Gewonde bij aanvaring met politiespeedboot KLPD - Uitgeestermeer 14-06-2011

Auteur Topic: Gewonde bij aanvaring met politiespeedboot KLPD - Uitgeestermeer 14-06-2011  (gelezen 13363 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #20 Gepost op: 16 september 2016, 09:14:10
Citaat van: Whalertje link=msg=1447230 date=1473892226
De kwestie is nog niet gesloten. Onlangs in de pers:

Schipper politieboot als nog voor de rechter

en

Oorzaak aanvaring Uitgeestermeer blijft onduidelijk: OM vraagt vrijspraak

Als het OM om vrijspraak vraagt is er nog een lange weg te gaan om de mogelijke schuldigen te veroordeeld te krijgen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #21 Gepost op: 16 september 2016, 09:56:23
Het is eigenlijk standaard dat na een artikel 12 procedure de OVJ de rechter zal vragen om vrijspraak. De OVJ heeft immers eerder zelf al besloten geen vervolging in te stellen. Een strafeis zou in tegenspraak zijn met zijn eerdere beslissing. Het gebeurd regelmatig dat de rechter alsnog tot een veroordeling komt en dan de straf zelf opstelt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #22 Gepost op: 16 september 2016, 10:59:41
Citaat van: DiNozzo link=msg=1447414 date=1474012583
Het is eigenlijk standaard dat na een artikel 12 procedure de OVJ de rechter zal vragen om vrijspraak. De OVJ heeft immers eerder zelf al besloten geen vervolging in te stellen. Een strafeis zou in tegenspraak zijn met zijn eerdere beslissing. Het gebeurd regelmatig dat de rechter alsnog tot een veroordeling komt en dan de straf zelf opstelt.

Het is te hopen dat de rechter de beschikking krijgt over goede informatie en een deugdelijk onderzoek mbt de gang van zaken om een gedegen beslissing te kunnen nemen.
Al eerder heb ik het nodige opgemerkt inzake de gang van zaken die nmm afwijkend moet zijn geweest van de normale procedures op het water.
Het probleem kan zijn dat de standaard rechter niet dagelijks met dit soort zaken te maken heeft en in hoge mate afhankelijk is van deskundigen.

Puur op basis van mijn ervaring ben ik van mening dat het rubberbootje een heel vreemde manoeuvre zou moeten hebben gemaakt en dat de aanvaring door de politieboot bij een hoge snelheid moet zijn gebeurd en het standaard afstoppen en in de buurt komen van een vaartuig door de politie pas bij redelijk lage snelheden zal geschieden, dusdanig dat er geen schade aan vaartuigen en opvarenden kan optreden.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #23 Gepost op: 16 september 2016, 12:15:02
Heel merkwaardig verhaal. Was het ongeluk ook gebeurd als de politieboot koers en snelheid had behouden? Zo nee, dan lijkt mij in ieder geval het goede zeemanschap in het geding.

Vooral vreemd dat er geen reconstructie op het water mogelijk is volgens het OM. Het lukt buitenlandse autoriteiten wel. Zelfs in het donker. Zie bijvoorbeeld het Marine Accident Investigation Board-rapport over de aanvaring van twee RIB's in Engeland. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/547c6fa4e5274a429000003f/CBYC_RIB_Report.pdf.
Nuttig leesvoer, ook voor Nederlandse (rubberboot-)schippers.

Als ik zelf zou worden aangeroepen door een tegemoetkomende politiespeedboot, zou mijn eerste reactie zijn: snelheid eruithalen. Om communicatie mogelijk te maken. Ik realiseer me nu dat de bocht die de politieboot dan achter mij langs moet maken dan groter moet worden. Mijn lering: wordt je gemaand om te stoppen door een tegemoetkomende politieboot? Houd vooral koers en snelheid. Geef aan dat je het gezien hebt en minder pas vaart als de politieboot achter je is.

(En zorg dat je een link naar dit topic aan boord hebt  ;D)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #24 Gepost op: 16 september 2016, 16:53:12
Citaat van: T4tinus link=msg=1447454 date=1474020902
Heel merkwaardig verhaal. Was het ongeluk ook gebeurd als de politieboot koers en snelheid had behouden? Zo nee, dan lijkt mij in ieder geval het goede zeemanschap in het geding.

Vooral vreemd dat er geen reconstructie op het water mogelijk is volgens het OM. Het lukt buitenlandse autoriteiten wel. Zelfs in het donker. Zie bijvoorbeeld het Marine Accident Investigation Board-rapport over de aanvaring van twee RIB's in Engeland. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/547c6fa4e5274a429000003f/CBYC_RIB_Report.pdf.
Nuttig leesvoer, ook voor Nederlandse (rubberboot-)schippers.

Als ik zelf zou worden aangeroepen door een tegemoetkomende politiespeedboot, zou mijn eerste reactie zijn: snelheid eruithalen. Om communicatie mogelijk te maken. Ik realiseer me nu dat de bocht die de politieboot dan achter mij langs moet maken dan groter moet worden. 1.Mijn lering: wordt je gemaand om te stoppen door een tegemoetkomende politieboot? 2.Houd vooral koers en snelheid. Geef aan dat je het gezien hebt en minder pas vaart als de politieboot achter je is.

3.(En zorg dat je een link naar dit topic aan boord hebt  ;D)

1.Hoe herken je een tegemoet varende politieboot, een beetje politieman draait om en vaart achter je aan en komt na een of ander teken te hebben gegeven, zich bekend heeft gemaakt, rustig bij je langszij. N.B. altijd de politieboot langszij laten komen en niet zelf opzij van de politieboot gaan, dan is de politieboot de veroorzaker van de eventuele schade.
2.De meeste te snel vaarders minderen al ras snelheid als ze iets waarnemen dat op een politieboot lijkt.
3.Wat wil je met die link bereiken ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #25 Gepost op: 16 september 2016, 17:01:05
Citaat van: Thor link=msg=1447539 date=1474037592
1.Hoe herken je een tegemoet varende onopvallende politieboot, een beetje politieman draait om en vaart achter je aan en komt na een of ander teken te hebben gegeven, zich bekend heeft gemaakt, rustig bij je langszij. N.B. altijd de politieboot langszij laten komen en niet zelf opzij van de politieboot gaan, dan is de politieboot de veroorzaker van de eventuele schade.
2.De meeste te snel vaarders minderen al ras snelheid als ze iets waarnemen dat op een politieboot lijkt.
3.Wat wil je met die link bereiken ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #26 Gepost op: 17 september 2016, 10:02:02
Dit speelt ondertussen al vanaf medio 2011. Vijf jaar in onzekerheid voor de slachtoffers en het hoeft toch echt niet zo moeilijk te zijn om de schuldige aan te wijzen, te komen tot een eventuele  en een veroordeling en een financiele afhandeling.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #27 Gepost op: 17 september 2016, 11:38:01
Thor, wat zou jij doen.
Je vaart volle kracht. Op een tegengestelde koers komt een snelvarende Bayliner. Als 10 scheepslengtes voor je is, staat er iemand naar jou te gebaren. Op 5 scheepslengtes zie je een uniform. De Bayliner begint ook te draaien.

Wat zou jij op dat moment doen?


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #28 Gepost op: 17 september 2016, 11:43:15
Citaat van: Thor link=msg=1447539 date=1474037592
...
3.Wat wil je met die link bereiken ?

" En waarom bent u bent u niet om mijn eerste aanwijzing gestopt? "
" Wel agent,kunt u die discussie op het hulpverleningsforum over het ongeval op het Uitgeestermeer in 2010? Over het keren van een politieboot"


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #29 Gepost op: 17 september 2016, 20:20:34
Citaat van: T4tinus link=msg=1447612 date=1474105081
Thor, wat zou jij doen.
Je vaart volle kracht. Op een tegengestelde koers komt een snelvarende Bayliner. Als 10 scheepslengtes voor je is, staat er iemand naar jou te gebaren. Op 5 scheepslengtes zie je een uniform. De Bayliner begint ook te draaien.

Wat zou jij op dat moment doen?

Gewoon zorgen dat je niet opvalt, dus niet onnodig hard varen daar waar snelheidsbeperkingen zijn. Vriendelijk terug gebaren dat je ze hebt gezien. Als je het idee krijgt dat de politieboot achter je aan komt snelheid minderen en langzaam gaan drijven en de politieboot langszij laten komen, de normale praktijk bij grote en kleine schepen.
ii.B. Snelheidsbeperkingen gelden ook voor een politieboot tenzij de politieboot een schriftelijke ontheffing heeft van de beheerder van het vaarwater en dat ontberen
de meeste politieboten in de harde praktijk.