16 nieuwe tankautospuiten voor brandweer Amsterdam - Amstelland

Auteur Topic: 16 nieuwe tankautospuiten voor brandweer Amsterdam - Amstelland  (gelezen 67791 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #70 Gepost op: 30 april 2014, 13:15:41
Kosten voor voorfinancieren worden gewoon in de kostprijs van de voertuigen doorberekend. Bij 90% betalen bij opdrachtverstrekking zie je de prijs van een voertuig ook dalen.
Dat is dus geen enkel argument.
Als voertuigbouwers risico's nemen met de prijzen liggen de aanleidingen voor problemen ook bij hun.

Je kunt het echt niet zomaar opdrachtgevers aanrekenen. Een beetje ondernemer calculeert risico's gewoon in de prijs in.



gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 1 mei 2014, 12:00:26
Aanbestedingen leveren niet altijd de gewenste kostenvoordelen op en zorgt ook niet altijd voor de best mogelijke prijs voor een product dat zo dicht mogelijk in de buurt van het eisenpakket zit. Het enige wat er gebeurd is dat kleinere bedrijven standaard buiten de boot vallen en dat grote overheidsopdrachten verdeeld worden tussen een handjevol bedrijven.

De kleinere bedrijven mogen dan "vechten" om de broodkruimels die overblijven. Dit zorgt ervoor dat er steeds minder concurrentie komt op dit vlak en de gevestigde orde enkel maar groter wordt.

Verder wordt door de gemeenschappelijke aanbestedingen, de risico's voor een ondernemer zeer groot. Als ik een zeer grove schatting van het Amsterdam project mag doen, kom ik al op een slordige 4.000.000 euro. En dan ben ik met 250.000 euro per tankautospuit denk ik aan de lage kant.

Tel ik erbij op dat Gemco ook nog het Project Rotterdam Rijnmond heeft lopen en diverse andere industriële opdrachtgevers, gaat het snel in de papieren lopen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #72 Gepost op: 1 mei 2014, 12:35:12
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1263904 date=1398938426
Aanbestedingen leveren niet altijd de gewenste kostenvoordelen op en zorgt ook niet altijd voor de best mogelijke prijs voor een product dat zo dicht mogelijk in de buurt van het eisenpakket zit. Het enige wat er gebeurd is dat kleinere bedrijven standaard buiten de boot vallen en dat grote overheidsopdrachten verdeeld worden tussen een handjevol bedrijven.

De kleinere bedrijven mogen dan "vechten" om de broodkruimels die overblijven. Dit zorgt ervoor dat er steeds minder concurrentie komt op dit vlak en de gevestigde orde enkel maar groter wordt.

Verder wordt door de gemeenschappelijke aanbestedingen, de risico's voor een ondernemer zeer groot. Als ik een zeer grove schatting van het Amsterdam project mag doen, kom ik al op een slordige 4.000.000 euro. En dan ben ik met 250.000 euro per tankautospuit denk ik aan de lage kant.

Tel ik erbij op dat Gemco ook nog het Project Rotterdam Rijnmond heeft lopen en diverse andere industriële opdrachtgevers, gaat het snel in de papieren lopen.

Dat hoeft natuurlijk niet als je maar zorgt voor een goed contract, een uitgebreide specificatie, een makers list, een zorgvuldig bouwtoezicht en regelmatige bouw/voortgangsvergaderingen. Ik heb wereldwijd vele schepen laten bouwen en dat ging en gaat allemaal goed als je alles maar goed op papier hebt staan en je houdt aan de afspraken en alles tijdens de bouw ook goed op papier laat vastleggen, ook mogelijke afwijkingen met de consequenties van prijs en levertijd eerst laten vastleggen en goedkeuren voordat je al dan niet opdracht geeft tot.
Ja je maakt natuurlijk eerst een shortlist van zeg 15-20 werven die een offerte mogen en kunnen maken en met zeg een stuk of drie ga je uiteindelijk onderhandelen.
En pas afnemen als is voldaan aan alle technische en operationele eisen en niet eerder.

Als de aanbestedingen op de juiste manier verlopen hoeft het niet verkeerd te gaan en hoeven de kleinere bedrijven niet het onderspit te delven, maar ja je moet natuurlijk wel objectief blijven en dat zou er wel eens bij dit soort aanbestedingen zoals je noemt wel eens aan kunnen schorten.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #73 Gepost op: 1 mei 2014, 13:32:23
Citaat van: Thor link=msg=1263913 date=1398940512
...

Als de aanbestedingen op de juiste manier verlopen hoeft het niet verkeerd te gaan en hoeven de kleinere bedrijven niet het onderspit te delven, maar ja je moet natuurlijk wel objectief blijven en dat zou er wel eens bij dit soort aanbestedingen zoals je noemt wel eens aan kunnen schorten.

Dat de objectiviteit erbij inschiet mag juist niet bij een EU-aanbesteding... Als dat wel gebeurt dan wordt het tijd dat daar nog eens kritisch naar gekeken gaat worden.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 2 mei 2014, 20:49:26
100 procent objectiviteit is moeilijk te garanderen. Verder zie je toch vaak dat aanbestedingen nationaal blijven (als ik kijk naar aanbesteding van hulpverleningsvoertuigen in NL). Er zijn echter nog steeds een aantal chauvinistische invloeden te noemen. In Nederland zie je vrij veel Pon groep, in Engeland zie je relatief veel Range Rover/ Landrover producten, in Frankrijk zijn de Impreza's eruit gegaan te kosten van Megane RS. Is ook onderdeel van het spel. In NL bij brandweer zie je het aandeel Volkswagen met "af fabriek" Honac uitbouw ook groeien......

Maar ben het met Thor eens, mits er een gedegen projectmanagement structuur op zit, je tot goede eindresultaten kan komen. Alleen lijkt soms wel, door de enorme schaalvergroting, dat er sprake is van een "grootste gemene deler". Soms positief (om de wildgroei aan verschillende Ts'en binnen een veiligheidsregio tegen te gaan) anderzijds soms problematisch (uniforme politievoertuigen en dienders die lokale aanpassingen aan hun voertuig nu missen).


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #75 Gepost op: 2 mei 2014, 21:47:09
Citaat van: RemRoof link=msg=1263927 date=1398943943
Dat de objectiviteit erbij inschiet mag juist niet bij een EU-aanbesteding... Als dat wel gebeurt dan wordt het tijd dat daar nog eens kritisch naar gekeken gaat worden.

RemRoof

Zolang je met mensen te doen hebt zullen er altijd subjectieve invloeden zijn. Daar heeft de gang van zaken voor, tijdens en na de EU aanbesteding (vrijwel) geen invloed op. Je kunt werken met een opzet waarbij de verschillende eisen worden vastgesteld en een cijfer krijgen en bepaalde zwaarten aan de eisen worden toegekend. Uit de optelsommetjes volgen getallen en de producent die vervolgens het hoogste scoort zou de opdracht moeten krijgen.
Maar die toegekende zwaarten kunnen en zullen ook vaak subjectief zijn.

Bijvoorbeeld :                                                                 offerte 1                                       offerte 2

Prijs                                                                               bedrag     10        zwaarte  10        9     10
Levertijd                                                                         maanden  6         zwaarte    4        9       4
Synergie met ander voertuigen in de vloot                         merk x     5         zwaarte    8        6       8
onderhoudsgemak
etc.
etc.

Totaal                                                                              164                                              174

Met het toekennen van de zwaarten kun je het totaalcijfer beinvloeden en daarmee de keuze producent.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #76 Gepost op: 20 mei 2014, 14:25:58
http://www.kenbri.nl/NL/Home/Nieuws/Persberichten

Persberichten

20 mei 2014 - Kenbri Fire Fighting neemt Gemco Mobile Systems over

Kenbri Fire Fighting neemt Gemco Mobile Systems over

Stellendam – Kenbri Fire Fighting heeft op 16 mei met de curator een akkoord bereikt over de overname van het in april failliet verklaarde GM Systemen B.V., in de markt beter bekend als Gemco Mobile Systems. De activiteiten van het bedrijf uit Son en Breugel, gespecialiseerd in het produceren van custom made (brandweer)voertuigen, sluiten naadloos aan bij de kernactiviteiten van Kenbri Fire Fighting,  dat brandbestrijdingsmaterialen en brandweervoertuigen levert, onderhoudt en verhuurt aan de (industriële) brandweer.
Eén van Gemco’s kenmerkende productlijnen, de geavanceerde mobiele blussystemen met zeer hoge capaciteiten (zogenaamde big-flow-systemen), vormen een goede aanvulling op het leveringsprogramma industriële brandbestrijding van Kenbri.
Met de overname van Gemco Mobile Systems streeft Kenbri ernaar om zo veel mogelijk continuïteit te bieden aan de opdrachtgevers, werknemers en leveranciers van Gemco.
Kenbri is de grootste serviceorganisatie voor de brandweer in Nederland. De overname van Gemco Mobile Systems door Kenbri betekent dat ook voor gebruikers van Gemco voertuigen en systemen de service via Kenbri gewaarborgd is.
Bij Kenbri Fire Fighting, dat later dit jaar haar nieuwe hoofdvestiging in Numansdorp in gebruik neemt, zijn momenteel circa 100 mensen werkzaam.

Meer informatie over Kenbri Fire Fighting B.V. vindt u op www.kenbri.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #77 Gepost op: 16 augustus 2014, 07:52:19
Hoe staat het ondertussen met die 16 autospuiten voor Amsterdam.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #78 Gepost op: 16 augustus 2014, 08:22:25
Wat ik begerepn heb is DRV de voertuigen aan het afbouwen. Voor het einde van het jaar moeten de eerste geleverd gaan worden als ik het goed heb.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #79 Gepost op: 16 augustus 2014, 08:34:26
Citaat van: Defender link=msg=1289759 date=1408170145
Wat ik begerepn heb is DRV de voertuigen aan het afbouwen. Voor het einde van het jaar moeten de eerste geleverd gaan worden als ik het goed heb.

Als alles dan uiteindelijk is afgeleverd en overgenomen is het project ondertussen 2 1/2 tot 3 jaar onderweg.