Goederentrein met zand en grind ontspoord - Borne 06-11-2013

Auteur Topic: Goederentrein met zand en grind ontspoord - Borne 06-11-2013  (gelezen 14341 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #10 Gepost op: 6 november 2013, 12:57:41
Citaat van: BartK link=msg=1217547 date=1383736233
Sem was ook in de buurt volgens mij!
Ik heb stefan wel gezien op de live-beelden van Oost.


Zag (twitter ed) ondertussen dat ze de spoorbomen wel omhoog stonden om verkeer vrije doorgang te verlenen
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #11 Gepost op: 6 november 2013, 14:01:56
Citaat van: RTV Oost
Tot maandag geen treinen tussen Hengelo-Almelo door ontspoorde trein

Tot maandag rijden er geen treinen rijden tussen Hengelo en Almelo door de schade die vanochtend is ontstaan aan het spoor. Volgens ProRail is de schade aan het spoor verspreid over 5 kilometer.

Het gehele spoortraject door Borne heeft flinke schade opgelopen doordat er vanochtend een goederenterrein bij Borne ontspoorde. Volgens spoorbeheerder ProRail is er grote schade aan ruim vijf kilometer spoor. In eerste instantie leek het om drie kilometer spoor te gaan. Door het ongeluk zijn er veel dwarsliggers, de betonnen bielzen onder de rails, kapot gegaan en ook het perron in Borne is beschadigd. ProRail heeft aangegeven tot en met zondag de tijd nodig te hebben om het spoor te herstellen.

Bron: rtv oost app
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Arjen_V

  • Machinist VB NL/DE
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
    • Flickr
Reactie #12 Gepost op: 6 november 2013, 15:25:04
Citaat van: JarnoF link=msg=1217515 date=1383729194
Betreft gelukkig zand en grind.
Correcte term betreft hier steenslag wat voor het ballastbed van het spoor wordt gebruikt, trein was afkomstig uit het Oost-Duitse Schwarzkollm, waar 60 van dit soort wagons beladen worden en een totaal gewicht van +/-2480 ton bedraagt, waarvan 1600 aan steenslag.  
Oorzaak zal moeten worden gezocht in een defecte aspot of wielband (stalen buitenband van een gebandageerd wiel) welke is gebroken of geknapt, een defect waar deze wagens helaas erg om bekend staan.
Volledig bevoegd machinist, Nederland/Duitsland. Wagenmeester, Gevaarlijke stoffen, Hupacvervoer.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #13 Gepost op: 6 november 2013, 15:57:55
Citaat van: Arjen_V link=msg=1217606 date=1383747904
...
Oorzaak zal moeten worden gezocht in een defecte aspot of wielband (stalen buitenband van een gebandageerd wiel) welke is gebroken of geknapt, een defect waar deze wagens helaas erg om bekend staan.

Komt dat door het gewicht of kan dit ook door slecht onderhoud komen? Is dit waar te nemen door de wagenmeester/rangeerder die zijn controle loopt voor vertrek?  Gewoon nieuwsgierigheid en uiteindelijk zullen wij het onderzoek moeten afwachten :)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


xgnoom

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #14 Gepost op: 6 november 2013, 16:24:33
De politiek bemoeit zich er meteen mee:

De Volkskrant: CDA: onderzoek wagons na ongeluk Borne

Citaat
'Dit type rijtuig lijkt nogal vaak te ontsporen', aldus Tweede Kamerlid Sander de Rouwe. 'We willen dat staatssecretaris Mansveld de inspectie hierop zet.'


NvdZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
    • Niek van der Zande Photography
Reactie #15 Gepost op: 6 november 2013, 16:27:23
Foto 10 laat duidelijk zien dat het in dit geval de wielband betreft....
http://www.tubantia.nl/extra/foto-s/ontsporing-goederentrein-borne-in-beeld-1.4083675


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #16 Gepost op: 6 november 2013, 16:29:21
Citaat van: BartK link=msg=1217547 date=1383736233
Sem was ook in de buurt volgens mij!

Het is maar wat je in de buurt vind  ;). Zat zelf in Hengelo, maar een vriendin van mij woont in het eerste woonhuis na de overgang op de Oonksweg, dus zo'n twintig meter daarvandaan. Die heb ik maar wakker gebeld  e050. Het zijn iPhone foto's geworden, maar goed genoeg om te verspreiden naar media.

Ik zal straks ook hier even wat foto's plaatsen.


Arjen_V

  • Machinist VB NL/DE
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
    • Flickr
Reactie #17 Gepost op: 6 november 2013, 16:48:49
Citaat van: RemRoof link=msg=1217617 date=1383749875
Komt dat door het gewicht of kan dit ook door slecht onderhoud komen? Is dit waar te nemen door de wagenmeester/rangeerder die zijn controle loopt voor vertrek?  Gewoon nieuwsgierigheid en uiteindelijk zullen wij het onderzoek moeten afwachten :)
Klopt de trein wordt voor vertrek door de Machinist/wagenmeester, of wagenmeester gecontroleerd op technische defecten, dit gebeurt op het oog, en indien men het niet vertrouwt kan besloten worden de wagen niet te beladen of uit de trein te zetten voor herstel. Nu weet ik dat in Schwarzkollm waar deze trein vandaan komt de controles vrij strikt gebeuren (ben hier zelf een aantal keer geweest met dezelfde trein voor andere vervoerder).
Volledig bevoegd machinist, Nederland/Duitsland. Wagenmeester, Gevaarlijke stoffen, Hupacvervoer.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #18 Gepost op: 6 november 2013, 17:00:49
Citaat van: Arjen_V link=msg=1217656 date=1383752929
Klopt de trein wordt voor vertrek door de Machinist/wagenmeester, of wagenmeester gecontroleerd op technische defecten, dit gebeurt op het oog, en indien men het niet vertrouwt kan besloten worden de wagen niet te beladen of uit de trein te zetten voor herstel. Nu weet ik dat in Schwarzkollm waar deze trein vandaan komt de controles vrij strikt gebeuren (ben hier zelf een aantal keer geweest met dezelfde trein voor andere vervoerder).

 O0 Dus een echt technisch defect. Het klopt toch ook dat goederenwagons regelmatig een verplichte technische beurt krijgen om te voorkomen dat zij over de revisietermijn gaan. Ik weet dat dit bij reizigersmateriaal wel zo is. Vroeger was daar in Nederland de wagonwerkplaats in Amersfoort voor.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Arjen_V

  • Machinist VB NL/DE
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
    • Flickr
Reactie #19 Gepost op: 6 november 2013, 17:12:02
Citaat van: RemRoof link=msg=1217660 date=1383753649
O0 Dus een echt technisch defect. Het klopt toch ook dat goederenwagons regelmatig een verplichte technische beurt krijgen om te voorkomen dat zij over de revisietermijn gaan. Ik weet dat dit bij reizigersmateriaal wel zo is. Vroeger was daar in Nederland de wagonwerkplaats in Amersfoort voor.
In principe krijgen wagens eens in de zoveel tijd een smeerbeurt.
De revisiedatum die op een wagon staat mag met maximaal 3 maanden worden overschreden, mits dit aagegeven staat achter de datum. Deze wagens kennen een revisietermijn van 6 jaar, in die 6 jaar worden wel geconstateerde defecten hersteld.
Volledig bevoegd machinist, Nederland/Duitsland. Wagenmeester, Gevaarlijke stoffen, Hupacvervoer.