Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering

Auteur Topic: Geplande en gewenste ontwikkelingen in optische signalering  (gelezen 70208 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #90 Gepost op: 25 januari 2014, 23:32:36
Citaat van: Bert65 link=msg=1239547 date=1390684365
Als "men" even nadenkt, kan je bedenken dat je je met de KK functie in het donker de tegenliggers verblindt maar er ook voor zorgt dat daardoor andere verkeersdeelnemers niet meer te zien zijn.

Men maakt daar een afgewogen beslissing in. In veel gevallen heeft het dermate veel voordeel dat de rest voor lief wordt genomen.
Dat verblindende vind ik dan wel weer mee vallen...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #91 Gepost op: 25 januari 2014, 23:35:04
Citaat van: Jerommeke link=msg=1239581 date=1390689156
Men maakt daar een afgewogen beslissing in. In veel gevallen heeft het dermate veel voordeel dat de rest voor lief wordt genomen.
Dat verblindende vind ik dan wel weer mee vallen...

Alleen mag men volgens de regels daar geen afweging van maken, net als het gebruik van Amber door politie. Daar zijn regels voor en die zijn er niet voor niets in dit geval.  :-X
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #92 Gepost op: 26 januari 2014, 09:52:32
Citaat van: Jerommeke link=msg=1239581 date=1390689156
Men maakt daar een afgewogen beslissing in. In veel gevallen heeft het dermate veel voordeel dat de rest voor lief wordt genomen.
Dat verblindende vind ik dan wel weer mee vallen...
Ik denk niet dat er een afweging wordt gemaakt. Ik denk dat veel hulpverleners niet bekend zijn met de regel, of nog erger, met de KK functie in zijn geheel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #93 Gepost op: 26 januari 2014, 22:42:15
Citaat van: HIT link=msg=1239582 date=1390689304
Alleen mag men volgens de regels daar geen afweging van maken, net als het gebruik van Amber door politie. Daar zijn regels voor en die zijn er niet voor niets in dit geval.  :-X

Zal ik je dan eens vertellen dat er op de werkvloer helemaal niets bekend is gemaakt over het knipperende koplamp-verhaal (en de wet & regelgeving).
We hebben wel allemaal IM-foldertjes gehad met daarin het verzoek om de grill-flitsers uit te zetten bij een fend-off positie...

Als ik de keus heb tussen zonder OGS met vrijstellingen rijden (en evt. mensen in gevaar kunnen brengen) en met alleen blauw en evt. knipperend groot licht dan weet ik wel wat ik kies....
En dan heb ik het niet over de wettelijke teksten maar puur over praktijk en werkbaarheid...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #94 Gepost op: 27 januari 2014, 00:07:14
Citaat van: HIT link=msg=1239582 date=1390689304
net als het gebruik van Amber door politie. Daar zijn regels voor en die zijn er niet voor niets in dit geval.  :-X

Een collega vertelde mij: "Amber is voor de politieagent met een identiteitscrisis" Dat ligt puur aan het feit dan men niet overtuigd is van de werking. Vooral niet in een buitengebied. Snelweg is nog tot daar aan toe.

Citaat van: Jerommeke link=msg=1239999 date=1390772535
Zal ik je dan eens vertellen dat er op de werkvloer helemaal niets bekend is gemaakt over het knipperende koplamp-verhaal (en de wet & regelgeving).
klopt. Ik reed laatst met een rij-instructeur, waarbij we een spoedrit moesten rijden. Ik drukte op KK en hij zei: "wat is dat dan?" "ooh dat is handig, ik wist niet dat dat kon!" Beetje jammer..

Citaat
We hebben wel allemaal IM-foldertjes gehad met daarin het verzoek om de grill-flitsers uit te zetten bij een fend-off positie...
dat zijn de collega's die niet vaak op de snelweg zitten al lang vergeten.

Citaat
Als ik de keus heb tussen zonder OGS met vrijstellingen rijden (en evt. mensen in gevaar kunnen brengen) en met alleen blauw en evt. knipperend groot licht dan weet ik wel wat ik kies....
En dan heb ik het niet over de wettelijke teksten maar puur over praktijk en werkbaarheid...
Ik neem tegenwoordig altijd mijn gopro mee op dienst. Dus ik kan mijn spoedritten terugkijken. En ik kan je vertellen dat ik het 100% met je eens ben.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #95 Gepost op: 27 januari 2014, 01:08:55
Citaat van: EvEs link=msg=1240048 date=1390777634
Dus ik kan mijn spoedritten terugkijken. En ik kan je vertellen dat ik het 100% met je eens ben.

In mijn werkgebied heb je weinig mogelijkheden tot inhalen (1-baans binnen de bebouwde kom wegen met verhoogde rijbaanscheidingen en zo). Daar rijd ik regelmatig (ook 's avonds en 's nachts) bij de inbraak-alarmen en dergelijke met blauw en KK.
Je ziet mensen véél eerder reageren en op zij gaan, de winst is gewoon veel groter en het blijft allemaal veel veiliger. Mensen gaan eerder aan de kant en je komt niet op iemands bumper te rijden (omdat men het blauw niet ziet).

Op een donkere weg zonder verlichting is het voor de bestuurder ook irritant (afgezien van het irritante getikketik) en gebruik ik het nagenoeg nooit.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #96 Gepost op: 28 februari 2014, 22:52:05
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1234103 date=1388857583
Juist, dat was'm, de Vision SLR, bedankt.
Die zie ik ook graag op Hulpverleningsvoertuigen.
Blauw en rood naar achter, rood eventueel apart in te schakelen, zoals in Groot Brittannië, Traffic Advisor. Alleen Blauw naar voren met in het midden een zoeklicht.
Voorbeeld achterzijde:


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #97 Gepost op: 1 maart 2014, 00:40:45
Het mooie van de Vision SLR is dat je geen zoeklicht meer nodig hebt. Alle pods zijn in kleur te veranderen, als alle pods wit licht uitstralen heb je een behoorlijke bak licht.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #98 Gepost op: 1 maart 2014, 13:37:14
Heb een vision slr led liggen en ben ermee aan t experimenteren.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #99 Gepost op: 1 maart 2014, 18:04:26
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1247145 date=1393677434
Heb een vision slr led liggen en ben ermee aan t experimenteren.

En uiteraard zal je een vision SLR moeten testen op het strand!!  8)

Wanneer kan ik er om komen Ruud? Als we hem niet kunnen gebruiken hou ik hem wel voor in mn verzameling!!

Serieus, als je uitgetest bent, en je vind het niks of je wil er iemand gelukkig mee maken.... Me me me me!  :D