Via de politiebond heb ik een aantal nieuwtjes over de (huidige) bewapening van de politie. Omdat het hier om verschillende uitrusting gaat maak ik een nieuw topic aan ipv in 5 verschillende topics iets nieuws te plaatsen, mocht een mod het liever splitsen hoor ik dat wel.
- Het contract met de huidige leverancier van de pepperspray is afgelopen, dat betekent dat er nu een nieuwe aanbesteding komt en tot die tijd de huidige voorraad wordt opgemaakt. Bijzonder is dat de dosering werkzame stof verhoogd gaat worden om de spray nog effectiever te maken, schijnbaar waren er veel klachten van een late of zelfs geen reactie. Kortom, de 'nieuwe' pepper gaat meer pijn doen.
- De uitschuifbare wapenstok ligt nu ter beoordeling bij de korpsleiding, zij gaan op korte termijn een besluit maken of hij ingevoerd mag worden of niet. De bonden worden in het overleg betrokken om te ondersteunen en te kijken of er aanvullende regelgeving nodig is.
- Over de taser is nog geen besluit, de korpsleiding heeft projectgroep opgericht en vermoedelijk zal er eind 2014 een pilotgroep in de BPZ komen die met de taser gaan werken. Of dit een eenheid wordt of geselecteerde collega's is nog onbekend, ze zijn er in ieder geval mee bezig.
- Dit was al bekend geloof ik, maar de tactische (trauma) vesten blijven gewoon bestaan/worden vervangen. Het is de bedoeling dat er bij incidenten met vuurwapens alsnog een tactisch vest OVER het nieuwe vest getrokken gaat worden. De tactische vesten worden niet op de man uitgereikt, maar worden zoals nu in de auto's en op het bureau gelegd.