Het artikel betreffende de vervanger van de MB-G bij KCT en lees maar eens goed waarom ook de MB-G niet voldoet in de door Highfield genoemde situatie.
Nieuwe voertuigen voor Korps Commando Troepen3 juli 2013, 14.55 uur
Het Korps Commando Troepen krijgt 50 nieuwe voertuigen, zogenoemde Air Transportable Tactical Vehicles. Hiermee kunnen de commando’s onder meer beter uit de voeten in zwaar terrein. De Defensie Materieel Organisatie tekende hiervoor vandaag een contract met de Nederlandse firma Defenture.
Meer laadvermogen
Behalve betere terreinvaardigheid hebben de nieuwe special forces-voertuigen meer laadvermogen dan de huidige Mercedes Benz-terreinwagens. Dit is essentieel met het oog op het takenpakket van het Korps Commando Troepen (KCT). Zo moeten verkenningen en aanvallen op vijandelijke doelen eventueel diep in vijandelijk gebied worden uitgevoerd. Dit onder de zwaarste geografische en klimatologische omstandigheden en zonder logistieke steun van buitenaf. De commando’s moeten dus al hun benodigdheden, zoals munitie, voedings- en andere middelen, zelf kunnen meenemen.
Luchtmobiel
Omdat commando’s ook door helikopters worden gedropt, zijn de voertuigen te vervoeren in en onder Chinook-transporthelikopters. Het Air Transportable Tactical Vehicle vervangt een deel van de huidige Mercedessen, de MB290GD.
Missie-ervaring
In het nieuwe voertuig zijn de ervaringen van recente en minder recente missies verwerkt. In 1995 gebruikte het KCT een MB290. De lange patrouilles tijdens de missies in Bosnië brachten de noodzaak van extra bagageruimte met zich mee. Het bagagerek achterop was geboren. De inzet in Afghanistan en Irak vergrootte de vraag naar vuurkracht. Dit leverde een extra (ring)affuit op, een (draaibare) houder voor de zware .50 mitrailleur. Ook stoorzenders en extra radio’s vonden hun weg naar het voertuig.
Geen rekening gehouden
Met al deze extra voorzieningen was oorspronkelijk geen rekening gehouden. De eerste Medercedes, de 7,5 kN-versie, werd vervangen door een 11 kN, met een zwaardere motor, betere remmen, assen en vering. Maar ook deze werd al snel tot het uiterste belast, ondanks aanpassingen. Zo werd het laadvermogen vergroot, maar dit kwam de mobiliteit weer niet ten goede. Met het bereiken van de opgerekte grenzen, werd de aanschaf van nieuwe voertuigen onvermijdelijk.
Extra bepantsering
Het nieuwe Air Transportable Tactical Vehicle kan ook worden uitgerust van extra bepantsering van Ten Cate. De wagen is verder voorzien van de modernste communicatiemiddelen, een lanceerinrichting voor rookgranaten, een lier en 2 houders voor machinegeweren.
Dakar Rally
Defenture is een Nederlands samenwerkingsverband met jarenlange ervaring op het gebied van off road autosport. Gerard Rond, VDL en X-motion hebben onder meer jarenlange ervaring in de Dakar Rally. De voertuigen moeten vanaf begin 2015 instromen bij het KCT.
Kenmerken:
Lengte: 4950 mm
Breedte: 1800 mm
Hoogte: 1830 mm
Maximale gewicht inclusief lading: 4500 kilo
Laadvermogen: 1800 kilo (in de Chinook maximaal 1200 kilo)
Motor: 3,2 liter, 5 cilinder, met 200 pk
bron:
www.defensie.nl