GRIP 1 Woningbrand (Amstelflat) Amstelstraat - Assen 09-12-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Woningbrand (Amstelflat) Amstelstraat - Assen 09-12-2013  (gelezen 7183 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #10 Gepost op: 9 december 2013, 20:05:41
Citaat van: Hunter link=msg=1227117 date=1386614982
Zie de brand bij de sauna in Peize (het rapport).

Antwoord Skippy: Inderdaad, dat had ik ook gelezen. Misschien gebeurd het vaker dan we denken.


Niet helemaal mee eens. Elke individuele aansluiting kan prima op orde zijn, maar het is een optelsom. Als die hoger is dan wat de de stekkerdoos kan verdragen dan kan hij erg warm worden. Je zou het niet snel verwachten, maar er bestaan toch ook echt ondeugdelijke stekkerdozen, die inderdaad verlengd (of gerepareerd) met een kroonsteentje kunnen zijn. Afhankelijk van de plek en de toepassing kan een kroonsteen prima gebruikt worden, maar bij een stekkerdoos, of eigenlijk elke kabel die je in een contactdoos kunt steken is dat echt not-done, maar er zijn toch echt zat mensen die zich daar niets van aantrekken. Het zit al jaren zo, het werkt al jaren zo, dus...

Als je op 1 stekkerdoos (of contactdoos) 4 stofzuigers aansluit dan kan ik me voorstellen dat er behoorlijk wat warmte gegenereerd wordt. Maar een paar van die kleine lampjes veroorzaakt toch niet zoveel warmte in de stekkerdoos?
Ik ben geen elektricien maar voor veel warmte heb je toch heel veel Watt nodig?

Citaat
Het zit al jaren zo, het werkt al jaren zo, dus...

Moet hier even bij glimlachen...  :)
Zo'n 10 tot 15 jaar geleden kregen mijn ouders een nieuw plafond (gipsplaten). Toen de bedradig bloot lag van de hanglamp schrok ik hevig. Er hing een telefoonkabel uit het plafond. Navraag bij mijn vader deed me leren dat hij de bekabeling van de lamp vervangen had want het ding knipperde wel eens en dat hoorde niet. Nee, inderdaad.... evenals een telefoonkabel gebruiken om een hanglamp van stroom te voorzien! Dat heb ik hem toen ook wel ff duidelijk gemaakt en gewezen op de gevaren van brand en de verzekering die dan mogelijk niet uit zou keren als ze erachter zouden komen dat er geen normale kabel gebruikt was.

Zijn antwoord was precies zoals jouw regeltje hierboven.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 9 december 2013, 20:14:45
Citaat van: skippy02 link=msg=1227122 date=1386615941
Als je op 1 stekkerdoos (of contactdoos) 4 stofzuigers aansluit dan kan ik me voorstellen dat er behoorlijk wat warmte gegenereerd wordt. Maar een paar van die kleine lampjes veroorzaakt toch niet zoveel warmte in de stekkerdoos?
Ik ben geen elektricien maar voor veel warmte heb je toch heel veel Watt nodig?

Eigenlijk zeg je het zelf al. Of er is echt extreem veel verlichting gebruikt (zoals in de reclame Sinterkerst en Nieuw), of er was ergens een zwakke schakel, of misschien gewoon kortsluiting, vonkjes, etc.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 9 december 2013, 20:39:53
De meeste stekkerdozen in de handel zijn gekeurd en vrijgegeven voor 16 A/230 Volt.
Met die gekeurde dozen is echt niets mis mee.
Bovendien als je een stekkerdoos echt 16 A gaat overbelasten moet je ook zwaardere stoppen dan 16 A hebben..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 9 december 2013, 20:43:44
Citaat van: Thor link=msg=1227139 date=1386617993
De meeste stekkerdozen in de handel zijn gekeurd en vrijgegeven voor 16 A/230 Volt.
Met die gekeurde dozen is echt niets mis mee.
Bovendien als je een stekkerdoos echt 16 A gaat overbelasten moet je ook zwaardere stoppen dan 16 A hebben..
Klopt , en het verhaal van Hunter klopt ook. Er is maar 1 grote falende schakel... De mens zelf. Kun je de mooiste en beste stekkerdozen enz op de markt brengen. Zolang er nog altijd lieden zijn die zelf allerlei constructies in elkaar knutselen, gaan ook dat soort stekkerdozen falen en brand veroorzaken. ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 9 december 2013, 21:17:04
Citaat van: Thor link=msg=1227139 date=1386617993
De meeste stekkerdozen in de handel zijn gekeurd en vrijgegeven voor 16 A/230 Volt.
Met die gekeurde dozen is echt niets mis mee.

Jaha, wat *nu* in de handel is. Sommige mensen hebben hun stekkerdozen in de jaren 80 gekocht, gaat dat ook op? Kun jij op afstand zien of een (gekeurde) stekkerdoos ooit is aangepast door iemand? Kabeltje afgeknipt, verlengd, misschien beschadigd door de kat of een knaagdier. Keuring zegt niets. Keuring is leuk voor de staat en betrouwbaarheid op het moment dat het is gekocht, meer niet. Misschien moet je jezelf aanbieden om dergelijke stekkerdozen periodiek te herkeuren ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 9 december 2013, 21:20:59
Citaat van: Hunter link=msg=1227156 date=1386620224
. Keuring zegt niets. Keuring is leuk voor de staat en betrouwbaarheid op het moment dat het is gekocht, meer niet. Misschien moet je jezelf aanbieden om dergelijke stekkerdozen periodiek te herkeuren ;)
Nouja, de keuring van elektrisch gereedschap en kabels en stekkerdozen hebben in die zin een waarde als je dat ook jaarlijks herhaalt en vast legt in een raportage. Zoals dat bij bedrijven gebeurt.
Maar zodra een stekkerdoos de winkel heeft verlaten heeft niemand er zicht meer op, en kan niemand meer controleren of er zaken mee zijn gebeurt die absoluut niet mogen. Behalve dan de eigenaar zelf, en die is dan juist de zwakste schakel.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #16 Gepost op: 9 december 2013, 21:42:28
Enerzijds is dat ook wat ik probeer te zeggen. Daarnaast is de keuring niet direct van toepassing op individuele producten. Daarmee wil ik zeggen, er mag dan wel een keuring op zitten, maar niet elke stekkerdoos zal daadwerkelijk door iemand handen zijn gegaan om gekeurd te worden, daar gaat simpelweg teveel tijd in zitten. Er kan dus altijd sprake zijn van een productiefout of in elk geval een afwijking van de keuring. Zou niet moeten mogen, maar een keuring is niet zaligmakend. Daarnaast zijn er (helaas) ook fabrikanten die het allemaal niet zo nauw nemen...

Natuurlijk is een keuring een leidraad, een houvast. Maar je kunt niet achteraf zeggen "maar hij was gekeurd"...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 10 december 2013, 22:04:10
Gewonden bij brand in zorgcomplex
Gewonden bij brand in zorgcomplex
H Meter
Gepubliceerd op 8 dec 2013
Citaat
Assen -- In een flat aan de Amstellaan in Assen is in de nacht van zondag op maandag brand ontstaan op de 7e verdieping, de brand veroorzaakte dermate rookontwikkeling dat zo'n 20 andere bewoners van het zorgcomplex hun woningen moesten verlaten. Ze konden onder in de flat worden opgevangen. Drie personen zijn met ademhalingsproblemen opgenomen in het ziekenhuis. De brand in de woning was snel onder controle. Na verwachting kunnen de meeste mensen deze morgen hun woning weer in. Over de oorzaak van de brand is niets bekend, daar zal onderzoek naar worden gedaan.
Samen sterk in de hulpverlening!


Mark B

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Iedereen moet een leven lang leren.
Reactie #18 Gepost op: 10 december 2013, 22:08:28
Mensen halen steeds vaker lampjes en andere elektrische apparatuur rechtstreeks uit China.
Dit spul is meestal niet gekeurd of voorzien van een keurmerk.
medewerker opleiden en oefenen bevelvoerder oud-preventist instructeur / oefenleider


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 10 december 2013, 22:16:57
Woningen ontruimd na brand in Assen
Woningen ontruimd na brand in Assen
rtvdrenthe
Gepubliceerd op 9 dec 2013
Citaat
ASSEN - In een flat aan de Amstelstraat in Assen is afgelopen nacht rond 5 uur brand uitgebroken op de zevende verdieping. De brandweer kon het vuur snel onder controle krijgen.

Vijf mensen liepen ademhalingsklachten op, drie zijn naar het ziekenhuis gebracht. Zo'n twintig mensen op de zevende verdieping moesten hun woning verlaten; rond 8 uur konden ze weer terug naar huis. Alleen de woning waar de brand uitbrak, is voorlopig niet bewoonbaar.

Het gaat om een flat met onder meer woningen die gehuurd worden door Zorggroep Drenthe. De brand is waarschijnlijk ontstaan door kortsluiting. In de woning waar het vuur woedde, stond veel kerstverlichting die met allerlei stekkerdozen aan elkaar was
gekoppeld.
Samen sterk in de hulpverlening!