Brandweer haakarmvoertuig met schuimbluscontainer gekanteld Bonegraafseweg - Ochten 02-12-2013

Auteur Topic: Brandweer haakarmvoertuig met schuimbluscontainer gekanteld Bonegraafseweg - Ochten 02-12-2013  (gelezen 10535 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Dimeg link=msg=1225015 date=1386066122
Ik vind het allemaal wel beroerd hard kraken als hij zo half in de lucht hangt. Maar ik heb ook geen idee of het echt uit maakt als je met twee kranen de vrachtauto in de lucht keert en dan recht zet. Waarschijnlijk is alles toch wel krom..

Waarschijnlijk is alles of niet krom of goed te richten aan het vrachtwagenchassis daarna kwestie van blik vervangen wat verbogen is .
De torsie die optreed tijdens deze berging daar is het chassis wel op gebouwd, een normaal HA chassis krijgt in het dagelijks gebruik bij bijvoorbeeld het kiepen op een niet helemaal horizontaal vlak ook met gigantische torsie te maken.
Iets met kracht x arm..... en uit het lood.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brandweerwagen op zijn kant op de BONEGRAAFSEWEG in OCHTEN
Brandweerwagen op zijn kant op de BONEGRAAFSEWEG in OCHTEN
112maasenwaal
Gepubliceerd op 2 dec 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1225032 date=1386068088
Waarschijnlijk is alles of niet krom of goed te richten aan het vrachtwagenchassis daarna kwestie van blik vervangen wat verbogen is .
De torsie die optreed tijdens deze berging daar is het chassis wel op gebouwd, een normaal HA chassis krijgt in het dagelijks gebruik bij bijvoorbeeld het kiepen op een niet helemaal horizontaal vlak ook met gigantische torsie te maken.
Iets met kracht x arm..... en uit het lood.

Ik ben ook maar een leek. Maar er komt op deze manier toch ook een gweldige grote kracht vrij op de banden en aan één kant van de assen (aan de zijde die op de grond ligt)? Dit lijkt me ook niet echt gezond.
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: bdneema link=msg=1225138 date=1386081123
Ik ben ook maar een leek. Maar er komt op deze manier toch ook een gweldige grote kracht vrij op de banden en aan één kant van de assen (aan de zijde die op de grond ligt)? Dit lijkt me ook niet echt gezond.

Het hele voertuig is niet gezond meer, lees; total loss.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Hunter link=msg=1225139 date=1386081183
Het hele voertuig is niet gezond meer, lees; total loss.

Echt niet total loss technisch en economisch niet .
Waarschijnlijk komt deze gewoon weer in dienst zie ook b.v. TS 07-3131 van Wageningen welke nog harder op z'n kant is gegaan ik zeg nieuwe cabine en beschadigde delen vervangen misschien nog wat richten (waarschijnlijk niet nodig) en weer inzet gereed.
Banden en assen krijgen bij een spoedrit meer op de donder als dat nu met de berging is gebeurd en anders voor de zekerheid nieuw banden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1225145 date=1386082160
Echt niet total loss technisch en economisch niet .
Waarschijnlijk komt deze gewoon weer in dienst zie ook b.v. TS 07-3131 van Wageningen welke nog harder op z'n kant is gegaan ik zeg nieuwe cabine en beschadigde delen vervangen misschien nog wat richten (waarschijnlijk niet nodig) en weer inzet gereed.
Banden en assen krijgen bij een spoedrit meer op de donder als dat nu met de berging is gebeurd en anders voor de zekerheid nieuw banden.
Ik heb al meer brandweervoertuigen gezien die op de kant waren gegaan, en waar de schade fors groter was, en die inderdaad nu weer vrolijk rond rijden. ;)


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Deze zit toch heel dicht tegen los aan hoor, ben benieuwd of dat nog opgeknapt gaat worden.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Weer een Volvo haakarmvoertuig. Was het niet dat bij deze voertuigen de container erg hoog op de wagen ligt waardoor topzwaar?


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: SniperEye link=msg=1225381 date=1386151091
Weer een Volvo haakarmvoertuig. Was het niet dat bij deze voertuigen de container erg hoog op de wagen ligt waardoor topzwaar?

En ongeveer 8000 liter water en 2000 liter SVM..


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Brandweerwagen kantelt: Instructeur en chauffeur gewond (foto's)(video)

02-12-2013 - Ochten – Een brandweerinstructeur en de chauffeur van een brandweervoertuig zijn dinsdagmiddag licht gewond geraakt nadat het voertuig waarin hij zich bevond kantelde. Dit gebeurde op de Bonegraafseweg in Ochten. Door nog onbekende oorzaak belandde het voertuig, een Volvo haakarmvoertuig met schuimblushaakarmbak met als roepnummer 08-9586, op zijn zijkant. Hulpdiensten gingen massaal ter plaatse.

Het ongeluk gebeurde in een flauwe bocht. In de SBH zaten een rijinstructeur van en een chauffeur van de brandweer in Ochten. Zij waren op het moment van het ongeval bezig met een rijvaardigheidstraining.

De rijinstructeur is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Nijmegen. Hij heeft de nacht in het ziekenhuis moeten doorbrengen. De chauffeur van brandweer Ochten liep lichte verwondingen op, maar hoefde niet te worden overgebracht naar het ziekenhuis

In een naastgelegen tuin is 2.000 liter schuimvormend middel (SVM) uit de haakarmbak terecht gekomen. De tuin zal worden afgegraven.

© en meer foto's : 112Gld-zuid.nl


Student Technische Bedrijfskunde TU/e