Prima, maar dan snap je het niet helemaal. Ik heb geen enkele wettelijke grond om de pers weg te sturen, we staan op de openbare weg en gelukkig leven we niet in een politiestaat. Of wil jij zeggen dat je als hulpverlener maar alles moet doen, wat de ander blieft?
En hoe zit het dan met de schermen van de politie bij een onderzoek? Complete straten worden aan het zicht onttrokken met metershoge schermen met dicht, zwart plastic. Hoe zit het daar dan met het vertrouwen in de zelfcontrolerende functie van de pers?
Ja, advocaat van de duivel spelen kan ik ook...
Er zijn genoeg slachtoffers die zich terdege zeer bewust zijn van hun omgeving en de "fotografen" op een afstandje. Dit kan enorm belastend zijn voor deze slachtoffers en persoonlijk vindt ik dat zei recht hebben op hun privacy. Als we daar als hulpverleners voor kunnen zorgen, prima.
Het probleem zit hem in het feit dat die zelfcontrolerende functie van de pers alleen achteraf werkt. Een goede persfotograaf zal zich misschien iets van het commentaar aantrekken, maar dat is pas nadat er al iemand open en bloot op internet/de krant terecht is gekomen. Daarnaast heb je nog de "cowboys" die het voor de goede verziekt hebben, om de Facebook-fotograaf nog maar even te vergeten. Als je het met me eens bent dat we slachtoffers tegen de laatste groepen moeten beschermen, dan kies je er ook voor dat soms die "goeden" daar maar even onder moeten lijden. (Voor zover je het lijden kan noemen, want een overzichtsfoto van een ongeval met een opgetrokken scherm heeft zich ook reeds meerdere malen nieuwswaardig bewezen.) Want zijn tenslotte ook niet de aangewezen personen om te oordelen of men tot de goede behoren of tot de categorie "Cowboy" of "Facebook". Dus dan gewoon altijd een schermpje, indien dit in het belang is voor het slachtoffer. Zulks ter beoordeling van de hulpverleners belast met de zorg voor het slachtoffer (de slachtoffers). Als de pers daar problemen mee heeft, kan men beroep instellen binnen 6 weken na het genomen besluit, schriftelijk bij de organisatie van waaruit het besluit genomen is. Alles conform de Awb, dus daar heb je meteen je wettelijke basis.