Opbouw en prijs van LAPV (politie) voertuigen

Auteur Topic: Opbouw en prijs van LAPV (politie) voertuigen  (gelezen 18973 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #70 Gepost op: 3 januari 2014, 16:45:37
Ik had in de Comet led nooit last van vocht..............en die was toch echt beter zichtbaar als de huidige lamp.............dus waarom dan overstappen op wat anders ????? Comet led was in 2011 al leverbaar en speciaal voor de Nederlandse markt ontwikkeld en uitgeleverd door.........Honac.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 3 januari 2014, 20:39:00
Om even in te haken op een aantal punten...

TMCS heeft de opbouw geleverd van de V70 van de "verkeerspolitie". Ik zet het tussen aanhalingstekens, aangezien de naam van deze groep vast weer gewijzigd is.
In dit voertuig is de iBox geïntegreerd en voor zover ik mij heb laten uitleggen destijds door de directeur van TMCS En ROBMARELKO van het forum is dit systeem een volledige integratie, inclusief Blackboxsysteem en bevragingsterminal.

De bediening is zelfs redundant uitgevoerd, zodat in geval van uitval van het systeem nog analoog bediend kan worden.

Om even terug te gaan op het filmpje van het KMAR voertuig. Ik hoor een AS320 in de nieuwe tweetoon en als ik het filmpje stilzet, zie ik een dual row Sputnik Vista. En die is gekeurd conform klasse II. Het patroon is ook correct alternerend, dus hoor graag je redenering waarom deze set niet voldoet.

Als installateur werk ik zelf met producten van Hänsch, Whelen, Code 3, Haztec. Ik kan ze dus daadwerkelijk 1:1 vergelijken ten opzichte van elkaar. TMCS zomaar de zwarte piet toespelen op basis van aannames "Wat als zij de aanbesteding hadden gewonnen", is denk ik misplaatst.

De dual colour schijf is wellicht niet de meest gelukkig ontwikkeling, maar kijk ook eens naar de schaalgrootte van de ondernemingen. Honac, als onderdeel van Pon, kan risico's veel makkelijker wegschrijven over andere werkmaatschappijen. Deze mogelijkheid heeft Marelko/TMCS niet.

Als ik puur naar betrouwbaarheid kijk, kan ik melden dat er bij de fleetsales die ik lever een Code 3 of Vama product echt niet onderdoet voor een Whelen.
Wellicht lever ik geen 1000 voertuigen per jaar in Nederland, maar nog steeds een aanzienlijk aantal, inclusief fleetsales om een vergelijking te kunnen maken.

@Flying Dutchman

Je idee over de patronen is zeer interessant, maar de beperking in de keuzes van de patronen wordt opgelegd door de ECE R65. Daarin zijn maar een paar patronen die geschikt zijn om aan de gewenste lichtopbrengst en patroon van armaturen te voldoen.

Ten aanzien van LAPV...Heb ik iets te melden over aanbestedingsrecht? Op ander gebied, wel hulpverleningsgerelateerd, ben ik vaker verbonden aan openbare-, niet openbare aanbestedingen. Zowel nationaal als internationaal. Het is op z'n minst bijzonder te noemen dat een aanbesteding maar 1 partij mag inschrijven omdat deze qua materiaal zou voldoen....

Ow wacht, riep daar iemand iets over Defensie, Pon en aanbesteding?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #72 Gepost op: 3 januari 2014, 22:26:45
Citaat van: blauwblauw link=msg=1233802 date=1388741760
Dat is dus verleden tijd, alles moet werken via het blackbox systeem, dit heeft niet Honac zelf bedacht maar de klant, of dat systeem een individuele korps nou wel of niet uitmaakt doet er niet toe zij kunnen enkel kiezen uit bestaande paketten die Honac heeft samengesteld met de klant

Dat zeg ik, je verhaal klopt niet...
Ik ben de laatste tijd in ons gebied bezig geweest en heb daarbij diverse paden bewandeld om een aantal voertuigen te laten voorzien van OGS. Er staat nergens maar dan ook nergens iets benoemd over de verplichting voor een blackbox.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #73 Gepost op: 3 januari 2014, 22:37:32
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1233912 date=1388777940
Om even terug te gaan op het filmpje van het KMAR voertuig. Ik hoor een AS320 in de nieuwe tweetoon en als ik het filmpje stilzet, zie ik een dual row Sputnik Vista. En die is gekeurd conform klasse II. Het patroon is ook correct alternerend, dus hoor graag je redenering waarom deze set niet voldoet.

Ik heb niet gezegd dat de lightbar niet voldeed, in tegendeeld zelfs. Ik had het over de sirene. Wat je hoort is de AS422, gewoonweg de oude TMCS 2-toon sirene zoals die al gebruikt werd in de jaren 90, dat geluid moet ook jou als muziek in de oren klinken toch en is zeker niet de nieuwe 2-toon. De Frequentie is ook veel te laag om de 350/500Hz te halen dat hoor je duidelijk. In onderstaand filmpje heeft de eerste auto de TMCS 2-toon met wél de juiste frequentie, de 2e auto is nog voorzien van een Vista met draailampen en heeft de oude sirene zoals je die ook hoort bij het KMar voertuig.

Politie auto`s Bergen op Zoom met spoed onderweg naar de A4 voor een ongeval


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #74 Gepost op: 3 januari 2014, 22:53:19
Citaat van: Jerommeke link=msg=1233933 date=1388784405
Dat zeg ik, je verhaal klopt niet...
Ik ben de laatste tijd in ons gebied bezig geweest en heb daarbij diverse paden bewandeld om een aantal voertuigen te laten voorzien van OGS. Er staat nergens maar dan ook nergens iets benoemd over de verplichting voor een blackbox.

Die eis is er wel degelijk, dit systeem is er trouwens niet alleen om schuldvraag te beantwoorden na aanleiding van een ongeval maar ook om het rijgedrag van agenten te analyseren weet ik uit eigen ervaring  ;) Dat dit niet aan de grote klok wordt gehangen is een 2e...
Vanuit Brussel is er trouwens ook de verplichting van een blackboxsysteem, binnen enkele jaren gaat dit trouwens gelden op alle nieuwe auto's in de EU!


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 3 januari 2014, 22:59:27
Met tweetoon hebben we in de nieuwe regeling een klein probleem. De letterlijke wetstekst is
"De toonhoogte van de lage toon is circa 375 Hz. De toonhoogte van de hoge toon is circa 500 Hz."

De vraag is alleen, wat is het befaamde woord "circa".
Kijk je naar de Duitse DIN14610, definiëren ze Stadtsignal en Landsignal. 362-483Hz en 410-547Hz.
De eerste norm komt aardig in de buurt van de gewenste 375 en 500. Alleen, hoe groot mag de afwijking zijn? Er is wel een meetmethode beschreven van het volume, alleen de vraag, wat doen ze met de toonhoogte?
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit zou aflopen, want als ik daarvan zou uitgaan, zou je gewoon een standaard AS320 of een standaard AS422 met Duits signaal kunnen blijven toepassen....en dan zou de Astra in het filmpje gewoon voldoen?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #76 Gepost op: 3 januari 2014, 23:03:54
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1233912 date=1388777940
Om even terug te gaan op het filmpje van het KMAR voertuig. Ik hoor een AS320 in de nieuwe tweetoon en als ik het filmpje stilzet, zie ik een dual row Sputnik Vista. En die is gekeurd conform klasse II. Het patroon is ook correct alternerend, dus hoor graag je redenering waarom deze set niet voldoet.
Even een vraag over het altenerende. Is dit een eis vanuit de LAPV of is dit een wettelijke eis? En als het die laatste is kan iemand mij even vertellen waar dit staat. Want ik kan die wettelijk eis niet vinden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #77 Gepost op: 3 januari 2014, 23:07:59
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1233941 date=1388786367
Met tweetoon hebben we in de nieuwe regeling een klein probleem. De letterlijke wetstekst is
"De toonhoogte van de lage toon is circa 375 Hz. De toonhoogte van de hoge toon is circa 500 Hz."
De vraag is alleen, wat is het befaamde woord "circa".
Kijk je naar de Duitse DIN14610, definiëren ze Stadtsignal en Landsignal. 362-483Hz en 410-547Hz.
De eerste norm komt aardig in de buurt van de gewenste 375 en 500. Alleen, hoe groot mag de afwijking zijn? Er is wel een meetmethode beschreven van het volume, alleen de vraag, wat doen ze met de toonhoogte?
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit zou aflopen, want als ik daarvan zou uitgaan, zou je gewoon een standaard AS320 of een standaard AS422 met Duits signaal kunnen blijven toepassen....en dan zou de Astra in het filmpje gewoon voldoen?
Letterlijk wordt de term 'ongeveer" gebruikt en geeft dus inderdaad ruimte tot speling. Wat men er niet mee bedoeld heeft is om er tientallen van af te wijken en dat doet de eerste "oude" sirene hoorbaar duidelijk. De laagste frequentie van die Astra zit onder de 200Hz. Daarom heeft men ook een nieuwe ontwikkeld en die heeft de zelfde frequentie als die van Honac alleen het tijds verschil tussen beide frequentie van TMCS duurt langer, maar dat mag. TMCS heeft altijd al een langzamere 2-toon gehad dan die van Honac.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #78 Gepost op: 4 januari 2014, 11:23:56
Citaat van: blauwblauw link=msg=1233802 date=1388741760
Ik las in dit topic ergens dat TM-CS 2800 euro per dakset goedkoper zal zijn (niet beweerd door jou trouwens) Dit is compleet onzin, laat ik dit zeggen, geen enkele opbouwer hier in Nederland kan het huidige leveren want Honac nu opbouwt, dan heb ik het niet over de lightbar MAAR de electronica erin die nodig is om aan de wens van de klant te kunnen voldoen.

Toch nog ff in perken die lofzang aub. Ook Honac is diverse keren terug naar de tekentafel gestuurd omdat het bestelde product in eerste instantie niet werkte zoals Honac het aanbood. Ja ook ik heb interne kennis.

En ik heb ook niet gezegd dat het alleen op de verlichting was, ik heb gezegd op de hele aankleding.

En eigenlijk heb ik gezegd dat het probleem niet de opbouwers is, maar het "one stop shopping" idee.
Kijk eens naar Zweden vergelijkbaar met Nederland zijn de Volvo's daar ongeveer 85% van de prijs die wij nu betalen voor de Tourans.

Ik durf totzelfs te beweren dat straks blijkt dat de centrale aanbesteding duurder blijkt te pakken dan wanneer de regio's zelf hun voertuigen samenstellen en bestellen.  O0

Verder ga ik mij ook buiten deze discussie houden, want er is geen discussie mogelijk met iemand die argumenten van anderen stelselmatig af doet door op gebreken van andere producten te wijzen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #79 Gepost op: 4 januari 2014, 12:43:14
Citaat van: HIT link=msg=1234023 date=1388831036
Ik durf totzelfs te beweren dat straks blijkt dat de centrale aanbesteding duurder blijkt te pakken dan wanneer de regio's zelf hun voertuigen samenstellen en bestellen.  O0

Interessant punt HIT! Kan jij mij dus vertellen wat een VW Golf/Touran/Transporter incl. de complete opbouw kost in totaal? Ik ben zeer benieuwd.