Helemaal mee eens. Een Hap-C heeft niks te zoeken in een Taxi-CAO. Er wordt zeker meer gedaan dan alleen een arts van A naar B brengen. Maar.....zoals in het Taxi-CAO staat:
- Onder Huisartsenvervoer wordt verstaan het in opdracht van een huisartsenpost en/of huisarts vervoeren en desgewenst assisteren van een huisarts in een speciaal daartoe uitgerust en als zodanig herkenbaar voertuig. Het voertuig is eventueel uitgerust met optische en geluidssignalen. -
Je vervoerd een huisarts van A naar B tegen betaling, dus taxivervoer. Dat de meeste HAP organisaties ook van jouw verwachten dat je de arts (medisch) ondersteund en assisteert en van alles nog meer , is per organisatie verschillend. Er is geen duidelijke taakomschrijving van wat een huidige HAP-C nu is. De een rijd in een opvallend voertuig met of zonder OGS , de ander in een onopvallende auto. Een ander moet bij elke visite mee naar binnen terwijl ergens anders je de hele dag in de auto kan blijven zitten. Zolang er per HAP-organisatie/Regio verschillende aanvullende taken zijn blijft dit probleem. Zolang er landelijk niet 1 lijn hierin wordt getrokken is de kans zeer klein dat je uit dat Taxi-CAO kan stappen en plaats kan nemen in bijvoorbeeld de Huisartsenzorg-CAO. De functie van HAP-C staat hier ook in met desbetreffende (financiële) voordelen. En deze voordelen kunnen enorm oplopen. denk alleen al ANW toeslagen(30%-50%), feestdagentoeslag(oplopend tot 150%), 5% eindejaarsuitkering , enz,enz.
Wordt weer een keer tijd dat de politiek zich ermee gaat bemoeien en dat wij, HAP-C's, de waardering krijgen voor wat wij doen en niet als taxichauffeur gezien worden.