Ik denk dat dit probleem zich meer voordoet in gebieden waar het ons kent ons is.
In de 7 jaar dat ik in Amsterdam werkte nog nooit prive lastig gevallen geweest.
Ook heb ik het zelden in die tijd van collega's gehoord dat ze in prive tijd lastig werden gevallen, hooguit 2x maar dan buiten de regio.
Wat wel een trant was is het volgen van dienders in prive tijd en vervolgens een inbraak waarbij dienstkleding en toebehoren werd gestolen.
Terug komende op mijn eerste zin, ik woon nu zelf in het zuiden van het land en daar ga ik regelmatig om met een (ex)collega die daar in die regio werkt.
Bij drukke gelegenheden word hij regelmatig aangesproken, grotendeels positief, maar dan wel in de zin van dat ze iets kwijt willen aan hem.
Ook komt het voor dat de gesprekken vaak niet prettig verlopen, prive en werk zijn dan moeilijk te scheiden.
Vaak kun je hier niets aan doen, maar in de tijd dat ik nog agent was had ik vele beroepen en studies, leugentje om bestwil. ;-)
Persoonlijke mening: het enige wat je hier aan kunt doen om het terug te dringen is, geen social media en zeer terughoudend zijn naar anderen wat betreft je werk. Dit laatste is voor sommige moeilijk, het is ook iets waar je best trots op mag wezen en soms wil je ook even je verhaal doen.