toevoegen zuurstof

Auteur Topic: toevoegen zuurstof  (gelezen 45653 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #220 Gepost op: 7 juli 2005, 22:53:51
ok, hier is ie,

1 liter cilinder, onder 200 bar is 200 liter zuurstof, met 15 liter zuurstof bijvoorbeeld per seconde, is het 200 delen door 15, een 2 liter cilinder is 400 liter

mag het 15 liter per minuut zijn ?
Dus 200/15 = 13 minuten
Met een normale 2 liter fles dus 26 minuten
genoeg om te wachten op de ambulance ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #221 Gepost op: 7 juli 2005, 23:19:44
Dat was het sommetje dat ik bedoelde :)


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #222 Gepost op: 8 juli 2005, 03:05:00
Voor mensen die lange stukken moeten lopen is een zuurstofcilinder in een boscarol master tas (PVC-Coated)een goed alternatief.


Elke tas en rugzak heeft als nadeel, dat deze moeilijk voldoende schoon te houden zijn zeker in verhouding tot een explorer koffer

Als ik het goed zie, zie ik een stethoscoop. Wat is daar de meerwaarde van?
VSAZ ambulancezorg


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #223 Gepost op: 8 juli 2005, 09:02:29
:-X


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #224 Gepost op: 12 juli 2005, 00:09:15
Beste Thropy,

Dit is afbeelding inhoud van een ILS/ALS tas, dus niet van BLS, Eerste Hulp tas.

De groene tas bevat, Bloeddruk Meter, Stethoscoop, Oorthermometer.  Deze tasje word uitsluitend geopend door ILS en ALS getrainde personen, in de secundaire beoordeling alleen als door de uitkomsten de behandeling gewijzigd kan worden door de medewerker.

De Rode tas, bevat suctionset (V-VAC), Dit deel van de tas word wel door ILS mensen geopend.
De Blauwe en Gele tas word wel door BlS Mensen getrainde mensen geopend en bevat verbandmiddelen,

De T-pod word ook alleen gebruikt door ILS/ALS Getrainde personen.

Beste Peter

Het is wat off-topic, maar:

Voordat de T-pod aangebracht wordt moet een  onderzoek worden verricht:
·De gebruikelijke controles op schaafwonden, hematomen en contusies rondom het bekkengebied, buik, scrotum, sacrum,dijbeen.
·De benen moeten onderzocht worden op wonden en breuken.
·Het bekken moet op instabiliteit gecontroleerd worden d.m.v. bimanuele compressie op de crista iliaca
·De penis dan wel vagina en de anus moeten gecontroleerd worden op bloedingen.

Worden deze richtlijnen ook door jullie geïnstrueerd?
Voor mijn gevoel gaat dit een beetje te ver. Een verantwoorde en gedegen lichamelijk onderzoek mag alleen voor de daarvoor bevoegde personen worden uitgevoerd. In Nederland is dat nog steeds de arts of verpleegkundige (en dan nog niet eens alle artsen en verpleegkundigen, maar afhankelijk van hun werksetting).

En daar kom ik weer: als jullie een dergelijke device aanbrengen, dan ontneem je mij de mogelijkheid het slachtoffer fatsoenlijk te onderzoeken. Ik zal me twee maal bedenken om dit slachtoffer nodeloos te bewegen en de hele santemekraam laten zitten. Met alle risico’s van dien.

Geef mij eens aan onder welke omstandigheden je dit zal moeten toepassen, welke situatie is dermate urgent dat je al voor de komst van een ambulance de patiënt zo moet behandelen?

Dat jij zegt dat de T-pod door ILS/ALS geïnstrueerde personen wordt gebruikt zegt mij niets over het niveau.  Bovendien, je kan nog zoveel op een mannekin oefenen, de praktijk is een stuk moeilijker. En zo vaak komt een bekkenfractuur niet voor, zeker niet als je niet dagelijks op de ambulance werkt.
Hoe vaak heb jij er al een aangebracht?
VSAZ ambulancezorg


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #225 Gepost op: 12 juli 2005, 01:13:11
In 8 jaar op de ambu maar 2x een echte bekkenfractuur gezien, en die kan prima met een laken of een KED/OSS spalk worden geimmobiliseerd. daar is echt geen amerikaans materiaal voor nodig ;)  in de JEMS wordt met dat soort materialen behoorlijkw at af-geadverteerd maar vraag me echt af in hoeverre die materialen het aanschaffen (rendement) en investering waard zijn. Er zijn nl. prima alternatieven zoals reeds genoemd ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #226 Gepost op: 12 juli 2005, 12:37:39
:-X