Uitrukken of niet?

Auteur Topic: Uitrukken of niet?  (gelezen 36928 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 17 december 2013, 01:57:53
Citaat van: Gijs link=msg=1228908 date=1387188657
Ik bedoel er meer de reactie van hulpverleningspersoneel van de ambulance dan hulp in roept van de brandweer voor een wervelaangelegenheid. Laten we me z'n alle proberen het belang van ONS allen in te zien, En laat ieder in zijn of haar waarde.

Geen idee wat je nu eaxct met die zin bedoelt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 17 december 2013, 01:59:57
Citaat van: Sylvester link=msg=1228950 date=1387197487
Even een andere vraag:
 - Moet je altijd bij een ambulance aanvraag je (resterende) eigen risico betalen?

Ja  
Voor HA bezoek geldt geen eigen risico, voor SEH en ambu geldt wel een eigen risico en wordt dus in rekening gebracht door de verzekeraar. Men (overheid) wil immers dure zorgconsumptie verminderen...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

florenz89

• Geneeskundestudent Radboud Universiteit - Instructeur BLS/AED
  • Junior gebruiker
  • **
    • AED kopen?
Reactie #22 Gepost op: 17 december 2013, 06:00:07
Als je twijfelt kun je toch gewoon 112 bellen en hen laten beoordelen of een ambu nodig is

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 17 december 2013, 15:09:43
Citaat van: florenz89 link=msg=1228872 date=1387160755
Bij een arteriele bloeding moet je 112 bellen en mag je verwachten dat ze komen.

Ben ik het niet per definitie mee eens, zolang er geen sprake is grootschalig bloedverlies of groot letsel is kan je met een drukverband en een taxi heel een eind komen. Uiteraard daarbij even aankijken wat de vitale functies doen.

daanh

• Forum gebruiker
  • Rechtvaardig
Reactie #24 Gepost op: 18 december 2013, 01:53:37
Ok, nou even dat het duidelijk is, want ik denk dat het voor het meerendeel van Nederland niet duidelijk is, hoef je een ambu niet te bellen/vragen als je zelf enigszins al dan niet met taxi zelf naar het ziekenhuis kan..? Dat is een beetje wat ik proef bij jullie reacties.. Dat ik het even weet... Woonde een tijd land in de VS, en daar ging het een stukje anders, even wennen denk ik... Tenzij je natuurlijk een halve deuk in je auto rijd en er komt een WIS ter plaatse, dan bellen die wel een ambu voor je, terwijl je het misschien liever niet hebt/onnodig is.. dag eigen risico.. Dank voor het meedenken.

florenz89

• Geneeskundestudent Radboud Universiteit - Instructeur BLS/AED
  • Junior gebruiker
  • **
    • AED kopen?
Reactie #25 Gepost op: 18 december 2013, 06:40:42
Dat heeft te maken met ongevalsmechanisme hoog energetisch trauma (hard gereden, vrachtwagen of bijvoorbeeld airbag uit) is verdenking cwk letsel dus dan moet iemand geimmobiliseerd worden vandaar dat ambu snel komt bij botsingen

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 18 december 2013, 10:23:43
ON duidelijkheid alom en wat wordt er dan door de verzekering wel vergoed, de taxikosten of gebruik eigen voertuig.
En dan moeten ze ook nog naar het juiste ziekenhuis, want die verwonding wordt niet vergoed door de verzekering aan dat ziekenhuis, dus een rit van 40 kilometer met de taxi of eigen vervoer, en een bloedend iemand naast je, goede verkeersveiligheid.
Bij instappen begint de inzet.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #27 Gepost op: 18 december 2013, 16:01:10
Acute zorg wordt door alle zorgverzekeraars in alle ziekenhuizen vergoed Gijs, daar moet je je geen zorgen over maken. Het gaat wel van je eigen risico af.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 18 december 2013, 16:53:45
Ja idd Golly, MAAR niet binnengebracht door de ambulance, wordt in bepaalde ziekenhuizen niet al acute zorg gezien, want als men met een taxi of eigen vervoer, is het GEEN acute zorg.
Bij instappen begint de inzet.

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 18 december 2013, 17:33:37
Citaat van: Gijs link=msg=1229651 date=1387382025
Ja idd Golly, MAAR niet binnengebracht door de ambulance, wordt in bepaalde ziekenhuizen niet al acute zorg gezien, want als men met een taxi of eigen vervoer, is het GEEN acute zorg.

Acute zorg wordt niet op deze manier gedefinieerd. Ook op de HAP of in huisartsenpraktijk wordt acute zorg verleend, op de SEH wordt acute zorg verleend en op straat waar de ambulancezorg bij betrokken is. Ik denk dat jij doelt op de term 'zelfverwijzer'. Hierbij is niet een ambulance of huisarts betrokken geweest, welke patiënten doorgaans als eerste beoordelen. Zelfverwijzers gaan zelfstandig naar de SEH en melden zich bij de receptie aldaar. Maar ook aan zelfverwijzers kan uiteraard acute zorg worden geleverd. Ik heb zelfverwijzers behandeld die zelfstandig zonder tussenkomst van een huisarts naar de spoed kwamen, waarna bleek dat het een acuut hartinfarct betrof.