Eigen veiligheid....
<knip>
Dit is niet speculeren, dit is rekening houden met en voorbereid zijn op...
Jawel, dit is wel speculeren, want je weet niet wat je gaat aantreffen als je naar binnen gaat. Er is een verdachte binnen, mogelijk in het bezit van een mes. Je moest eens weten hoe vaak wij dat soort meldingen in Nederland krijgen. Eigen veiligheid is van enorm belang. Toch durf ik te stellen dat de uitkomst hier niet anders was geweest als je met twee man naar binnen zou gaan. Je wil geen fysiek gevecht aan gaan met iemand met een mes. Je staat elkaar dan zelfs alleen maar vreselijk in de weg als je achteruit naar buiten gaat.
Een schildprocedure evt met hondengeleider was een optie geweest, maar het is mij niet bekend of dit korps daar in geoefend is en op welke aanrijdtijden je dan moet rekenen.
Afstand houden, om te beginnen. Geeft je extra tijd, komt minder bedreigend over naar de agressor. De kans dat een acuut suïcidale persoon handelt uit misdaad gebonden factoren, is een beetje kleiner dan dat 'ie handelt uit psychose, verwardheid, andere psychologische problematiek... Er waren geen gijzelaars, geen anderen in acuut gevaar. Zou jij het goedkeuren als je collega alleen naar binnen gaat?
Afstand houden? Het is de diender die afstand houd, de betrokkene komt op hem af lopen, niet andersom. De diender loopt zelfs achteruit. Wat hadden ze dan moeten doen? Door blijven lopen tot je 100 meter verderop in de straat staat?
Overigens, wederom: Niet vergeten dat dit een heel ander land is als Nederland. Werkwijzes en procedures komen gewoon niet overeen. Dat jij hier als nuchtere Hollander een mening over hebt, prima. Maar die matcht niet met het algemene beeld wat daar heerst en geld.
5 schoten in de borst is inderdaad veel beter en makkelijker te behandelen dan een mogelijks overgesneden pols. Not.
Overigens, hier ga ik niet op in. Makkelijk een voorbeeld verdraaien om je eigen (on)gelijk te bewijzen.