Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering

Auteur Topic: Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering  (gelezen 70210 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 10 mei 2014, 22:09:33
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1266441 date=1399750674
My alltime favorite ;) Ook de action-pattern-variaties in de diverse LED flashers van Whelen zijn bijzonder fijn om te zien ;)
Heb je mooie voorbeelden?


Tom78

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #111 Gepost op: 10 mei 2014, 23:21:38


Gast

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 10 mei 2014, 23:47:16
De ULF44 flasher van Whelen heeft een heleboel patronen met nog eens 4 modi waarin die patronen kunnen draaien.

Whelen ULF44 Flasher Demo

vanaf 4:27 Action Pattern mode B Alternate Progressive


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #113 Gepost op: 11 mei 2014, 00:09:49
Alle B patronen. Maar bij voorkeur de actionflash of Ping Pong


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #114 Gepost op: 11 mei 2014, 01:30:53
Het is eigenlijk heel simpel. Onze balken zijn zéér minimalistisch uitgerust.
De Freedom is bedacht zodat je een dubbele rij LED's boven elkaar had, wat de zichtbaarheid ten goede zou moeten komen, als verbetering van de Whelen LFL, eventueel aan de achterzijde met dubbele kleuren (oranje als traffic-advisor en blauw als prioritaire signalering).
In Nederland halen we de hele achterliggende gedachte eruit en prakken we er twee verschillende kleuren hoek-unit's in, zonder enige aanvulling van verlichting naar voren of naar achteren. De signalering die er op zit is eigen puur gericht op het verlichten van de hoeken en heeft door de zichtbaarheidshoek van de led's in de spiegel ook enige verlichting naar voren.
De verlichting naar voren gaan we vervolgens aanvullen met twee laag geplaatste TIR6 flitsers. Super-flitsers, alleen zit er tussen de grill en het dak de ruimte waar je verlichting moet hebben niks meer...

Het mooiste wat er in Nederland reed qua secundaire set vind ik de oude Volvo's V70. Twee TIR6'en laag in de mistlichten, twee TIR6'en in de grill en dashbordflitser bij de binnenspiegel. Als je diezelfde set-up gebruikt bij een Freedom heb je niks te klagen qua zichtbaarheid naar voren  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #115 Gepost op: 11 mei 2014, 12:31:18
Citaat van: Jerommeke link=msg=1266497 date=1399764653
Het is eigenlijk heel simpel. Onze balken zijn zéér minimalistisch uitgerust.
De Freedom is bedacht zodat je een dubbele rij LED's boven elkaar had, wat de zichtbaarheid ten goede zou moeten komen, als verbetering van de Whelen LFL, eventueel aan de achterzijde met dubbele kleuren (oranje als traffic-advisor en blauw als prioritaire signalering).
In Nederland halen we de hele achterliggende gedachte eruit en prakken we er twee verschillende kleuren hoek-unit's in, zonder enige aanvulling van verlichting naar voren of naar achteren. De signalering die er op zit is eigen puur gericht op het verlichten van de hoeken en heeft door de zichtbaarheidshoek van de led's in de spiegel ook enige verlichting naar voren.
De verlichting naar voren gaan we vervolgens aanvullen met twee laag geplaatste TIR6 flitsers. Super-flitsers, alleen zit er tussen de grill en het dak de ruimte waar je verlichting moet hebben niks meer...

Het mooiste wat er in Nederland reed qua secundaire set vind ik de oude Volvo's V70. Twee TIR6'en laag in de mistlichten, twee TIR6'en in de grill en dashbordflitser bij de binnenspiegel. Als je diezelfde set-up gebruikt bij een Freedom heb je niks te klagen qua zichtbaarheid naar voren  ;)
Bron: Politievoertuigen.nl

http://www.politievoertuigen.nl/Foto/03035.JPG

Waren mooie bakken!
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #116 Gepost op: 11 mei 2014, 17:02:26
Alleen aan de achterzijde totaal niet zichtbaar. Eerst alleen met een draailampje, later heb ik ze nog gezien met een enkele talon achter de achterruit. En waar wil je op de snelweg graag gezien worden?

Overal lijkt me.

Ik heb het hele signaleringsverhaal en de opbouw eindelijk bij de OR gekregen die een gesprek aangaan met de landelijk portefeuillehouder voertuigen. Als meer collega's dit nou doen, maken we iets meer kans op betere signalering.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 11 mei 2014, 18:12:24
Citaat van: EvEs link=msg=1266570 date=1399820546
En wat is jouw streven qua pakket?


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #118 Gepost op: 11 mei 2014, 20:29:27
De bus is bijna perfect uitgerust, misschien dat de sync van de voorste l31's met de Freedom achterop losgemaakt kan worden.

De tourans ongeveer zoals ze in NHN waren. Extra niet synchrone verlichting zoals whelen 400 lampen in blauw naar voren. Stopbord aan de binnenzijde en een dashboardflitser. Takedowns die mee flitsen (om en om en in wisselende patronen om het als attentiesignaal beter te laten lijken). Knipperende koplampen die zoals t hoort, om en om flitsen. Nu lijkt t net alsof je over een drempel rijdt.

Traffic advisor achterin de balk stoppen en het stopbord vervangen voor zo'n multifunctioneel ding net als in de Transporter, welke netjes achter de achterruit zit. Scheelt vochtproblemen en dergelijke, want als er iets niet tegen vocht kan, zijn het de stopborden. (Regelmatig problemen mee gehad).

Groene verlichting in de container mikken en of vervangen voor extra blauw naar de zijkanten of werklampen. Aan die groene meuk  heb je helemaal niks. Alle politieauto's zien er hetzelfde uit. Ik kan aan de auto echt niet zien welke collega nou PD beheerder is. Die zit er als het goed is namelijk niet in.....

Verder had ik nog wat puntjes mbt de Hoeran, maar die hebben niets met signalering te maken.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #119 Gepost op: 11 mei 2014, 21:11:21
Citaat van: EvEs link=msg=1266604 date=1399832967
De bus is bijna perfect uitgerust, misschien dat de sync van de voorste l31's met de Freedom achterop losgemaakt kan worden.

De tourans ongeveer zoals ze in NHN waren. Extra niet synchrone verlichting zoals whelen 400 lampen in blauw naar voren. Stopbord aan de binnenzijde en een dashboardflitser. Takedowns die mee flitsen (om en om en in wisselende patronen om het als attentiesignaal beter te laten lijken). Knipperende koplampen die zoals t hoort, om en om flitsen. Nu lijkt t net alsof je over een drempel rijdt.

Traffic advisor achterin de balk stoppen en het stopbord vervangen voor zo'n multifunctioneel ding net als in de Transporter, welke netjes achter de achterruit zit. Scheelt vochtproblemen en dergelijke, want als er iets niet tegen vocht kan, zijn het de stopborden. (Regelmatig problemen mee gehad).

Groene verlichting in de container mikken en of vervangen voor extra blauw naar de zijkanten of werklampen. Aan die groene meuk  heb je helemaal niks. Alle politieauto's zien er hetzelfde uit. Ik kan aan de auto echt niet zien welke collega nou PD beheerder is. Die zit er als het goed is namelijk niet in.....

Verder had ik nog wat puntjes mbt de Hoeran, maar die hebben niets met signalering te maken.
klinkt goed, alleen zou ik de flashing takedowns niet zelfstandig laten alterneren. Dan vallen ze te weinig op denk ik. Alterneren met de koplampen lijkt me wel extra opvallend, dan krijg je het zelfde effect als je ziet in sommige ambus met de afwisseling tussen mistlampen/ grootlicht.
Of je moet een mooi flitspatroon nemen voor de takedowns zoals pingpong/ iets anders met snelle krachtige korte flitsen  :D