Winter op de vaarweg

Auteur Topic: Winter op de vaarweg  (gelezen 2229 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Gepost op: 28 december 2013, 17:52:47
IJsbestendige boeien


Rijkswaterstaat wil ook in de winter zorgen voor een vlotte en veilige doorvaart op de hoofdvaarwegen. Een goede markering is daarbij van groot belang. Daarom ontwikkelt Rijkswaterstaat boeien die zomer én winter meegaan.

Twee mannen met gele werkpakken en witte helmen staan naast het water, naast ze hangt een rode boei aan een gele machine.

Op de vaarwegen liggen boeien om de scheepvaart op de juiste koers te houden. IJs op de vaarwegen vormt een probleem: het kan ervoor zorgen dat de boeien van hun plaats worden gedrukt. Ook kunnen ze onder het ijs terechtkomen, waardoor ze helemaal niet meer zichtbaar zijn. Bovendien veroorzaakt de kracht van het ijs voor veel schade aan de boeien. De verlichting gaat kapot en de belettering verdwijnt. Daarom ontwikkelt Rijkswaterstaat boeien die hiertegen bestand zijn.

IJsparren

Als er een langdurige vorstperiode wordt verwacht, vervangt Rijkswaterstaat op veel plekken in Nederland de zomerboeien door pilaarvormige - veelal kunststof - boeien: ijssparren. Deze boeien zijn veel minder vatbaar voor beschadigingen. In extreme ijssituaties worden ze wel onder het ijs getrokken, maar na de dooi komen ze op dezelfde plek weer boven. Een verbetering ten opzichte van de oude situatie, maar nog niet de perfecte oplossing. Een ander nadeel is dat de ijssparren onverlicht zijn, waardoor alleen dagvaart mogelijk is.

Winterbestendige boeien

We willen de Nederlandse hoofdvaarwegen uiteindelijk voorzien van boeien die zomer en winter bruikbaar zijn: die ook in de winter licht geven en nauwelijks schade ondervinden van de kracht van het ijs.

Verlichting op zonne-energie

De nieuwste ijsspar heeft een slim lichthoedje met een zonnecel. Die zorgt voor duurzame verlichting die bovendien niet kapot gaat door het ijs. Zelfs in de donkere wintermaanden laadt de zonnecel zich voldoende op om goed licht te geven.

Belettering

Ook is er een oplossing gevonden voor het verdwijnen van de belettering. Door de letters op de boei op een verdiept plaatje te drukken, zijn ze bestand tegen winterse omstandigheden

Veiliger en goedkoper

Met de ontwikkeling van de nieuwe boeien hoeft Rijkswaterstaat veel minder uit te varen om reparaties te verrichten. Zo werken we aan efficiënte oplossingen voor de vaarweg in de winter: veiliger en goedkoper.

Op steeds meer plaatsen worden de winterbestendige ijssparren toegepast. Zo hebben we deze met succes getest op het IJsselmeer, het Markermeer en de Pampusgeul. Ook op de Waddenzee zijn op steeds meer plekken de winterbestendige ijssparren terug te vinden.

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/winter_op_de_vaarweg/