Casus verloskunde

Auteur Topic: Casus verloskunde  (gelezen 8767 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 11 november 2013, 19:18:48
Citaat van: -Joost- link=msg=1219285 date=1384192847
Ik heb even zitten zoeken en ik weet inmiddels waar het e.e.a. vandaan komt. Door de neonatologie van het AMC is het (regionale) protocol "acute verloskunde" opgesteld. Hierin wordt uitgegaan van de eerste opvang door een kinderarts in het dichtstbijzijnde algemeen ziekenhuis, waarna eventueel transport richting een NICU wordt uitgevoerd. Verdere onderbouwing kan ik nog niet helemaal achterhalen.

Klik (PDF)

Joost,

Ik begrijp je standpunt, wij volgen ook  protocollen. Echter, dit protocol is bedoeld voor de regio Amsterdam waar de de afstanden gering zijn. Daarom ligt vervoer iets meer voor de hand omdat er om de hoek een kindercentrum is.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 11 november 2013, 19:23:00
Citaat van: CM link=msg=1219294 date=1384193928
Joost,

Ik begrijp je standpunt, wij volgen ook  protocollen. Echter, dit protocol is bedoeld voor de regio Amsterdam waar de de afstanden gering zijn. Daarom ligt vervoer iets meer voor de hand omdat er om de hoek een kindercentrum is.

CM

Duidelijk ;)

Bart v Wijk

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 11 november 2013, 19:37:30
interessante casus ik lees graag mee:D
Ik heb mijn co-schap gyn nog voor de boeg en op de HAP is dit wel een extreme zeldzaamheid maar uit logisch beredeneren vind ik Joost zijn optie inderdaad geen slechte.

@CM: een probleem waar ik bij ambu/hap nog wel eens tegen aanloop, is dat juist doordat een kindercentrum om elke hoek van de straat te vinden is, er veel meer klinische bevallingen plaatsvinden. Voor de zwangeren met een indicatie om klinisch te bevallen is het probleem wel dat er niet standaard para-medisch / thuis een verloskundige is, aangezien die voor dergelijke casus in het ziekenhuis zit. Dit leidt nogal eens tot belletjes naar onder andere meldkamer en/of HAP met alarmerende symptomen waaruit blijkt dat iemand nog wel eens in partu zou kunnen zijn zonder hulp van een verloskundige. Het advies blijft dan vaak, afhankelijk van de situatie, zsm presenteren op de SEH-V (in geval van het AMC)
zelf ervaring mee? excuus voor het zijspoor buiten de geschetste casus

CM

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 11 november 2013, 19:53:04
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1219296 date=1384195050
interessante casus ik lees graag mee:D
Ik heb mijn co-schap gyn nog voor de boeg en op de HAP is dit wel een extreme zeldzaamheid maar uit logisch beredeneren vind ik Joost zijn optie inderdaad geen slechte.

@CM: een probleem waar ik bij ambu/hap nog wel eens tegen aanloop, is dat juist doordat een kindercentrum om elke hoek van de straat te vinden is, er veel meer klinische bevallingen plaatsvinden. Voor de zwangeren met een indicatie om klinisch te bevallen is het probleem wel dat er niet standaard para-medisch / thuis een verloskundige is, aangezien die voor dergelijke casus in het ziekenhuis zit. Dit leidt nogal eens tot belletjes naar onder andere meldkamer en/of HAP met alarmerende symptomen waaruit blijkt dat iemand nog wel eens in partu zou kunnen zijn zonder hulp van een verloskundige. Het advies blijft dan vaak, afhankelijk van de situatie, zsm presenteren op de SEH-V (in geval van het AMC)
zelf ervaring mee? excuus voor het zijspoor buiten de geschetste casus

Nou, ik moet eerlijk bekennen dat ik er weinig ervaring mee heb. Ik ben werkzaam op het platteland waar er  grotendeels sprake is van een homogene populatie. Dat heeft als voordeel dat de anamnese en risico-analyse in een vroeg stadium gebeurd is. De geschetste casus komt juist voort uit het feit dat er meer mensen hier juist kiezen voor een thuisbevalling. Daarom zien wij net iets vaker peri-partus complicaties.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Bart v Wijk

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 11 november 2013, 21:27:00
helder ;) zo kan het kwartje dus beide kanten op vallen ;) Ik ben benieuwd naar jullie uiteindelijke aanpak.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #25 Gepost op: 12 november 2013, 08:54:53
Ik denk dat je het kunt vergeten om het tot in het ziekenhuis te redden, zeker gezien het feit dat ze al heeft gebaard en nu VO+persdrang heeft. Achterin een rijdende ambu bevallen lijkt me geen reeele optie, dus: 2e wagen bestellen, kinderkoffer erbij, partusset erbij en voorbereiden voor een eventuele neonatenresuscitatie. Geen pretje, dat moet ik je nageven... En uiteraard de vooraankondiging naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.
Overigens hoeft het zo'n drama nog niet te worden als de cortonen zich nu al een beetje hebben hersteld, maar je kan je maar beter goed voorbereiden...
Arts  www.alphalog.nl

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 13 november 2013, 08:42:33
Ik lees veel reacties waarin de ambu bemanning het probleem gaat/ wil oplossen. Echter hebben wij als bemanning veel ervaring met bevallingen? Ik denk van niet......... Oeps. Wat ik wil aangeven is in deze casus is een verloskundige aanwezig die veel meer ervaring heeft met bevallingen dan wij. Mijn vraag is dan ook, als de ambu ter plaatse komt wie heeft dan de leiding over de bevalling, de pleeg die weinig ervaring heeft met een bevalling of de verloskundige die er voor opgeleid is? Wat nu als de verloskundige toch naar het zh wil, hebben wij het recht om dit te overrulen ? Wat gebeurd er als de ambu pleeg zegt we gaan niet vervoeren en doen de bevalling thuis en het gaat niet goed. Het draaide uit op een kinderen reanimatie in een setting die niet ideaal is. Wie is dan verantwoordelijk?
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #27 Gepost op: 13 november 2013, 10:31:53
Citaat van: ambukampen link=msg=1219610 date=1384328553
Ik lees veel reacties waarin de ambu bemanning het probleem gaat/ wil oplossen. Echter hebben wij als bemanning veel ervaring met bevallingen? Ik denk van niet......... Oeps. Wat ik wil aangeven is in deze casus is een verloskundige aanwezig die veel meer ervaring heeft met bevallingen dan wij. Mijn vraag is dan ook, als de ambu ter plaatse komt wie heeft dan de leiding over de bevalling, de pleeg die weinig ervaring heeft met een bevalling of de verloskundige die er voor opgeleid is? Wat nu als de verloskundige toch naar het zh wil, hebben wij het recht om dit te overrulen ? Wat gebeurd er als de ambu pleeg zegt we gaan niet vervoeren en doen de bevalling thuis en het gaat niet goed. Het draaide uit op een kinderen reanimatie in een setting die niet ideaal is. Wie is dan verantwoordelijk?

Dat bepaalt de tuchtrechter achteraf: De verloskundige heeft een verantwoordelijkheid om op tijd de ambu te bellen, de ambupleeg heeft de verantwoordelijkheid over het transport, als hij het transport accepteert.
En wat nu als als verloskundige tijdig belt, maar de ambupleeg terecht inschat dat een patient niet transportabel is? Dat is het risico van een thuisbevalling. De verloskundige of gynaecoloog die toestemming heeft gegeven voor een thuisbevalling kan achteraf een nalatige fout hebben gemaakt, maar als ook die keuze met de kennis van toen terecht was, dan heb je als patiente gewoon heel veel pech gehad...
Niet alle ellende is te voorkomen, helaas.

Overigens doen wij in Nederland heel veel thuisbevalling tov het buitenland, en daar is nog steeds heel veel discussie over. Ik ben er eigenlijk op tegen.
Arts  www.alphalog.nl

zwaailamp

• Forum gebruiker
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #28 Gepost op: 13 november 2013, 10:34:57
Als ambupleeg heb je zekers niet de ervaring van een verloskundige, dus gebruik die ervaring en ga niet alleen op transport in een koude, krappe hobbelende bestelbus. andersom geldt het net zo; als jij als ambupleeg met deze dame op transport gaat, onderweg komt het kind en loopt het mis, dan ben ik benieuwd naar je argumenten waarom je op transport bent gegaan, behalve dan dat de verloskundige het wilde.
Als ik bij een bevalling kom, is het zeker zo dat ik ter ondersteuning kom van de verloskundige. Echter alles wat in de bus gaat valt onder mijn verantwoording. en als ik er bijna zeker van ben dat er onderweg gebaard gaat worden, gaan we dus niet op transport. daar zijn genoeg argumenten voor te noemen, tegenover het argument; de verloskundige wilde het....
en als we een thuisbevalling doen, en het gaat mis, dan zijn daar allerlei protocollen voor geschreven, welke je anders  in het ziekenhuis of in de ambu had moeten toepassen.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 13 november 2013, 12:09:26
Beste mensen,

Het is een interessante discussie over de rechten en plichten van een beroepsbeoefenaar geworden. Ik zou ook niet zo snel geneigd zijn om een vrouw in partus en met persdrang te vervoeren. In het geval dat de verloskundige zich zou aandringen dan zou ik eerste lichte overredingskracht toepassen. Mocht dat niet lukken dan zou ik, in het bijzijn van een derde partij, de verloskundige erop wijzen dat a) de verloskundige mee gaat en b) dat ik onmiddellijk afstand neem van het besluit en de daaruit voortvloeiende consequenties. In de praktijk zou dat al voldoende moeten zijn.

In deze specifieke casus is er geen sprake geweest van onenigheid. Er is juist goed overleg geweest met respect voor de standpunten van elkaar. Het is mij duidelijk geworden dat de bevalling thuis plaats ging vinden. Daarom hebben we alle voorbereidingen getroffen voor een slechte start, de woonkamer is verbouwd tot resuscitatiekamer. Ondertussen heb ik ook het MMT laten komen. Enerzijds omdat airway management van neonaten niet mijn sterkste punt is en anderzijds omdat het kind dan rechtstreeks getransporteerd kan worden naar een kindercentrum. Daarmee haal je de tussenschakel van de periferie eruit.

Hoe is de casus verlopen? De cortonen bleven herstellen, het kind kwam slechts na 10 minuten ter wereld met een Apgar score van 10. Na een korte controle is het MMT afgebeld en wij hebben met z'n alle beschuit met roze muisjes gegeten. Het werd EH geen vervoer.

Zou ik het weer zo doen? Absoluut, ik twijfel er geen moment over.

CM