Zichtbaarheid van signalering op voorrangsvoertuigen

Auteur Topic: Zichtbaarheid van signalering op voorrangsvoertuigen  (gelezen 61089 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #80 Gepost op: 9 februari 2014, 23:46:31
Nee, in principe niet. Het is een simpel kastje dat om-en-om stroom naar de ene en de andere kabel stuurt; die kabels zitten dan op de plus-draden van het grootlicht. Daar heeft de richtingaanwijzer geen invloed op.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #81 Gepost op: 9 februari 2014, 23:48:13
Citaat van: Haageneesch link=msg=1243321 date=1391985991
Nee, in principe niet. Het is een simpel kastje dat om-en-om stroom naar de ene en de andere kabel stuurt; die kabels zitten dan op de plus-draden van het grootlicht. Daar heeft de richtingaanwijzer geen invloed op.

Hmm, best wel een puntje van aandacht lijkt mij. Het is simpel te schakelen zodat je beter zichtbaar bent.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #82 Gepost op: 10 februari 2014, 07:58:09
Tja, bepaalde lichtbalken en installaties met name op ambulances (en dat is minstens sinds de eerste Chevy ambulances van de GGD Amsterdam het geval, eind zeventiger jaren?) hebben (mede om die reden?) een stel extra richtingaanwijzers ingebouwd. Ik kan me voorstellen dat dit iets zou kunnen bijdragen aan de waarneming van de intentie van de OGS-chauffeur.
Vragen aan diegenen die er in de praktijk mee omgaan:
- is er in de praktijk wel eens verwarring over de rijrichting speciaal door het gebruik van KK?
- helpen extra RAW in zulke gevallen?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #83 Gepost op: 10 februari 2014, 11:30:17
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1243337 date=1392015489
Tja, bepaalde lichtbalken en installaties met name op ambulances (en dat is minstens sinds de eerste Chevy ambulances van de GGD Amsterdam het geval, eind zeventiger jaren?) hebben (mede om die reden?) een stel extra richtingaanwijzers ingebouwd. Ik kan me voorstellen dat dit iets zou kunnen bijdragen aan de waarneming van de intentie van de OGS-chauffeur.
Vragen aan diegenen die er in de praktijk mee omgaan:
- is er in de praktijk wel eens verwarring over de rijrichting speciaal door het gebruik van KK?
- helpen extra RAW in zulke gevallen?

Verwarring specifiek om KK ben ik nog niet tegengekomen. Wel verwarring in het algemeen. Bijna elke spoedrit.
Extra richtingaanwijzers op een niet standaard plaats (Lees: dakset) zouden erg fijn zijn.

Op de werkvloer zijn honderden ideeën om ons beter zichtbaar te maken. Helaas zijn het de kantoormannen die alles tegenhouden onder het mom van: "Weet je wat dat wel niet kost? Tsss extra lampen in je lichtbalk. 't is toch geen kermis?"


Gast

  • Gast
Reactie #84 Gepost op: 10 februari 2014, 14:31:09
Een schakeling verzinnen om de knipperende koplampen tijdelijk te "killen" omdat de richtingaanwijzer aanstaat is weer zo'n lapmiddel die heel snel in het dagelijks geleegde ronde archief mag verdwijnen mijns inziens. Het totaalplaatje van blauw (en wit) licht wat iemand tegemoet komt is een waarschuwingssignaal voor anderen, de focus ligt bij de medeweggebruiker niet of hij een richtingaanwijzer wel of niet ziet in dat arsenaal aan knipperend licht.
Een spoedrit met OGS is een uitzonderlijke situatie (voor de medeweggebruiker meer dan de bestuurder) waarin de nadruk niet hoort te liggen op richtingaanwijzergebruik of zichtbaarheid hiervan, maar op de alertheid van beiden waardoor een veilige doorgang door het verkeer mogelijk wordt. De richtingaanwijzer is hierin niet de bepalende factor.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #85 Gepost op: 10 februari 2014, 15:39:35
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1243380 date=1392039069
Een schakeling verzinnen om de knipperende koplampen tijdelijk te "killen" omdat de richtingaanwijzer aanstaat is weer zo'n lapmiddel die heel snel in het dagelijks geleegde ronde archief mag verdwijnen mijns inziens. Het totaalplaatje van blauw (en wit) licht wat iemand tegemoet komt is een waarschuwingssignaal voor anderen, de focus ligt bij de medeweggebruiker niet of hij een richtingaanwijzer wel of niet ziet in dat arsenaal aan knipperend licht.
Een spoedrit met OGS is een uitzonderlijke situatie (voor de medeweggebruiker meer dan de bestuurder) waarin de nadruk niet hoort te liggen op richtingaanwijzergebruik of zichtbaarheid hiervan, maar op de alertheid van beiden waardoor een veilige doorgang door het verkeer mogelijk wordt. De richtingaanwijzer is hierin niet de bepalende factor.

Ben ik met je eens, maar als het technisch mogelijk is, waarom niet? het zit niet in de weg. (misschien wel op een LAPV Freedom >:D)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #86 Gepost op: 10 februari 2014, 21:10:27
Citaat van: EvEs link=msg=1243396 date=1392043175
Ben ik met je eens, maar als het technisch mogelijk is, waarom niet? het zit niet in de weg. (misschien wel op een LAPV Freedom >:D)

Het is weer een onderdeel wat storing kan opleveren, en als het niet van al te groot nut is waarom er wel op zetten.
Houd het zo simpel mogelijk, hoe beter en duidelijker het is.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #87 Gepost op: 13 februari 2014, 20:40:49
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1243491 date=1392063027
Het is weer een onderdeel wat storing kan opleveren, en als het niet van al te groot nut is waarom er wel op zetten.
Houd het zo simpel mogelijk, hoe beter en duidelijker het is.

laten we er dan maar geen lichtbalk op zetten, want misschien krijgt ie wel een storing. Het is dat ik niets bepaal, maar na een paar storingen hing ik toch aan de telefoon hoor.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #88 Gepost op: 13 februari 2014, 21:03:12
Citaat van: EvEs link=msg=1243396 date=1392043175
Ben ik met je eens, maar als het technisch mogelijk is, waarom niet? het zit niet in de weg. (misschien wel op een LAPV Freedom >:D)

Even richting aan geven om in te halen, licht uit. Wil je afslaan op een provinciale weg en het tegemoetkomende verkeer kruisen, groot licht uit. Nader je een kruising en wil je afslaan, groot licht uit. Dat zijn deels de momenten waar het knipperend grootlicht misschien wel net wat extra aandacht kan trekken....

Lekker laten knipperen ;).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #89 Gepost op: 13 februari 2014, 22:15:17
Ik bedoelde de extra richtingaanwijzers. Mijn inziens mag alles aan blijven staan hoor. Hoe meer licht hoe beter. Dat mensen het niet snappen is nog tot daar aan toe, dat doen ze nu vaak ook al niet. Maar dan kunnen ze niet zeggen dat ze je niet gezien hebben.

Kunnen we niet doen net als in de USA? Stoppen als je blauwe lampen ziet. Ongeacht uit welke richting het voertuig komt?  ;D