Red, strikt genomen heb je gelijk, geen spelt tussen te krijgen maar, (ik ga heel nederlands denken) regels zijn er om vanaf te wijken
Een overheid stelt wetgeving vast in die zelfde wetgeving regelt ze uitzonderingsposities, laten we er daarom vanuit gaan dat de wil er best wel is, alleen zijn er gedelegeerden die niet genegen zijn om door de regels heen te lezen of te kijken. In het topic betreffende de ontheffingen rond de KLF is hier ook veelvuldig over heen en weer getikt, voorstanders, tegenstanders en ieder met argumenten die over een weer gerust steekhoudend zijn.
Natuurlijk moet je wilt groei voorkomen, denk aan de golfjes met een blauwe pit, maar ik ben ook van mening dat de overheid in haar (in dit geval door dravende) handhaving ook de onderliggende reden in overweging dient te nemen net als dat een diender zijn discretionaire bevoegdheden heeft, kan de IFV dat ook doen. Het grote probleem in ons "tolerante" landje is dat er ten aanzien van de uitzonderingen op de regels geen eenduidig beleid is. Elke ambtenaar (hoog of laag) doet maar iets naar eigen goeddunken.
Als ik alleen al kijk naar mijn eigen ontheffingen, en de redenen van afwijzing en op wiens advies een afwijzing tot stand komt dan krommen je tenen, de ene keer is het de lokale politiefunctionaris die vind dat het niet maag de volgende keer de brandweercommandant en ik heb zelfs een afwijzing omdat de provincie er tegen was terwijl die zelfde provincie wel een ontheffing afgeeft. En dan hebben we het nog niet over de inmenging van de RDW, VNG tot zelfs advocaten van de gemeente.....
Uit eindelijk zou ik dus, zoals een precendent werkt, elke weigering kunnen aanvechten omdat een hogere overheid, zelfs de hoogste (RWS) al een ontheffing hebben verleend (risico dat ze allemaal ingetrokken worden bestaat daarbij ook als je hoog genoeg blijft vechten)
Mijn mening is in deze dat de almachtige overheid niet alleen een uitzoderingspositie mogelijk behoort te maken (in het kader van het bewaren van je erfgoed) maar ook duidelijkkheid behoort te schappen wanneer er van die uitzonderingspositie gebruik mag worden gemaakt en welke voorwaarden daar bij horen.
Al met al weer een heel betoog
maar het komt er kort op neer dat niet alles stuk geregeld moet worden of in dit geval stuk gehandhaafd....deze actie maakt meer kapot dan respect goed kan maken..... ik hoop ook dat de jongens van de limo niet bij de pakken neer gaan zitten en de strijd aan durven gaan om dit initiatief te bewaren / behoeden van een ondergang door over ijverige regeldrift