Nieuwe beroepscode voor de politie

Auteur Topic: Nieuwe beroepscode voor de politie  (gelezen 10523 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest15549

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 11 november 2013, 10:20:16
Citaat van: DKAG link=msg=1219141 date=1384158620
Dat zou kunnen...andersom is ook mogelijk...
Wat ik wil aangeven is dat wij in het werkveld er vaak maar vanuit gaan dat wat de burger zegt met een korrel zout genomen moet worden. Al die negatieve opmerkingen over het feit dat bugers actief meepraten over de beroepscode. Wij dienen de burger, dus heeft de burger recht van spreken.


Uitgaande van het "wij" neem ik aan dat je een diender bent, dus zal jij dit wel beter weten dan ik als burger, wat ik zei was ook slechts een aanname.  :P


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #11 Gepost op: 11 november 2013, 16:49:26
Citaat van: DKAG link=msg=1219130 date=1384146840
Wat is het verschil in bejegening tussen een 40 jaar oude man en een jongere uit een groep "hangjongeren"?
Misschien is dat nou waar het exact omgaat vwb beroepscode etc? Iemand met U aanspreken kan wonderen doen...40 jaar of 16...!
Het verschil is er gewoon. Of je dat nou wil of niet. Het is juist een goed eigenschap van dienders om je  bejegening en houding aan te passen aan de situatie waarin je optreed. Ik spreek een bejaarde anders aan als een kind van 10.   En soms moet je ook nog rekening houden met culturen waarbij bepaalde gebruiken wel of niet gebruikelijk zijn. (denk aan het geven van een hand etc)

Allemaal leuk en aardig, maar als je een jongere uit een groep hangjongeren (zeker in de wijken waar ik werk) aanspreekt met "u" neemt hij je echt niet serieus. En dan voelt hij zich al helemaal niet serieus genomen.

Overigens geven de burgers dat ook al aan:
Citaat
Schakelen in verschillende situaties vinden burgers het belangrijkste. Wij (waarin wij dus in dit geval over de politie gaat) hoeven niet altijd u te zeggen. U zeggen tegen volwassenen ervaren burgers echter wel als een teken van respect.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #12 Gepost op: 11 november 2013, 21:06:09
Citaat van: Red link=msg=1219254 date=1384184966
Het verschil is er gewoon. Of je dat nou wil of niet. Het is juist een goed eigenschap van dienders om je  bejegening en houding aan te passen aan de situatie waarin je optreed. Ik spreek een bejaarde anders aan als een kind van 10.   En soms moet je ook nog rekening houden met culturen waarbij bepaalde gebruiken wel of niet gebruikelijk zijn. (denk aan het geven van een hand et
Allemaal leuk en aardig, maar als je een jongere uit een groep hangjongeren (zeker in de wijken waar ik werk) aanspreekt met "u" neemt hij je echt niet serieus. En dan voelt hij zich al helemaal niet serieus genomen.

Overigens geven de burgers dat ook al aan:

Het gaat niet om het woordje U. Dan heb ik mijn mening verkeerd beschreven en waarschijnlijk daardoor niet begrepen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 27 december 2013, 23:38:48
Nieuwe beroepscode voor de politie

http://www.politie.nl/nieuws/2013/december/23/00-beroepscode-politie.html
Laatste update: 23-12-2013 | 15:23

Nederland - De politie heeft een nieuwe, eenduidige beroepscode opgesteld voor het hele korps. De code is bedoeld om de dialoog te stimuleren over wat professioneel en integer gedrag is. Deze dialoog is onderdeel van het dagelijkse werk bij de politie. De beroepscode moet bijdragen aan vakmanschap en professionaliteit binnen de politie en aan het vertrouwen van burgers in de politie.

De nieuwe beroepscode is de opvolger van de zogeheten ‘Code Blauw’ en de uiteenlopende codes die de voormalige korpsen in het verleden hanteerden. De nieuwe code gaat uit van de kernwaarden die met de vorming van de nationale politie zijn ontwikkeld: integer, betrouwbaar, moedig en verbindend. In de code wordt omschreven wat de politie hieronder verstaat en welk gedrag daarbij hoort. De code is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de medewerkers. Ook is kennis opgehaald bij externen en experts op het gebied van integriteit. De code is getoetst aan de opinie van burgers.

Korpschef
Korpschef Gerard Bouman noemt de beroepscode 'één van de mijlpalen van 2013'. Bouman: 'De code is van groot belang omdat de politie de wetten en regels handhaaft, het geweldsmonopolie heeft en haar bestaansrecht ontleent aan het vertrouwen dat de burger in haar stelt. Daar hoort professioneel en integer optreden bij. De beroepscode biedt daar handvatten voor.'
Samen sterk in de hulpverlening!


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #14 Gepost op: 28 december 2013, 08:55:59
Citaat
Ik vermijd omgang met individuen, verenigingen of groepen die een imago hebben dat in strijd is met mijn functie als politieambtenaar.

Nou dat was dus mijn laatste dagje bij de voetbalclub, ik kan niet meer naar een concert, lid worden van een motorclub, mij te buiten gaan in een parenclub of lid zijn van een naaktrecreanten vereniging.

Toppie Bouman!

Keurig geschreven stukkie "ik ben het braafste jongetje van de klas" verhaaltje. Jammer dat Welten destijds deze code niet kende en dat het gros van het kader van de Nederlandse Politie nu niet langs die lat gelegd wordt. Dan was de helft ontslagen en hadden we niet verder hoeven te bezuinigen.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #15 Gepost op: 28 december 2013, 10:07:47
Beste Mopper,
hierbij wil ik U bedanken voor al uw bijdragen en uitleg op dit forum. Gezien de nieuwe beroepscode ga ik er vanuit dat U en Uwer collega's op dit forum zich gedwongen voelen om het lidmaatschap op te zeggen. Dit vanwege het belang van het Imago van Politie Nederland, en de mogelijke schade die dit kan oplopen, door bijdragen op dit forum, en andere Sociale Media.

/sarcasme mode off

(Deze bijdrage is puur sarcastisch.Enig overeenkomst met werkelijke beroepscodes is puur toevallig. Geen Imagos zijn gewond geraakt bij het opstellen van deze bijdrage.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #16 Gepost op: 28 december 2013, 10:23:28
Citaat van: moppersmurf link=msg=1231946 date=1388217359
Keurig geschreven stukkie "ik ben het braafste jongetje van de klas" verhaaltje. Jammer dat Welten destijds deze code niet kende en dat het gros van het kader van de Nederlandse Politie nu niet langs die lat gelegd wordt. Dan was de helft ontslagen en hadden we niet verder hoeven te bezuinigen.

Het stukje op pagina 12 zal je ook wel aanspreken:
Citaat
Wij mogen er op vertrouwen dat onze leidinggevenden achter ons staat, zelfs als het fout mocht gaan of de keuze niet de juiste blijkt te zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #17 Gepost op: 28 december 2013, 16:50:57
Citaat van: zwelgje link=msg=1231954 date=1388221667
Beste Mopper,
hierbij wil ik U bedanken voor al uw bijdragen en uitleg op dit forum. Gezien de nieuwe beroepscode ga ik er vanuit dat U en Uwer collega's op dit forum zich gedwongen voelen om het lidmaatschap op te zeggen. Dit vanwege het belang van het Imago van Politie Nederland, en de mogelijke schade die dit kan oplopen, door bijdragen op dit forum, en andere Sociale Media.

KAK! dat was ik helemaal vergeten! Daaaaaag vriendjes en vriendinnetjes , ik zal jullie missen :'( :'( :'( :'( :'( Nu ik geen uitlaatklepje meer heb op internet moet ik mijn vrouw en kinderen maar gaan mishandelen. (dat is uiteraard sarcastisch bedoelt  998765)

Ik ga eerst wel eens de kat uit de boom kijken en of mijn chef zich wel zo netjes gaat gedragen. Dus eigenlijk zal er geen hol veranderen, aangezien mijn chef ook niet veranderd omdat zijn chef niet veranderd, en diens chef ook niet etc etc. Dus al met al:  O0 Puik werk mijnheer Bouman. Erg zinvol deze bijdrage van u aan onze maatschappij. Of wilt u nou echt dat we allemaal zo braaf gaan zijn? En naast ons werk het huis niet meer uitkomen, onze lidmaatschap fitnessclub opzeggen omdat daar ook mensjes lid zijn die annabooltjes gebruiken? Wilt u ons monddood maken lidmaatschap van een forum als deze en twitter verbieden?

Citaat van: DiNozzo link=msg=1231955 date=1388222608
Het stukje op pagina 12 zal je ook wel aanspreken:

HAHAHAHAHAHAA 90% van de leidinggevenden denken alleen aan hen eigen haggie en staan alleen achter je als je het goed gedaan hebt want dan kunnen ze daar mee pochen bij hen chef zodat zij weer een veer in hen r**t krijgen omdat het zo goed gegaan is! Ik zie het helemaal voor me: de grote chef: "uw personeel heeft goed zijn best gedaan. Misschien moet hij/ zij wel een bedank emailtje krijgen. Wat is zijn naam ookal weer?" de andere chef:" Dat stuur ik u morgen per email wel even op. e050"

Stelletje patjakkers  >:(

en met de kleur bruin bedoel ik niks hoor  ;)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 29 december 2013, 00:15:03
Citaat van: Security guard link=msg=1218578 date=1384014219
Blowen: Niet gewenst, dat weet iedere diender. Je maakt gebruik van de achterdeur criminaliteit als je gebruik maakt van de coffeeshops. Politie is gewoonweg niet blowen, het is troep, het is drugs en daar blijf je van af. Maar 99% van de dienders doet het ook niet, ga ik vanuit.

Laat ik als eerst zeggen dat ik niet blow, nog nooit geblowed heb en ook de behoefte daartoe niet voel...
Ik snap het niet, men gedoogd de verkoop en gebruik van cannabis maar een politie-agent mag niet in z'n vrije weekend een jointje roken...
Dat je als politie-agent niet in je eigen werkgebied een coffeeshop bezoekt begrijp ik, dat je in je eigen werkgebied ook niet kacheltje-lam de plaatselijke kroeg uitrolt snap ik ook.
Als je 30 kilometer verderop woont en daar lekker bij de plaatselijke coffeeshop een joint haalt en die thuis oprookt zie ik daar géén enkel probleem is... Het wordt toch gedoogd in Nederland...?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #19 Gepost op: 29 december 2013, 16:30:41
Of tijdens muziek evenementen bv. Decibel outdoor sensation, welcome to the future, free festival enz. Je politie legitimatie meenemen en in portemonnee of tas meenemen zodat de beveiliging ze wel moet vinden om makkelijker binnen te kunnen komen. Terwijl je op dat moment in prive tijd bent.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende