Om even in te haken op een aantal punten...
TMCS heeft de opbouw geleverd van de V70 van de "verkeerspolitie". Ik zet het tussen aanhalingstekens, aangezien de naam van deze groep vast weer gewijzigd is.
In dit voertuig is de iBox geïntegreerd en voor zover ik mij heb laten uitleggen destijds door de directeur van TMCS En ROBMARELKO van het forum is dit systeem een volledige integratie, inclusief Blackboxsysteem en bevragingsterminal.
De bediening is zelfs redundant uitgevoerd, zodat in geval van uitval van het systeem nog analoog bediend kan worden.
Om even terug te gaan op het filmpje van het KMAR voertuig. Ik hoor een AS320 in de nieuwe tweetoon en als ik het filmpje stilzet, zie ik een dual row Sputnik Vista. En die is gekeurd conform klasse II. Het patroon is ook correct alternerend, dus hoor graag je redenering waarom deze set niet voldoet.
Als installateur werk ik zelf met producten van Hänsch, Whelen, Code 3, Haztec. Ik kan ze dus daadwerkelijk 1:1 vergelijken ten opzichte van elkaar. TMCS zomaar de zwarte piet toespelen op basis van aannames "Wat als zij de aanbesteding hadden gewonnen", is denk ik misplaatst.
De dual colour schijf is wellicht niet de meest gelukkig ontwikkeling, maar kijk ook eens naar de schaalgrootte van de ondernemingen. Honac, als onderdeel van Pon, kan risico's veel makkelijker wegschrijven over andere werkmaatschappijen. Deze mogelijkheid heeft Marelko/TMCS niet.
Als ik puur naar betrouwbaarheid kijk, kan ik melden dat er bij de fleetsales die ik lever een Code 3 of Vama product echt niet onderdoet voor een Whelen.
Wellicht lever ik geen 1000 voertuigen per jaar in Nederland, maar nog steeds een aanzienlijk aantal, inclusief fleetsales om een vergelijking te kunnen maken.
@Flying Dutchman
Je idee over de patronen is zeer interessant, maar de beperking in de keuzes van de patronen wordt opgelegd door de ECE R65. Daarin zijn maar een paar patronen die geschikt zijn om aan de gewenste lichtopbrengst en patroon van armaturen te voldoen.
Ten aanzien van LAPV...Heb ik iets te melden over aanbestedingsrecht? Op ander gebied, wel hulpverleningsgerelateerd, ben ik vaker verbonden aan openbare-, niet openbare aanbestedingen. Zowel nationaal als internationaal. Het is op z'n minst bijzonder te noemen dat een aanbesteding maar 1 partij mag inschrijven omdat deze qua materiaal zou voldoen....
Ow wacht, riep daar iemand iets over Defensie, Pon en aanbesteding?