Acht agenten gewond bij voetbalrellen rond wedstrijd Ajax-Celtic - Amsterdam 06-11-2013

Auteur Topic: Acht agenten gewond bij voetbalrellen rond wedstrijd Ajax-Celtic - Amsterdam 06-11-2013  (gelezen 20603 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Tony-cc

• Forum gebruiker

Citaat
Wanneer ik het bovenstaande plaatje bekijk... had op dat moment best gericht geschoten mogen worden...
Op wie, de aangehouden persoon (die zo te zien op dat moment onder controle wordt gebracht danwel al op transport staat) of degeen die de trap uitdeeld ?
In beide gevallen vind ik schieten in déze situatie absoluut absurt ! Wat denk je van de menigte eromheen, daarbij, er is ook totaal geen reden om te schieten ! (al zal die er gedurende de rellen misschien best wél zijn geweest...)

Citaat
Weet niet of het dezelfde is. Die foto is een moment opname, ziet er inderdaad heftig uit, maar pas als je de context weet kun je er waarde aan hechten naar mijn mening. Even in de speculaasmodus: "VD geeft maximaal verzet en moet onder controle gebracht worden omdat ze snel weg moeten. Dit is even een schop in de maag om dmv deze pijnprikkel het verzet te breken."

Zelfde als in een van de filmpjes van een actie bij het monument. Daar zie je dat een AE'er iemand wegslaat met wat klappen. Als je verder kijkt zie je op de grond nog 2 hooligans vechten en 1 VD aangehouden worden. Ziet er heftig uit, maar wat als het 3 man was die zich op een 4e stortten? Dan heb je in ieder geval 1 weg, 1 aangehouden en kun je je richten op de 2 op de grond.

Ja, de AE gebruikt veel geweld, maar dat is meestal kort en heftig om te voorkomen dat er daarna nog meer geweld plaats vindt. Vergeet niet dat ze midden tussen "de vijand" staan en zich vaak letterlijk een weg eruit moeten vechten, met een aangehouden verdachte.
Dat foto's/acties er vaak heftiger uitzien dan ze werkelijk zijn (andersom ook wel), daar weet ik helaas alles van..
Ook even in de speculaasmodus: Wat als de VD op dit moment al getransporteerd wordt, dus dat de trap in weze overbodig is..? (want dat kun je op de foto niet goed zien)
Niet om iets goed te praten (verre van !!) maar van de andere kant kun je je misschien ook voorstellen dat als een menigte ziet dat iemand zulke trap krijgt dat ze dan op z'n zachts gezegt ook kunnen doordraaien... (Net zo goed als men zich kan voorstellen dat als je in zulke situatie zit er ook wel eens een tik te veel kan vallen...)

Ik heb absoluut respect voor de leden van de AE, want zoals al aangehaald, ze begeven zich in 'het hol van de leeuw' waarbij snelheid en gebruikt geweld essentiëel is om weer ongeschonden weg te kunnen komen. Collega's van de ME zijn wel in de buurt maar vaak genoeg meegemaakt dat er tussen beiden een behoorlijk groep stond...
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Pfff schandalig om te zien hoe ze die agent in mekaar trappen. Ik denk dat de collega's ter plaatse echt moeite hadden om niet de trekker over te halen.
De kans dat je je eigen collega raakt is aanwezig.... Dat maakt het moeilijk....
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.

PWB

• Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
En een waarschuwingsschot? Worden die in de lucht afgevuurd?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

C337

• Senior gebruiker
Vier Celtic-fans vrij, twee nog vast
http://www.at5.nl/artikelen/115054/vier-celtic-fans-vrij-twee-nog-vast

In Schotland is geschokt gereageerd op de ongeregeldheden op de Dam afgelopen woensdag.
http://www.at5.nl/artikelen/115051/politieoptreden-in-schotland

Whalertje

• Forum gebruiker
De man in zijn creme-kleurige jas schopt er behoorlijk en herhaaldelijk op los, terwijl het slachtoffer al in bedwang LIJKT TE ZIJN. Dat kan bijna geen professionele diender zijn, maar een harde kern tegenstander van Celtic. Als het wel een diender is, wat op enkele nieuws-sites wordt gesteld, dan lijkt het bepaald geen voorbeeldgedrag van de politie.

In ieder geval is het begrijpelijk dat er mensen uit de Celtic supporters dit hebben gezien en hem wilden "benaderen" hiervoor.

Uit de actie lijken leerpunten te trekken zijn. Hopelijk geen doofpot.

EDIT 0:16 LIJKT TE ZIJN

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: Whalertje link=msg=1218432 date=1383952250
De man in zijn creme-kleurige jas schopt er behoorlijk en herhaaldelijk op los, terwijl het slachtoffer al in bedwang is.
Er is een verschil tussen iemand in bedwang hebben en iemand kunnen transporteren. Je kan iemand een uur lang in bedwang hebben, maar als je 100 hooligans om je heen hebt staan dan is dat nou niet bepaald een ideale situatie. Overigens kan ik op de beelden niet zien of iemand echt in bedwang wordt gehouden, dat lijkt misschien zo, maar daarover oordelen kan je nooit op basis van de beelden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Whalertje

• Forum gebruiker
Inderdaad. Correctie: LIJKT TE ZIJN

Zal wel goed en hopelijk onpartijdig worden onderzocht.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politiemensen gewond bij voetbalrellen

http://www.politie.nl/nieuws/2013/november/7/00-politiemensen-gewond-bij-voetbalrellen.html
Laatste update: 07-11-2013 | 12:35

Amsterdam - Acht collega’s van een aanhoudingseenheid (AE) van de politie zijn woensdagavond op de Dam in Amsterdam gewond geraakt toen ze belaagd werden door voetbalsupporters van Celtic.

De supporters gingen de collega’s in burger onverwacht te lijf met flessen en stokken. Ook werden ze geschopt en geslagen. Een politieman verloor daarbij het bewustzijn. Alle acht moesten naar het ziekenhuis voor onderzoek en het hechten van wenkbrauwen en lippen. Een scan wees uit dat de bewusteloze collega geen ernstig letsel had opgelopen.

Aanhoudingen
Voor en na de wedstrijd hield de politie 39 mensen aan. Van hen zitten er nog 18 Schotten vast. Ze worden onder andere verdacht van openlijke geweldpleging.

Noodbevel
De Amsterdamse burgemeester Van der Laan had woensdag een noodbevel afgegeven, waardoor de politie mensen kon verwijderen die de openbare orde wilden verstoren. Het noodbevel gold alleen voor supporters van Sankt Pauli,  Anderlecht en Dinamo Zagreb die zich in de hoofdstad bevonden, en die mogelijk hun steun wilden betuigen aan Ajax of Celtic.
Samen sterk in de hulpverlening!

Steven78

• Senior gebruiker
  • Terug in de medische research
Citaat van: Live link=msg=1218440 date=1383955425
Politiemensen gewond bij voetbalrellen

http://www.politie.nl/nieuws/2013/november/7/00-politiemensen-gewond-bij-voetbalrellen.html
Laatste update: 07-11-2013 | 12:35

Amsterdam - Acht collega’s van een aanhoudingseenheid (AE) van de politie zijn woensdagavond op de Dam in Amsterdam gewond geraakt toen ze belaagd werden door voetbalsupporters van Celtic.

De supporters gingen de collega’s in burger onverwacht te lijf met flessen en stokken. Ook werden ze geschopt en geslagen. Een politieman verloor daarbij het bewustzijn. Alle acht moesten naar het ziekenhuis voor onderzoek en het hechten van wenkbrauwen en lippen. Een scan wees uit dat de bewusteloze collega geen ernstig letsel had opgelopen.

Aanhoudingen
Voor en na de wedstrijd hield de politie 39 mensen aan. Van hen zitten er nog 18 Schotten vast. Ze worden onder andere verdacht van openlijke geweldpleging.

Noodbevel
De Amsterdamse burgemeester Van der Laan had woensdag een noodbevel afgegeven, waardoor de politie mensen kon verwijderen die de openbare orde wilden verstoren. Het noodbevel gold alleen voor supporters van Sankt Pauli,  Anderlecht en Dinamo Zagreb die zich in de hoofdstad bev onden, en die mogelijk hun steun wilden betuigen aan Ajax of Celtic.

Met andere woorden, iemand wist dat het 'stillen' waren. Rare situatie. Die hooligankringen.... Kan er een hoop over zeggen, maar ik gok dat het meerendeel van de lezers op dit forum dat wel kan invullen...

Tony-cc

• Forum gebruiker
Citaat van: MisterQ link=msg=1218220 date=1383868791
Pfff schandalig om te zien hoe ze die agent in mekaar trappen. Ik denk dat de collega's ter plaatse echt moeite hadden om niet de trekker over te halen.
De kans dat je je eigen collega raakt is aanwezig.... Dat maakt het moeilijk....
Absoluut niet bedoeld om iets goed te praten, maar je kunt je dan ook wel de reactie van gewone supporters die zoiets zien gebeuren voorstellen, of dán weer niet !?
Het was tenslotte niet de eerste aanhouding waarbij getroffene agent betrokken was en waar hij, in de visie van buitenstaanders, zelf ook behoorlijk wat geweld gebruikte...

http://www.youtube.com/watch?v=4-k--IWFBIg
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...