Ik heb de brandblusser een paar keer gebruikt op straat bij diverse kleine brandjes. Eigenlijk altijd met resultaat. Een combi tussen blussen en de schep erbij om de brandende troep uit elkaar te halen en af te dekken met zand werkte prima.
Natuurlijk staat eigen veiligheid voorop, maar we hebben allemaal een GBV, zolang je uit de rook blijft is er weinig aan de hand. En als de brandweer aangeeft niet te willen komen moet je toch iets...
Een brandende auto blussen is niet te doen met dat ding, daar is hij ook niet voor bedoeld. En die opmerking over neerleggen en wegrennen neem ik niet serieus.
De opmerking was als grap bedoeld. Er miste nog een emoticon.
Punt blijft dat je met een 2 liter blussertje erg weinig uithaald. Met de juiste techniek kom je wel verder als normaal, maar 't is niet echt een middel over om naar huis te schrijven.
Voor je eigen veiligheid inzetten zie ik nog niet echt gebeuren. Een brandje zoals jij beschrijft is nou niet echt heel gevaarlijk. Tuurlijk kan je er narigheid mee krijgen, maar de kans is al heel klein. Een brand die groot genoeg is voor een reële kans om zwaar lichamelijk letsel te veroorzaken is te groot voor de 2 liter blusser. In zo'n geval kun je maar beter niets doen, en hopen dat de brandweer snel komt met betere spullen, want dat weet je tegenwoordig ook maar nooit.