Brandweerlieden luiden de noodklok

Auteur Topic: Brandweerlieden luiden de noodklok  (gelezen 30310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 4 januari 2014, 10:07:22
Ik denk, nee ik vindt dat de regio Haaglanden het allemaal beter op de rit heeft staan, en wel goed heeft nagedacht over de regionalisering en de eventuele bezuinigingen die er moeten gebeuren. En als dit voorbeeld gewoon landelijk was gevolgt dit veel minder onrust teweeg had gebracht.

JAB

• Forum gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 4 januari 2014, 11:49:58
Zeer opvallend!

Een VR die openlijk durft stelling te nemen tegen alle standpunten van de zgn. deskundigen. Lees maar eens:
Slagkracht? Nog steeds van groot belang!
Geen rekening hoeven te houden met reddingen? Wel degelijk van groot belang en in de praktijk WEL haalbaar gebleken!
Minder mensen op een auto op proef? Mag en kan, maar wel met goede onderbouwing en draagvlak vanuit de werkvloer!
Later ter plaatse komen kan best? Niet waar, wil je kans maken om overslag te voorkómen moet je er op tijd bij zijn!
Bureaucratie? Klopt, daar moet en kan verbetering in komen!

Ik kan dit alleen maar waarderen!

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 4 januari 2014, 12:17:11
ARNHEM - De brandweer Gelderland-Midden houdt, na het samengaan tot 1 regionaal korps, alle 41 posten open, ook de kleinste ......

....Hartfalen
De brandweer Gelderland-Midden rukt vanuit alle posten uit in geval van hartfalen. "Deze first responders brandweerlieden moeten er binnen 6 minuten zijn. Daar redden we veel levens mee. Alleen daarom al hebben we het fijnmazige net van 41 posten nodig", aldus Joosten.

Hele artikel en bron:

http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem/brandweer-gelderland-midden-houdt-alle-41-posten-open-1.4162128

Volgens mij heeft VGGM ook geen experimenten met SIV, TS4 of andere verkleinde voertuigbezettingsexperimenten behalve bij de posten die indien zij uitrukken voor FRB met de TS, dan word er met 4 mensen uitgerukt, wat in mijn ogen verantwoord kan voor die specifieke taak.
Maar wel zie je dat ze bijvoorbeeld bij afhijsingen en redding dieren op hoogte er geen TS meerijdt maar alleen de HW met 2 of 3 personen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 4 januari 2014, 12:23:20
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1234026 date=1388834231

Volgens mij heeft VGGM ook geen experimenten met SIV, TS4 of andere verkleinde voertuigbezettingsexperimenten behalve bij de posten die indien zij uitrukken voor FRB met de TS, dan word er met 4 mensen uitgerukt, wat in mijn ogen verantwoord kan voor die specifieke taak.
Maar wel zie je dat ze bijvoorbeeld bij afhijsingen en redding dieren op hoogte er geen TS meerijdt maar alleen de HW met 2 of 3 personen.
Gebeurt in Utrecht ook dat bij afhijsingen alleen de hoogwerker rijdt. Zijn er meer handen nodig kan er alsnog om een TS-bemanning opgeroepen worden. Maar dan is er ook een taak voor iedereen.  ;)

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 4 januari 2014, 12:29:37

....Hartfalen
De brandweer Gelderland-Midden rukt vanuit alle posten uit in geval van hartfalen. "Deze first responders brandweerlieden moeten er binnen 6 minuten zijn. Daar redden we veel levens mee. Alleen daarom al hebben we het fijnmazige net van 41 posten nodig", aldus Joosten.

Hele artikel en bron:

http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem/brandweer-gelderland-midden-houdt-alle-41-posten-open-1.4162128

Klinkt goed, maar zullen we mensen met hartfalen (lees: een gedecompenseerd hart) gewoon naar het ziekenhuis sturen? Een opmerking in de categorie weet waarover je praat...

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 4 januari 2014, 12:56:36
Citaat van: -Joost- link=msg=1234029 date=1388834977
Klinkt goed, maar zullen we mensen met hartfalen (lees: een gedecompenseerd hart) gewoon naar het ziekenhuis sturen? Een opmerking in de categorie weet waarover je praat...

De naam First Responder impliceert al dat zij als voorpost van de ambulancedienst rijden, zodat de reddingsactie zo spoedig mogelijk word begonnen en niet pas op een moment dat de overlevingskans bijna nihil is.
De FRB zal altijd in combinatie en gelijktijdig met de ambulancedienst worden gealarmeerd bij vermoeden van hartfalen.
En dit betekent bijvoorbeeld in de kern van mijn dorp dat bij vermoeden van hartfalen er met gemiddeld 3 tot 4 minuten zeker begonnen word met reanimatie incl. AED terwijl de ambulance er gemiddeld 14 tot 15 minuten overdoet om ter plaatse te komen.
De ambulancedienst neemt de leiding over de reanimatie over, op het moment dat zij er zijn.
Hierna zal de patiënt indien mogelijk z.s.m. naar een ziekenhuis worden gebracht.

Dus ongeveer als hetzelfde wat een reddingsbrigade in zo'n situatie op het strand zal doen, hoop ik.

Het verschil tussen een kans en geen kans....

In de categorie weet waar je over praat...
Je lijkt wel zo'n brandweermanager waar we, in dit hele topic, al zo negatief over zijn .....

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 4 januari 2014, 13:04:41
Citaat van: -Joost- link=msg=1234029 date=1388834977
Nouja, om heel eerlijk te zijn. Als alles door gaat dan zal er ook gesneden gaan worden in zaken zoals First-responder teams. En zullen er diverse teams gewoon worden opgeheven, simpelweg omdat de brandweer dan eerst hun eigen taken veilig zal gaan stellen. En dan denk ik inderdaad dat ambulancediensten het zelf maar moeten gaan uitzoeken. Dus ik denk dat we blij mogen zijn met een regio als Gelderland-Midden die hun taak serieus nemen, en dus de posten open houden juist ivm taak in het first responder gebeuren.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 4 januari 2014, 13:13:24
Uitslag peiling Eenvandaag ernstige waarschuwing!?
3 Januari 2014

De uitslag van het onderzoek onder brandweerpersoneel door EenVandaag waarin 8 van de 10 brandweerlieden aangegeven hebben geen vertrouwen (meer) te hebben in de brandweerleiding is ernstig. Dit kan wat de vrijwilligers betreft niet anders worden uitgelegd als een ernstige waarschuwing aan de brandweerleiding maar ook aan het bestuur van de Veiligheidsregio’s. Want veel vrijwilligers overwegen om te stoppen bij de brandweer. De VBV roept daarom op om op zeer korte termijn met alle partijen gezamenlijk aan de tafel te gaan en de problemen op te lossen en zal hiertoe het initiatief nemen.

Voor de VBV is deze uitslag – helaas - geen verrassing. Regelmatig heeft de VBV bij de minister, de politiek, maar ook bij de brandweerleiding aangegeven vakinhoudelijk niets meer te begrijpen van de brandweer in Nederland. Ook heeft de VBV eerder aangegeven dat de rek er vooral bij de vrijwilligers uit is. Vaak zorgen alleen nog de uitstekende onderlinge verhoudingen binnen een vrijwillig korps ervoor dat de groep niet uit elkaar valt.

De minister, het Veiligheidsberaad en de leiding van de brandweer kunnen in ieder geval niet zeggen dat dit signaal niet eerder is afgegeven. Zeker niet omdat de uitkomsten van voorgaande enquętes van de SP(2010), NVBR(2010), VBV (2011), en “Visie op Vrijwilligheid” (2013) allemaal spreken over een grote afstand tussen werkvloer en de leiding binnen de brandweer. Dit wordt ook nog eens bevestigd door de reacties die de VBV dagelijks ontvangt via haar meldpunten op de website. Nu is er dus reden te meer om samen, schouder aan schouder, de noodzakelijke wilskracht te tonen om een oplossing te vinden.

Opvallend – en te betreuren – is de tegenstelling die er bestaat tussen de ervaringen onder de achterban van de VBV en de in hun ogen bagatelliserende reacties hierop uit de brandweertop. Hierdoor ontstaat telkens de indruk dat de brandweerleiding deze duidelijke signalen van het repressieve brandweerpersoneel niet serieus neemt. Maar als zoveel brandweermensen wederom overduidelijke signalen van onvrede afgeven, is het nu zaak deze uiterst serieus te nemen en is het de hoogste tijd om te handelen.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 4 januari 2014, 13:23:42
Citaat van: Peter71 link=msg=1234037 date=1388837081
Nouja, om heel eerlijk te zijn. Als alles door gaat dan zal er ook gesneden gaan worden in zaken zoals First-responder teams. En zullen er diverse teams gewoon worden opgeheven, simpelweg omdat de brandweer dan eerst hun eigen taken veilig zal gaan stellen. En dan denk ik inderdaad dat ambulancediensten het zelf maar moeten gaan uitzoeken. Dus ik denk dat we blij mogen zijn met een regio als Gelderland-Midden die hun taak serieus nemen, en dus de posten open houden juist ivm taak in het first responder gebeuren.

Het is een win win situatie doordat de brandweer zoveel posten heeft kunnen zij sneller ter plaatse zijn als de ambulancedienst en doordat de brandweer op basis van cijfers van voor en na 2002 toen de eerste FRB bij vrijwilligekorpsen begon, kan aantonen mede door FRB inzetten dat zij wel degelijk redden en overlevingskansen verbeteren, blijven alle posten open.
Met als eerste uitruk een TS 6 en dat is in andere regio's wel eens anders.

rsc

• Forum gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 4 januari 2014, 16:16:12
De slag komt hier nog. Er komen geen bezuinigingen tot 1-1-2015. Ondertussen loopt het al een tijd het project 'Doorontwikkeling repressieve organisatie', waarin nadrukkelijk wordt gekeken naar voertuigbehoefte en -plaatsing, bezettingsvarianten van bluseenheden e.d. De resultaten van dit project zullen worden ingevoerd op 1-1-2015. Kijk naar andere regio's dier eerder zijn samengegaan en je weet wat er hier nog te wachten staat.