Wanneer ik het bovenstaande plaatje bekijk... had op dat moment best gericht geschoten mogen worden...
Op wie, de aangehouden persoon (die zo te zien op dat moment onder controle wordt gebracht danwel al op transport staat) of degeen die de trap uitdeeld ?
In beide gevallen vind ik schieten in déze situatie absoluut absurt ! Wat denk je van de menigte eromheen, daarbij, er is ook totaal geen reden om te schieten ! (al zal die er gedurende de rellen misschien best wél zijn geweest...)
Weet niet of het dezelfde is. Die foto is een moment opname, ziet er inderdaad heftig uit, maar pas als je de context weet kun je er waarde aan hechten naar mijn mening. Even in de speculaasmodus: "VD geeft maximaal verzet en moet onder controle gebracht worden omdat ze snel weg moeten. Dit is even een schop in de maag om dmv deze pijnprikkel het verzet te breken."
Zelfde als in een van de filmpjes van een actie bij het monument. Daar zie je dat een AE'er iemand wegslaat met wat klappen. Als je verder kijkt zie je op de grond nog 2 hooligans vechten en 1 VD aangehouden worden. Ziet er heftig uit, maar wat als het 3 man was die zich op een 4e stortten? Dan heb je in ieder geval 1 weg, 1 aangehouden en kun je je richten op de 2 op de grond.
Ja, de AE gebruikt veel geweld, maar dat is meestal kort en heftig om te voorkomen dat er daarna nog meer geweld plaats vindt. Vergeet niet dat ze midden tussen "de vijand" staan en zich vaak letterlijk een weg eruit moeten vechten, met een aangehouden verdachte.
Dat foto's/acties er vaak heftiger uitzien dan ze werkelijk zijn (andersom ook wel), daar weet ik helaas alles van..
Ook even in de speculaasmodus: Wat als de VD op dit moment al getransporteerd wordt, dus dat de trap in weze overbodig is..? (want dat kun je op de foto niet goed zien)
Niet om iets goed te praten (verre van !!) maar van de andere kant kun je je misschien ook voorstellen dat als een menigte ziet dat iemand zulke trap krijgt dat ze dan op z'n zachts gezegt ook kunnen doordraaien... (Net zo goed als men zich kan voorstellen dat als je in zulke situatie zit er ook wel eens een tik te veel kan vallen...)
Ik heb absoluut respect voor de leden van de AE, want zoals al aangehaald, ze begeven zich in 'het hol van de leeuw' waarbij snelheid en gebruikt geweld essentiëel is om weer ongeschonden weg te kunnen komen. Collega's van de ME zijn wel in de buurt maar vaak genoeg meegemaakt dat er tussen beiden een behoorlijk groep stond...