Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering

Auteur Topic: Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering  (gelezen 70190 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #180 Gepost op: 28 december 2014, 22:54:15
Citaat van: Jerommeke link=msg=1317654 date=1419771838
Overigens heb ik van de SoundOff intersector ook al wat vochtproblemen gehoord hier in Nederland...
Het is een aardige optie, die je dan wel op een goed knipperpatroon moet instellen  ;)

Het plaatsen van hide-a-ways in de koplampen vind ik, zeker in de kleur blauw, geen enkele meerwaarde hebben.
Door de aanwezigheid van dagrijverlichting en/of dimlicht worden deze volledig onzichtbaar door de reguliere verlichting.

Ik doelde dan ook op de vertex als opbouw. Nu zelfs met allerlei lenzen beschikbaar.


xtream

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #182 Gepost op: 12 januari 2015, 20:54:17
Citaat van: xtream link=msg=1322215 date=1421077525
http://www.youtube.com/watch?v=h2PVPu1Vzew   O0 ;D

Geweldig geluid en goed te horen, echter zal ik dit op dit moment niet snel associëren met een ambulance.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #183 Gepost op: 12 januari 2015, 21:08:57
Dat maakt toch niet uit? Er komt iets aan met blauwe lampen en haast dus je moet aan de kant. Ofdat nou een brandweerwagen, ambulance, politie of andere dienst is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #184 Gepost op: 12 januari 2015, 21:58:48
Citaat van: DiNozzo link=msg=1322332 date=1421093337
Dat maakt toch niet uit? Er komt iets aan met blauwe lampen en haast dus je moet aan de kant. Ofdat nou een brandweerwagen, ambulance, politie of andere dienst is.
Deze hoor je tenminste; beter dan dat akoestisch orgeltje wat er bij andere van RR onder hangt.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #185 Gepost op: 13 januari 2015, 00:16:00
Citaat van: DiNozzo link=msg=1322332 date=1421093337
Dat maakt toch niet uit? Er komt iets aan met blauwe lampen en haast dus je moet aan de kant. Ofdat nou een brandweerwagen, ambulance, politie of andere dienst is.

Ik snap de reactie van Vider: politie heeft beduidend minder plek nodig om langs te kunnen dan een TS. Ik vind alles dezelfde sirene maar niks: Je hoort niet wat eraan komt (behalve iets met blauw) en weet dus pas als je het voertuig ziet hoeveel plek je moet maken zodat het langs kan. Dat iets met blauwe lampen aan komt met haast betekend inderdaad dat je aan de kant gaat, maar het maakt wel degelijk uit wat eraan komt met blauw en haast voor de hoeveelheid plek die je moet maken.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #186 Gepost op: 13 januari 2015, 00:49:12
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1322388 date=1421104560
Dat iets met blauwe lampen aan komt met haast betekend inderdaad dat je aan de kant gaat, maar het maakt wel degelijk uit wat eraan komt met blauw en haast voor de hoeveelheid plek die je moet maken.
Als je er gewoon elke keer als je sirenes hoort en blauw licht achter je ziet er vanuit gaat dat het een tankautospuit is, komt het vast wel goed.

Vind het maar raar, dat je aan de sirene wil kunnen horen hoeveel centimeter breed het voertuig is dat er langs moet, duh.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #187 Gepost op: 13 januari 2015, 01:03:04
Citaat van: Haageneesch link=msg=1322394 date=1421106552
Als je er gewoon elke keer als je sirenes hoort en blauw licht achter je ziet er vanuit gaat dat het een tankautospuit is, komt het vast wel goed.

Vind het maar raar, dat je aan de sirene wil kunnen horen hoeveel centimeter breed het voertuig is dat er langs moet, duh.

Voordeel van de verschillende sirenes is, is dat je al plek kan uitzoeken waar je eventueel aan de kant kan zodat het voertuig erlangs kan. Ik hoef voor een politiewagen minder grote doorgang te maken dan voor een TS. En het gaat me niet om de exacte breedte. Gaat erom dat het breed genoeg is ervoor. Iets waar je nu pas later kan doen doordat niet weet wat eraan komt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #188 Gepost op: 13 januari 2015, 01:13:41
ik denk niet dat de gemiddelde mens uberhaubt nadenkt bij een naderend HV voertuig hoe breed deze is... En hoeveel plaats men daarvoor moet maken, aan de hand van een sirene.. Men weet dat hij/zij aan de kant moet en dit zal dan ook gebeuren.. Ik denk niet dat de Toon van een sirene uitmaakt hoeveel plaats men moet maken. Ik denk echter wel dat de sirene invloed heeft op de reactie van overige weggebruikers, een versneller geeft een hogere urgentie aan dan die van de normale sirene

Mensen zijn gewoon ontzettend nieuwsgierig, de toon van een brandweerwagen, ambulance of politiewagen boeit niemand, iedereen weet dat wanneer er blauwe lampen aankomen in combinatie met sirene dat men aan de kant moet. Wat voor wagen het is, en waar deze naar toe moet gaat niemand iets aan. Het enige dat de bestuurder moet weten is dat deze aan de kant moet.

Bovendien reageren je ogen op hetgeen dat je ziet aankomen en niet je oren, je moet eerst die brandweerwagen zien voordat je er ruimte voor maakt.


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #189 Gepost op: 13 januari 2015, 17:32:09
Ik mag aannemen dat jullie toch wel in de gaten hebben dat het geluid er onder is geplakt. :o
Er zitten geen luchthoorns op die ambu, sterker nog, de electronische sirene zie je zitten boven de kentekenplaat.

Overigens is het geluid er wel netjes overheen gemonteerd. Klopt precies met het voorbij rijden van de ambu.