Het is eigenlijk standaard dat na een artikel 12 procedure de OVJ de rechter zal vragen om vrijspraak. De OVJ heeft immers eerder zelf al besloten geen vervolging in te stellen. Een strafeis zou in tegenspraak zijn met zijn eerdere beslissing. Het gebeurd regelmatig dat de rechter alsnog tot een veroordeling komt en dan de straf zelf opstelt.
Het is te hopen dat de rechter de beschikking krijgt over goede informatie en een deugdelijk onderzoek mbt de gang van zaken om een gedegen beslissing te kunnen nemen.
Al eerder heb ik het nodige opgemerkt inzake de gang van zaken die nmm afwijkend moet zijn geweest van de normale procedures op het water.
Het probleem kan zijn dat de standaard rechter niet dagelijks met dit soort zaken te maken heeft en in hoge mate afhankelijk is van deskundigen.
Puur op basis van mijn ervaring ben ik van mening dat het rubberbootje een heel vreemde manoeuvre zou moeten hebben gemaakt en dat de aanvaring door de politieboot bij een hoge snelheid moet zijn gebeurd en het standaard afstoppen en in de buurt komen van een vaartuig door de politie pas bij redelijk lage snelheden zal geschieden, dusdanig dat er geen schade aan vaartuigen en opvarenden kan optreden.