan de stand van het voertuig of de schade ervan is mijns inziens zeker niet af te leiden welke maatregel er genomen is; dit kan van alles zijn, van het voertuig scheef parkeren om tot een stoppen te dwingen of door een tikje de scooter uit evenwicht te brengen. Vanaf de foto's is het, denk ik, te voorbarig om nu al een waardeoordeel te geven over een genomen maatregel, welke ons niet duidelijk is.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
DEN HAAG
De 34-jarige Inchomar Meulens stond op het balkon toen gisternacht voor zijn ogen zijn broer Randolf met een motorscooter crashte op een politieauto. Randolf leeft nog, maar hun beider vriend uit Den Haag, Allen Roojer (22) die achter op de scooter zat, is dood.
Inchomar was nog maar net daarvoor door zijn broer Randolf gebeld. 'We komen er aan, met de nieuwe motorscooter. Kun jij de deur vast opendoen?' 'Dat heb ik gedaan,' zei een aangedane Inchomar gisteren voor het ouderlijk huis aan de Erasmusweg. Buiten op het balkon wachtte hij de komst van de twee verder af. 'Allen had de scooter gekocht, maar kon hem thuis niet kwijt. Hij vroeg aan mij of ik hem wilde bewaren.'

Zover kwam het nooit. Randolf en Allen werden op de hielen gezeten door de politie nadat ze een stopteken van agenten hadden genegeerd. Deze dienders hadden gezien hoe het tweetal met de motorscooter vanuit Wateringen met hoge snelheid door de stad scheurden, zonder helm en zonder kentekenplaten. Voor het ouderlijk huis kwam een politiewagen het tweetal tegemoet om hen de pas af te snijden, waarna de botsing volgde. 'Ik kon mijn ogen niet geloven,' zegt Inchomar over het moment dat de fatale klap klonk. 'Dat kan toch niet. Die politiemensen namen te veel risico.'

Antillen
De 22-jarige, uit Curaçao afkomstige Allen werd zwaargewond naar het ziekenhuis afgevoerd. Daar overleed hij enkele uren later. Zonder aanwezigheid van zijn naaste familie die op de Antillen woont. 'Een rustige jongen, die aan weinig woorden genoeg had,' herinnert Inchomar zijn vriend, die in het dagelijks leven werkzaam was bij een garage aan de Bierkade. De 25-jarige Randolf, net als Allen van Antilliaanse afkomst, ligt nog in het ziekenhuis. Hij heeft onder meer een gebroken been.

De Rijksrecherche gaat, volgens een woordvoerder van het Openbaar Ministerie, 'het gesprek nog met hem aan', onder meer over zijn betrokkenheid als bestuurder bij het dodelijk ongeluk.

Bron: AD
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1215568 date=1383140344
Ik vind VOA onderzoek nou niet bepaald 'vlak na het ongeluk'....
Waarom is dit trouwens een eigen topic?

Is het wel, je ziet toch dat slachtoffer ook ambulance ingaat terwijl VOA al TP is. Wat wel me vraag is, als politie van ander district de VOA afhandeld zijn ze er wel snel.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Citaat van: JelZo link=msg=1215818 date=1383219827
Absoluut mee oneens. De bestuurder heeft zelf inderdaad een risico genomen door op deze motorscooter te rijden en te vluchten voor de politie. Maar mijn inziens is de gebruikte maatregel niet proportioneel voor de begane overtreding.

Bovendien wisten de agenten dat de achtervolging een hoger risico op ernstig letsel teweeg bracht omdat het tweetal geen helm droeg en op een motorscooter reed. Een mensenleven is veel meer waard dan iemand staande te houden voor een vergrijp als deze.
Dus moet iedere boef voortaan op een brommer of motor zonder helm en kentekenplaat gaan rijden, dan wordt je nooit gepakt.
Dit is een eindeloze discussie denk ik, feit blijft dat je gewoon moet stoppen als je verteld c.q. duidelijk gemaakt wordt dat te doen.
Als hij dat had gedaan had het nooit zover gekomen.
Die agenten gaan echt niet opzettelijk iemand rammen om hem van het leven te beroven.
De vraag of het anders het gekund blijft wel bestaan, maar dat is altijd achteraf.
Op dat moment gebeuren dingen in een fractie van een seconde, maar daarna kan er eeuwig over gediscussieerd worden.
Niet helemaal fair..


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Een vraag voor de mensen uit de praktijk:
Is het gebruikelijk dat de Rijksrecherche onderzoek doet naar dodelijke ongevallen bij/tijdens achtervolgingen? Speelt daarbij nog een rol of het dodelijke slachtoffer een verdachte is of een "omstander"?

(Ik kan zelf wel speculeren naar "mogelijke" redenen, alleen houd ik me liever bij de feiten...)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Feit blijft dat, voor zover ik weet, niemand hier erbij aanwezig is geweest. Geen speculaas dus en geen oordeel vellen over wat de agenten wel of niet hadden moeten doen of laten.

Onderzoek zal het uitwijzen.

Citaat van: JelZo link=msg=1215818 date=1383219827
Absoluut mee oneens. De bestuurder heeft zelf inderdaad een risico genomen door op deze motorscooter te rijden en te vluchten voor de politie. Maar mijn inziens is de gebruikte maatregel niet proportioneel voor de begane overtreding.

Bovendien wisten de agenten dat de achtervolging een hoger risico op ernstig letsel teweeg bracht omdat het tweetal geen helm droeg en op een motorscooter reed. Een mensenleven is veel meer waard dan iemand staande te houden voor een vergrijp als deze.

Ook zo'n mooi voorbeeld.

JelZo, jij kan dus nu al bepalen dat de ''gebruikte maatregel'' [weet je die überhaupt wel] niet proportioneel is geweest. En je weet niks, behalve van wat je gelezen hebt.

Snap niet goed waar je het lef vandaan haalt om nu al een oordeel te vellen, van achter je computer, zonder ook maar enige inhoudelijke informatie, behoudens dat er iemand overleden is.  :|
If you can dream it, you can do it.


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Citaat van: zwelgje link=msg=1215856 date=1383231913
Een vraag voor de mensen uit de praktijk:
Is het gebruikelijk dat de Rijksrecherche onderzoek doet naar dodelijke ongevallen bij/tijdens achtervolgingen? Speelt daarbij nog een rol of het dodelijke slachtoffer een verdachte is of een "omstander"?

(Ik kan zelf wel speculeren naar "mogelijke" redenen, alleen houd ik me liever bij de feiten...)

Ja dat is gebruikelijk. En het speelt geen rol of het een verdachte is of een omstander etc.
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)