De brandweer als bijbaan voor 16-17 jarigen

Auteur Topic: De brandweer als bijbaan voor 16-17 jarigen  (gelezen 20973 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 6 februari 2011, 18:28:03
Ha Shaddy, leuk dat je hier je verhaal doet!

Waren er eisen qua (voor)opleiding en wat was/is die van jou?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Shaddy

• Junior gebruiker
  • **
  • Aspirant Manschap (Regio RR)
Reactie #61 Gepost op: 6 februari 2011, 19:52:30
De opleiding zal geen doorstart meer vinden. Dat heeft te maken met het feit dat de oude manschappen opleiding die wij hebben gedaan (Manschap A - oude stijl) nu weg is en wordt vervangen door de nieuwe stijl. Dit is voor een dag in de week geen optie, dan gaat de opleiding te lang duren. Bij ons heeft het ook wat problemen gegeven omdat we eigenlijk twee pilots draaiden, namelijk met de jongeren (ons) & de nieuwe manschap opleiding.

Eisen hadden wij niet echt. Behalve minimaal 16 jaar en in de regio Rotterdam-Rijnmond wonen. Ook toen wij begonnen was er helemaal geen draaiboek. Ons brandweer avontuur bestond in het begin dus ook uit auto's wassen, bezoekjes brengen aan verschillende onderdelen van de brandweer en kleine brandweer gerelateerde lessen volgen. Dat heeft de groep ook echt uitgedund, we begonnen met 25 man en eindigde met 9. Wij zijn mei 2008 begonnen en periode JAN '09 t/m MRT '09 hebben we alle testen gehad zoals elk ander vrijwilliger/beroeps personeel deze krijgt.
Vriendelijke groet,  Shaddy Fouad Shaddyf@telfort.nl

Jevgeni

• Manschap A
  • Forum gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 24 februari 2011, 21:34:46
Ik vind het idee zowiezo wel aardig, dat zou betekenen dat ik er dan al bij zat als dat hier zo was  998765

Maar verder, kwa heftige incidenten zoals ik terug las kun je jongeren van mijn leeftijd beter niet meenemen. Verder is er ook al het voordeel dat je al wat ervaring opdoet voor je opleiding tot brandwacht als je natuurlijk brandweerman wilt worden. maarja net als ik terug las, een VKO met bijv 3 zwaar gewonden en een dode is zeg maar een hele belevenis op die leeftijd en eerlijk gezegd ben je eigenlijk dan nog net iets te jong...

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 24 februari 2011, 21:56:44
Is het misschien niet een idee om de persoon zelf te laten kiezen of hij/zij mee wilt naar grote incidenten?
Ik bijvoorbeeld ben nog geen 16, maar zou zo'n incident zelfs als zeer leerzaam ervaren. 't Klinkt misschien raar, maar ik kan me heel goed van dat soort dingen afzetten. Tevens lijkt het mij dat als je bij de brandweer wilt, je niet flauwvalt van wat druppeltjes bloed, anders kan je maar beter snel weg zijn.
Over het idee zelf: Lijkt me leuk en leerzaam, echter moet er wel een goede toelatingstest o.i.d. zijn, en goede afspraken gemaakt worden wat betreft veiligheid e.d.

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 24 februari 2011, 22:01:51
ik denk dat je ze moet beschermen en dus niet mee moet nemen. Iemand kan jaren goed tegen bloed kunnen en dan ineens door bijvoorbeeld de schoen die lijkt op die van je vrouw/man/kind "knappen". Verder heb je als brandweer collega's een stukje sociale controle onder elkaar. Al een 16-17 jarige een bijbaan heeft bij de brandweer kan je hem/haar minder (misschien wel totaal niet) in de gaten houden na een incident
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Joris

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 27 februari 2011, 15:02:26
ik denk dat je ze moet beschermen en dus niet mee moet nemen. Iemand kan jaren goed tegen bloed kunnen en dan ineens door bijvoorbeeld de schoen die lijkt op die van je vrouw/man/kind "knappen". Verder heb je als brandweer collega's een stukje sociale controle onder elkaar. Al een 16-17 jarige een bijbaan heeft bij de brandweer kan je hem/haar minder (misschien wel totaal niet) in de gaten houden na een incident
Niet om op te persoon te spelen hoor, maar dit én de reacties hierboven zijn al meerdere keren gezegd. Ik vraag me af waarom er hier nog op doorgegaan moet worden, het lijkt wel of iedereen nog even wat moet zeggen. Shaddy en ik hebben volgens mij duidelijk uitgelegd hoe de situatie in elkaar stak, of zie ik het verkeerd?

Joris
343, never forget.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 27 februari 2011, 17:29:13
Niet om op te persoon te spelen hoor, maar dit én de reacties hierboven zijn al meerdere keren gezegd. Ik vraag me af waarom er hier nog op doorgegaan moet worden, het lijkt wel of iedereen nog even wat moet zeggen. Shaddy en ik hebben volgens mij duidelijk uitgelegd hoe de situatie in elkaar stak, of zie ik het verkeerd?

Joris

Er moet niets!  ;)

Maar over dit onderwerp discussiëren blijft wel interessant, voor velen. (ook meelezers) Want ideeën die nu op de achtergrond geraken, steken over een aantal jaren weer de kop op, let maar op! En dan is dit topic ineens weer actueel..  ;D

In die gedachtegang: iedereen kan en mag z'n zegje doen!  O0

tolhuisenfotografie

• Forum gebruiker
    • TolhuisenFotografie
Reactie #67 Gepost op: 9 maart 2011, 14:10:22
Maar waarom maken jullie zo'n probleem van de heftige dingen.....

Als je bij de brandweer gaat, krijg je een test. Deze kijkt of je geschikt bent. Of je er tegen kan. Psychische test als je dat zo noemt.
Als je er dan niet tegen kan, zullen ze je niet aannemen.

Dus iedereen die wel wordt aangenomen, zal er wel minder moeite mee hebben....

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 10 maart 2011, 17:55:45
Bij een psychologische test krijg je geen vervelende casuïstieken te zien / verwerken / laat staan te handelen. Ooit zo'n test gedaan?

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #69 Gepost op: 12 maart 2011, 06:09:05
Hmm, ik kan me bij mijn aanstelling weinig van een psychologische test herinneren...