Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering

Auteur Topic: Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering  (gelezen 70194 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #170 Gepost op: 25 december 2014, 14:39:05
Volgens de vigerende regelgeving, geen enkele omdat het niet is toegestaan....

Dit terzijde leggende, vanuit optisch oogpunt elk lichtmiddel (halogeen, strobe of heden ten dage exclusief LED) wat de kritieke hoek van 45 graden naar voren bestrijkt en dit op ooghoogte doet.
De diverse voorbeelden van Engelse politievoertuigen met LED's gemonteerd laag op het voorspatbord tonen dat deze manier van lichtplaatsing alleen dient om recht naar de zijkanten extra licht te hebben. Dit soort extra zichtbaarheid is handig als je dwars op een doorgaande weg staat, niet als je rijdend eerder wilt opvallen.

Tijdens het rijden is meer attentiewaarde juist belangrijk naar de voorkant en de "kritieke hoeken", het verlichten van de kruisingen, van zijdelings naderend verkeer. Dit concept van "intersection awareness" is in de USA al tientallen jaren een hot-item.
Iets heel simpels als een LIN6 of een ION die enigszins "gekromd" naar de hoeken gericht staat, en dan wat mij betreft niet eens op het spatbord maar op de voorkant van de achteruitkijkspiegels gemonteerd, die staan immers al onder een hoek. En laten de Yanks hier nou al dik 10 jaar geleden op gekomen zijn met hun "mirrorbeams".

Laat deze Engelse BMW nu naast de (in mijn ogen nutteloze) laag vooraan gemonteerde LED's gecombineerd hebben met Mirror-LED's!


Enkele voorbeelden van hoe de Yanks het wel begrijpen, de combi met de LIN6 en TIR3


of met de ION


of de nieuwe ION V-series


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #171 Gepost op: 25 december 2014, 21:49:27
De v series als side kick werkt ook wel leuk.
http://m.youtube.com/watch?v=lOPkhai9YZA

En het nieuwste idee zijn beugeltjes onder de spiegels voor de v series van o.a. De linz6. Lijkt een beetje op die leds die je vaker ziet onder de spiegels.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #172 Gepost op: 28 december 2014, 01:20:13
Dank voor de input.

En nog even dit: "(in mijn ogen nutteloze) laag vooraan gemonteerde LED's ". Ik zou mijn handen dicht knijpen als ik op "mijn" V70 op die plaats een blauwe flitser zou krijgen. Niet alleen om de zichtbaarheid te vergroten als ik fend-off sta maar zeker ook wanneer ik probeer een file te "doorsnijden" en ik met de neus van de auto tussen de file door de vrije rijstrook probeer op te rijden. 9 van de 10 x dat ik dat doe wordt de neus van het voertuig er bijna afgereden omdat ik niet word gezien. Het enige blauw wat ik heb dat ook naar de zijkant uitstraal zit immers helemaal achterop het voertuig gemonteerd. Het zou mooi zijn als de andere V70 gebruikers in Nederland hier ook over na zouden gaan denken.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #173 Gepost op: 28 december 2014, 01:22:42
Citaat van: 7131 link=msg=1317578 date=1419726013
Dank voor de input.

En nog even dit: "(in mijn ogen nutteloze) laag vooraan gemonteerde LED's ". Ik zou mijn handen dicht knijpen als ik op "mijn" V70 op die plaats een blauwe flitser zou krijgen. Niet alleen om de zichtbaarheid te vergroten als ik fend-off sta maar zeker ook wanneer ik probeer een file te "doorsnijden" en ik met de neus van de auto tussen de file door de vrije rijstrook probeer op te rijden. 9 van de 10 x dat ik dat doe wordt de neus van het voertuig er bijna afgereden omdat ik niet word gezien. Het enige blauw wat ik heb dat ook naar de zijkant uitstraal zit immers helemaal achterop het voertuig gemonteerd. Het zou mooi zijn als de andere V70 gebruikers in Nederland hier ook over na zouden gaan denken.

Waar is de like knop in dit verhaal?  O0


Gast

  • Gast
Reactie #174 Gepost op: 28 december 2014, 01:26:41
Ook in de fendoff straalt die LED daar onderaan zo laag én niet voldoende in het gezichtsveld richting het verkeer, én het is te laag.
Natuurlijk is méér blauw altijd wenselijk, rondom het voertuig, ZEKER de V70's daar ben ik het helemaal mee eens!
Wat dat betreft zou je beter af zijn met een 180 graden flitsers onder de spiegels gemonteerd die zowel naar de voorste 45 graden uitstralen als naar achteren (bij Fendoff dan van scheef achter bekeken)
De SoundOff Signal Intersector™ Under Mirror die dan echt 180 graden zichtbaar zou moeten zijn zou die voorkant en achterkant meepakken onder welke hoek de fendoff dan ook staat.


Gast

  • Gast
Reactie #175 Gepost op: 28 december 2014, 01:39:30
Ik zal morgen/vandaag een korte video maken van de net-niet-180-graden no-name flitsers die ik vorige week uit de USA binnenkreeg, die Soundoff's zijn een stuk kleiner maar het idee erachter is wel duidelijk dat met dit concept van lichtspreiding in ieder geval meer dode hoeken meegepakt kunnen worden dan met LEDs alleen op de voor- en zijkanten.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #176 Gepost op: 28 december 2014, 02:43:50
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1317582 date=1419727170
Ik zal morgen/vandaag een korte video maken van de net-niet-180-graden no-name flitsers die ik vorige week uit de USA binnenkreeg, die Soundoff's zijn een stuk kleiner maar het idee erachter is wel duidelijk dat met dit concept van lichtspreiding in ieder geval meer dode hoeken meegepakt kunnen worden dan met LEDs alleen op de voor- en zijkanten.
Ben zeer benieuwd naar je filmpje! Een mooie v series voorin werkt best netjes in het voorgaande verhaal denk ik hoor. Het is iig je voorste puntje van de auto. Evt een ion oid...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #177 Gepost op: 28 december 2014, 11:14:49
Citaat van: cavia link=msg=1317086 date=1419540567
De v series als side kick werkt ook wel leuk.
http://m.youtube.com/watch?v=lOPkhai9YZA

En het nieuwste idee zijn beugeltjes onder de spiegels voor de v series van o.a. De linz6. Lijkt een beetje op die leds die je vaker ziet onder de spiegels.

Mooi spul  O0

Eigenlijk zou het eens tijd worden dat voor de nieuwe aanbesteding men 1 auto levert zoals de kantoortijgers het graag zien volgens hun bedachte regeltjes. En dat men 1 auto levert met inbreng van leden van dit forum zonder aan de kantoortijger regels te voldoen, maar die laten zien wat voor de mensen die er mee moeten werken veel veiliger is.

Tegen beter weten in hoop ik dat dan de ogen van de kantoortijgers eens open gaan en zien dan hun het niet al jaren lang bij het rechte eind hebben en kiezen voor de alternatiever aangeleverde versie gaan.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Gast

  • Gast
Reactie #178 Gepost op: 28 december 2014, 11:20:27
Is het ooit voorgekomen dat er bij aanbestedingen wordt geluisterd naar de werkvloer, laat staan leden van welk forum dan ook?
Tegen beter weten in, inderdaad.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #179 Gepost op: 28 december 2014, 14:03:58
Overigens heb ik van de SoundOff intersector ook al wat vochtproblemen gehoord hier in Nederland...
Het is een aardige optie, die je dan wel op een goed knipperpatroon moet instellen  ;)

Het plaatsen van hide-a-ways in de koplampen vind ik, zeker in de kleur blauw, geen enkele meerwaarde hebben.
Door de aanwezigheid van dagrijverlichting en/of dimlicht worden deze volledig onzichtbaar door de reguliere verlichting.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !