Nieuwe werkkleding Reddingsbrigade (nieuws & ideeën)

Auteur Topic: Nieuwe werkkleding Reddingsbrigade (nieuws & ideeën)  (gelezen 114509 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

miel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #110 Gepost op: 20 juni 2014, 12:20:02
Citaat van: tymohuizinga link=msg=1276375 date=1402614573
nou dat de oude kleding die ik draag eigenlijk niet meer kan qua hoe et er uit ziet, scheuren in de shorts, vet vlekken in de shirts (uit de tijd dat we nog een vlet hadden waar geregeld tijdens een inzet aan gesleuteld moest worden)
dus professionaliteit is met mijn kleding gewoon minder.
en nu kan ik wel extra bij L&D gaan bestellen zodat ik iets heb en dit had ik ook gedaan als de belofte van voor het strand seizoen er niet was.
maarja ik heb nu als besteld en het moet uit eigen zak komen dus om nu nog even wat bij L&D te bestellen word m ook nie.

Even een reactie.... ook wij balen dat het pas later geleverd wordt, maar dat komt door de brigades zelf.... Er zijn zeer weinig bestellingen gedaan begreep ik, waardoor Gaastra moeite heeft om de batches in te plannen. Dit staat ook in de laatste nieuwsbrief......

Dus ja, het is frustrerend, maar RN kan er helaas ook niks aan doen....


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #111 Gepost op: 20 juni 2014, 23:40:36
nou moet ik eerlijk gezecht ook zeggen dat ik het lochies vind dat er weinig besteld is als je per brigade maar 2 afgevaardigden naar een roadshow mag stuuren zien de leden het spul ook niet en bestellen ze dus niet,


rescuemark

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #112 Gepost op: 21 juni 2014, 05:38:09
Niet vreemd dat er niet veel is besteld. Zoals gebruikelijk binnen RN, is het weer slecht geregeld. Weinig mogelijkheden om een roadshow te bezoeken, te weining mensen die heen mochten, de hele lijn was nog niet beschikbaar, RN wil bepalen wat wel of niet mag op het shirt, alles er veel te gehaast willen doordrukken, veel brigades en leden hadden net allemaal nieuwe kleding bestelt.  Dus dan ga je niet nog een keer bestellen. Als ze verstandig waren geweest dan hadden ze het allemaal veel beter aangepakt en vooral een betere communicatie naar de brigades en haar leden. Ook moet de instelling op het kantoor van RN maar eens veranderen. Zitten daar een x aantal mensen voor zichzelf en echt niet in het belang van de brigades en de leden.  Geen hart voor de zaak en vullen alleen maar hun eigen zakken.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #113 Gepost op: 22 juni 2014, 00:00:53
Citaat van: rescuemark link=msg=1278645 date=1403321889
Ook moet de instelling op het kantoor van RN maar eens veranderen. Zitten daar een x aantal mensen voor zichzelf en echt niet in het belang van de brigades en de leden.  Geen hart voor de zaak en vullen alleen maar hun eigen zakken.

Kan je dit beargumenteren en evt verder toelichten?  :)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #114 Gepost op: 27 juni 2014, 12:09:19
Citaat van: miel link=msg=1278487 date=1403259602
Even een reactie.... ook wij balen dat het pas later geleverd wordt, maar dat komt door de brigades zelf.... Er zijn zeer weinig bestellingen gedaan begreep ik, waardoor Gaastra moeite heeft om de batches in te plannen. Dit staat ook in de laatste nieuwsbrief......

Dus ja, het is frustrerend, maar RN kan er helaas ook niks aan doen....

Citaat van: tymohuizinga link=msg=1278630 date=1403300436
nou moet ik eerlijk gezecht ook zeggen dat ik het lochies vind dat er weinig besteld is als je per brigade maar 2 afgevaardigden naar een roadshow mag stuuren zien de leden het spul ook niet en bestellen ze dus niet,

Citaat van: rescuemark link=msg=1278645 date=1403321889
Niet vreemd dat er niet veel is besteld. Zoals gebruikelijk binnen RN, is het weer slecht geregeld. Weinig mogelijkheden om een roadshow te bezoeken, te weining mensen die heen mochten, de hele lijn was nog niet beschikbaar, RN wil bepalen wat wel of niet mag op het shirt, alles er veel te gehaast willen doordrukken, veel brigades en leden hadden net allemaal nieuwe kleding bestelt.  Dus dan ga je niet nog een keer bestellen. Als ze verstandig waren geweest dan hadden ze het allemaal veel beter aangepakt en vooral een betere communicatie naar de brigades en haar leden. Ook moet de instelling op het kantoor van RN maar eens veranderen. Zitten daar een x aantal mensen voor zichzelf en echt niet in het belang van de brigades en de leden.  Geen hart voor de zaak en vullen alleen maar hun eigen zakken.

De combinatie van deze antwoorden vind ik wel interessant en volgens mij legt het een probleem bloot waar RN al enkele jaren mee worstelt en waarvan ze zelf nog steeds niet goed beseffen dat het speelt.

En dat gaat om de relatie tussen Redder, Reddingsbrigade en RN. Dat was altijd heel sterk een lijn, een hierarchische verhouding, maar het wordt steeds meer een driehoek. En die driehoeksverhouding heeft RN nog niet gezien, laat staan dat ze er iets mee kunnen. Zoals de naam al zegt is Reddingsbrigade Nederland of KNBRD de koepelorganisatie van alle Reddingsbrigades in Nederland. De leden van Reddingsbrigade Nederland zijn dus de Reddingsbrigades als 'niet-natuurlijk rechtspersoon', vertegenwoordigd door hun bestuur. De Redders worden in eerste instantie lid van een lokale Reddingsbrigade en daarmee automatisch ook van RN, maar je kunt als natuurlijk persoon niet direct lid zijn van RN zonder aangesloten te zijn bij een lokale Reddingsbrigade. Dit is al wat vaag, want het is dus getrapt, maar toch ben je als persoon óók direct lid van RN zelf.

Maar dan komt de praktijk: RN gaat een overeenkomst aan met Gaastra voor kleding en wil een roadshow houden zodat 'men' kleding gaat kopen. Dus organiseren ze een roadshow voor brigades: de niet-natuurlijke rechtspersoon die is aangesloten bij de koepel, vertegenwoordigd door 2 personen. Logisch, want als je het voor 5000 vrijwilligers moet organiseren heb je echt grote zalen en veel koffie nodig, dat is niet te doen. Maar wie kopen die kleding? Vaak niet de brigades, maar de leden zelf. En die willen het dus zelf eerst zien en voelen en passen. Maar daar moet de brigade dan maar voor zorgen. Het zijn ook alleen de brigades die kunnen bestellen: alleen die hebben toegang tot het digitale bestelsysteem. Daar zit dus een mismatch: want er zijn zowel brigades die willen bestellen, als individuele leden. Maar dat laatste wordt dus niet ondersteund, en dan heb je te weinig bestellingen…

Het ‘mooiste’ aan dit hele verhaal vind ik, dat RN wel een beetje heeft ontdekt dat ze soms ook rechtstreeks van doen hebben met de individuele leden, maar dat ze dat alleen gebruiken wanneer het hen uitkomt. Er is namelijk geen beleid of reglement over de ontstane driehoeksverhouding en hoe daar mee om te gaan. En het is dus ook niet bewust dat medewerkers en vrijwilligers van RN het in hun voordeel toepassen, maar meer dat ze de meest handige oplossing kiezen bij gebrek aan regels of afspraken.

Zo kan een Redder zich zelf inschrijven voor de Lifeguard-weekopleiding die RN organiseert. Deze opleiding is dus rechtstreeks een verbintenis tussen Redder en RN, zonder tussenkomst van de brigade waar deze redder lid is. Maar de factuur gaat wel naar die brigade. “want we hebben alleen de brigades als debiteur in het boekhoudsysteem zitten en we kunnen er niet aan beginnen om daar alle individuele leden ook in te stoppen.” Juridisch gezien onmogelijk: een natuurlijk persoon die niet tekenbevoegd is gaat zo namens een niet-natuurlijk persoon een overeenkomst aan met financiële verplichtingen. Als RN pech heeft kunnen ze fluiten naar hun geld, want je hoeft als brigade die rekening niet te betalen omdat de overeenkomst niet rechtsgeldig is. Dat doen ze wel omdat het hun eigen koepel is, maar het blijft vreemd.

Hetzelfde met de (voorheen) Rampenvloot: bondsschippers kregen individueel een uitnodiging voor de herhalingsdag met daarbij vaak het verzoek om de vlet mee te nemen. Maar bij een wat grotere brigade als de onze, gaan zij daar helemaal niet over. Bij RN is een contactpersoon bekend voor de rampenvlet, die hoort een verzoek te krijgen om inzet. En bij ons is die coördinator geen bondsschipper. Dat verzoek hoort niet van binnenuit/onderaf te komen? Na wat commentaar hierop, kreeg de coördinator voortaan een kopietje van de brief…

En zo zijn er nog tientallen voorbeelden: Redders worden steeds individualistischer, zijn lid bij meerdere brigades, willen zelf opleidingen, kleding etc. regelen. Aan de andere kant is er behoefte vanuit RN om direct leden te kunnen benaderen. En als derde willen brigades en dan vooral brigadebesturen er van weten omdat het verenigingsbelang voorop staat, maar aan de andere kant niet opgezadeld worden met de lasten waar de anderen van profiteren.

In mijn ogen een issue dat in alle hoeken en gaten van zowel RN als de brigades zit, en waar ze naar mijn idee iets voor moeten regelen op het niveau van het HHR ofzo. Gewoon vastleggen hoe de verhoudingen liggen tussen die 3:

wie mag wat van wie  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #115 Gepost op: 28 juni 2014, 09:17:31
Mooie uitleg, maar zo werkte het ook niet met de oude kledinglijn en die werd wel "goed" verkocht.
Als brigade kon je twee mensen naar de roadshow sturen en deze moesten het dan uitdragen binnen de eigen brigade naar de leden.
De vorige kleding hadden we in het begin voor zover ik weet helemaal geen idee wat het was.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #116 Gepost op: 28 juni 2014, 16:11:53
Van LDM hebben wij destijds een testpakket gehad, dat we binnen de brigade konden laten passen. Ook dit was toen niet compleet, maar de meeste missende zaken werden vervangen door vergelijkbare kleding in bv. ambulancestijl.  Zo konden we zelf een moment prikken en alle aanwezige leden laten passen.

Na afloop stuurden we het pakket weer terug.

Groeten,
Mark


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #117 Gepost op: 29 juni 2014, 16:37:44
Citaat van: muistroom link=msg=1280547 date=1403939851
Mooie uitleg, maar zo werkte het ook niet met de oude kledinglijn en die werd wel "goed" verkocht.
Als brigade kon je twee mensen naar de roadshow sturen en deze moesten het dan uitdragen binnen de eigen brigade naar de leden.
De vorige kleding hadden we in het begin voor zover ik weet helemaal geen idee wat het was.

Toen was er één ding totaal anders: tot dat moment was er geen landelijke standaard in kleuren en logo! Wij liepen nog in witte polo / blauw broekje, dezelfde kleuren als waar de medewerkers van het gemeentelijk zwembad in liepen. Aan de kust waren er een paar rood/geel, maar ook heel veel oranje, geel, blauw, wit en nog wat andere mooie kleuren ;)

Heel veel brigades kozen toen voor 1 overgangsmoment van oud naar nieuw, omdat je anders met allerlei verschillende kleuren liep. Het 1e en 2e jaar waren de bestellingen dus enorm groot, daarna werd het meer 'aanvullen en vervangen'.

Nu blijft het rood-geel, alleen ander merk en modelletje. Wij hebben bijvoorbeeld daarom besloten de oude kleding te blijven gebruiken en alleen door de nieuwe te vervangen vanwege slijtage, nieuwe mensen etc. Dat scheelt nogal in de bestelling: of je ineens voor 70 man 2 shirts en 2 broekjes koopt, of dat je 5 broekjes maat M besteld en volgend jaar misschien 5 shirtjes L.....

Daarnaast is LDM bezig om hun oude voorraad met grote kortingen te verkopen, dus als je als lid of brigade gewoon goedkoop kleding wilt hebben, dan pik je dat eerst nog even mee.

Ik denk dat Gaastra en RN zich hier een beetje in vergist hebben en uit zijn gegaan van meer brigades die alles in 1x zouden vervangen. Ik hoop wel dat dit de samenwerking niet op het spel zet, want op de lange termijn denk ik dat er wel meer gebruik gemaakt van gaat worden.  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


miel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #118 Gepost op: 8 augustus 2014, 12:21:43
Ben benieuwd wanneer de 1e batch verzonden gaat worden... zou eind deze/begin volgende week zijn... iemand al iets mogen ontvangen?


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #119 Gepost op: 8 augustus 2014, 13:07:31
Nee, nog niets ontvangen....