Politie surveilleert met groen zwaailicht

Auteur Topic: Politie surveilleert met groen zwaailicht  (gelezen 60805 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

guest15549

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 7 januari 2016, 03:10:32
Citaat van: aZuL2001 link=msg=1397861 date=1452124796
Tja, de discussie word hier gevoerd.
Dan snap ik dat misschien niet alle details voor het klootjesvolk geschikt zijn, maar een beetje info kan toch geen kwaad?
Maar een staatsgeheim zal het ook niet zijn.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we (klootjesvolk) blijkbaar een WOB verzoek moeten gaan indienen, en zo tijd aan het verbranden zijn van mensen die dat vast zinvoller kunnen besteden, om misschien te vernemen dat het om een pilot gaat waar misschien dispensatie voor verleend is?

 :|

Ach ik heb al 2 WOB-verzoekjes lopen dus deze kan er nog wel bij  98uiye


YvanLeeuwen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #101 Gepost op: 7 januari 2016, 10:34:38
Haha zo bedoelde ik het niet. Het gaat er mij niet om, als bedenker van  het groene licht, de stukken geheim te houden.  
Wel zijn er interne stukken die collega zo kunnen krijgen en geïnteresseerden burgers kunnen deze ook krijgen als ze willen.
Ik zal zsm even de tijd nemen het idee nogmaals helder uit te leggen.

Maar doe geen moeite met de wob verzoeken, ik sta open voor discussie en uitleg. Ik heb al eerder bij de opening van dit topic gereageerd dus daar staat al wat meer info.

Met vriendelijke groet,
Y. van Leeuwen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #102 Gepost op: 7 januari 2016, 10:39:04
Ach ik heb al 2 WOB-verzoekjes lopen dus deze kan er nog wel bij  98uiye
Ah.. ben je er zo een... :-* ;)


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #103 Gepost op: 7 januari 2016, 11:08:05
Een van dr nadelen van de groene lampen aan de voor en zijkant is dat ze nogal gefocust zijn. Dat zal goed verblindend werken als ze voorbij rijden.
 Met steadyburn blauw ben je er toch ook? Lijkt me alleen maar duidelijker. En meer blauw op straat.
Straks gaat er nog klootjesvolk door een rood verkeerslicht rijden omdat de politie met groen loopt te spelen. Leg dat maar eens uit dan.


YvanLeeuwen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #104 Gepost op: 7 januari 2016, 12:31:23
De voordelen van de groene lampen zijn juist het zachte, wijd verspreidde en rustig knipperende licht wat al aanwezig is op onze voertuigen.
Blauw heeft als nadeel dat er juist verwarring kan ontstaan over de spoedmeldingen, naar mijn idee is dat uniek voor blauw.
Het groene licht heeft als voordeel dat dit wordt geassocieerd met veiligheid.
Tsja als jij uit kan leggen dat blauw minder verwarring veroorzaakt dan met groen mbt verkeerslichten vind ik dat knap.

https://twitter.com/112HM/status/680853835431194624


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #105 Gepost op: 7 januari 2016, 12:49:03
Citaat van: YvanLeeuwen link=msg=1397950 date=1452166283
De voordelen van de groene lampen zijn juist het zachte, wijd verspreidde en rustig knipperende licht wat al aanwezig is op onze voertuigen.
Blauw heeft als nadeel dat er juist verwarring kan ontstaan over de spoedmeldingen, naar mijn idee is dat uniek voor blauw.
Het groene licht heeft als voordeel dat dit wordt geassocieerd met veiligheid.
Tsja als jij uit kan leggen dat blauw minder verwarring veroorzaakt dan met groen mbt verkeerslichten vind ik dat knap.

https://twitter.com/112HM/status/680853835431194624

In tegenstelling tot de groene lamp aan de achterkant is die aan de zij en voorkant heel gebundeld. Het precieze aantal graden kan ik uit mijn hoofd zo niet zeggen.
Vooral in het donker is het groen gewoon te fel. Het is één van de 4 takedowns aan de voorkant. De andere worden standaard al gebruikt om een voorganger te verblinden. Vandaar dat ze takedown heten. Zoals je hier al vaker hoort van anderen is het groen feller dan de blauw.

Hoe vaak heb je het zelf niet dat als je voor een rood verkeerlicht staat. Die van de buren op groen gaat en je automatisch je rem los laat?

In meerdere landen rijdt de politie met steadyburn. Is in te stellen op een hele zwakke sterkte en daardoor in de nacht goed te zien als signaleringsled. Nu zijn ze daar gewoon echt veel te fel voor.
Ik nodig je anders uit om het eens te komen bekijken. Het verschil tussen blauw in zwak steadyburn en een groene takedown led.

Ik snap dat als je nu direct iets wil proberen dat steadyburn meer moeite kost. Maar met de nieuwe aanbesteding kun je het gewoon laten opnemen. Dan is het zo aangesloten geleverd op de autos ;)


guest15549

  • Gast
Reactie #106 Gepost op: 7 januari 2016, 16:26:54
Citaat van: CopVR3 link=msg=1397915 date=1452159544
Ah.. ben je er zo een... :-* ;)

Verklaar je nader?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #107 Gepost op: 7 januari 2016, 22:41:15


Ik snap dat als je nu direct iets wil proberen dat steadyburn meer moeite kost. Maar met de nieuwe aanbesteding kun je het gewoon laten opnemen. Dan is het zo aangesloten geleverd op de autos ;)
Ik denk niet dat dat gebeurt. Momenteel mag het namelijk niet.
Als er een wettelijke basis is zodat dit zou mogen is dit een ander verhaal.
Daarnaast brengt dit extra kosten mee. De ledlampen die er nu zijn zijn niet te dimmen volgens mij, misschien weet een mee-lezende lichtbak-techneut hier meer van...

De dim-functie die wij vroegah hadden is er ook niet meer.
Er zal bij de huidige balken dus een extra lamp in moeten komen mocht je zwakke kleur steadyburn wensen.
En dat kost weer geld. Daar komt weer bij dat het kantoor-lui de dikste vinger in de pap heeft. En overtuig die maar eens van de meerwaarde in het op te stellen pve.

Dus nee, het zal m.i. zo goed als zeker niet gebeuren.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #108 Gepost op: 7 januari 2016, 22:48:34
Citaat van: CopVR3 link=msg=1398097 date=1452202875
Ik denk niet dat dat gebeurt. Momenteel mag het namelijk niet.
Als er een wettelijke basis is zodat dit zou mogen is dit een ander verhaal.
Daarnaast brengt dit extra kosten mee. De ledlampen die er nu zijn zijn niet te dimmen volgens mij, misschien weet een mee-lezende lichtbak-techneut hier meer van...

De dim-functie die wij vroegah hadden is er ook niet meer.
Er zal bij de huidige balken dus een extra lamp in moeten komen mocht je zwakke kleur steadyburn wensen.
En dat kost weer geld. Daar komt weer bij dat het kantoor-lui de dikste vinger in de pap heeft. En overtuig die maar eens van de meerwaarde in het op te stellen pve.

Dus nee, het zal m.i. zo goed als zeker niet gebeuren.

Ik ben een van de mee lezende lichtbalk techneuten ;)
Het is een kleine aanpassing in de software. Bij de nieuwe reeks voor een nieuwe aanbesteding zou je dit er zo in kunnen zetten.


YvanLeeuwen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #109 Gepost op: 8 januari 2016, 11:59:29
Beste forummers,

Ik wil nog graag het eea uitleggen en toelichten over het idee/project van de surveillance met het groene licht.

Het doel is om extra zichtbaar aanwezig te zijn in gebieden waar dit nodig is, denk aan vele overvallen (DDO), woninginbraken maar ook stroomuitval, of preventieacties.
In het politiewerk is preventie en zichtbaarheid belangrijk, we rijden extra surveillance waar nodig bijv tijdens de openings-sluitingstijden in winkelgebieden
of bij overlastlocaties. We trekken hiervoor soms ook het gele hesje aan of laten de paarden surveilleren. En waar gaat het dan om, zichtbaarheid!
Het "meer blauw op straat" is gewoon onze aanwezigheid laten zien waar de burgers dat willen of verwachten.

Wanneer er zoals in het pilotgebied Maassluis in twee weken tijd 25 keer werd ingebroken in een woonwijk met 500 woningen dan staat de buurt maar ook het dorp op stelten.
De moed zakt je haast in de schoenen wanneer je voor de zoveelste dag op rij de woninginbrakenmap invult.. De inwoners riepen allemaal, we zien jullie nooit!
Dat frustreert als je er wel degelijk iedere dienst een paar keer rijdt. Maar bijna iedereen zit binnen en zien die politieauto niet door de straat rijden.
In vele landen rijden ze er al jaren met surveillancelicht, steadyburn, cruiselight geeft 't een naam.
Daarom hebben we van een eerder idee, de surveillance met blauw steady light, bedacht om met het bestaande groene licht te rijden.
Het blauwe licht mocht eerder niet en lijkt mij ook een unieke kleur in de hulpverlening met de betekenis: spoed! Wat verwarring kan veroorzaken.

Het beste voorbeeld is de strooiwagen: Wanneer je thuis op de bank zit of je loopt met je hond door de wijk zie je in de winterperiode vaak de oranje zwaalichten gaan.
Juist op het moment dat je er niet naar kijkt trekt het even je aandacht waardoor je ernaar kijkt.
Je weet op dat moment, het is glad! En de gemeente werkt eraan!

Het oranje licht was ook een optie, maar dat knippert nogal snel en is fel. Ook is het niet uniek omdat vele met oranje lichten rijden.

Het groene licht is uniek, bijna niemand kent het en heeft een zeer beperkte functie die in vele eenheden amper wordt gebruikt. En dan is het onderscheid tussen een commandowagen
bij een PD of een surveillerende auto makkelijk en duidelijk. Ook knippert het rustig en is het niet zo fel. Ook is groen de kleur van veiligheid en geeft het een prettig beeld in de wijk.
Ook wordt er in uitgaansgebieden gewerkt met groen vanwege de psychologische veilige uitstraling. In de bouw wordt het gebruikt omdat het groen de eerste kleur is in het donker dat
ons oog het beste ziet. Er is weinig licht nodig om genoeg "licht" te kunnen zien voor energiebesparing en lichtvervuiling.

Toen zijn we aan de slag gegaan in Maassluis en is het enkele maanden later onderzocht door een HBO student Security Management. Hieruit is naar voren gekomen dat
de burgers het als prettig ervaren hebben, er meer politie gezien is.
Het objectieve deel, minder inbraken, was lastig te bepalen. Dit komt voornamelijk omdat het groene licht een onderdeel was van een grotere (opsporings)aanpak en
toen we begonnen met het project de woninginbraken tot een normaal niveau waren gedaald.

Toen was het een tijdje stil omdat er in ongeveer 10 eenheden mee gereden werd en er nog geen landelijk beleid was. De korpsleiding besloot dat het eerst onderzocht moest worden.
Dat was inmiddels gebeurd en er is ook een advies vanuit een beleidsmedewerker vd korpsleiding aan de korpsleiding gegeven. Dit advies is positief om het door te zetten en de regeling
O&G aan te passen. Maar tot die tijd kan er gebruikt gemaakt worden van de algemene ontheffing art 147 van de WvW die aangeeft dat we voor de politietaak vrijstelling hebben.

Op dit moment rijdt het groene licht actief en naar mijn weten in: Zaandam, Badhoevedorp, Gouda, Doetinchem, Vlaardingen.

En nogmaals, het is een middel wat je OOK in kan zetten wanneer jij dit nodig vind wanneer er extra opvallende surveillance nodig is.
Het is geen standaard surveillancelicht maar een attentielicht om je aanwezigheid te laten zien.

Voordelen:
- Gratis, het zit in principe op alle (nieuwe) voertuigen.
- Straalt waakzaamheid uit
- Voor diverse doeleinden te gebruiken wanneer zichtbare politie wordt verwacht: DDO, horeca, stroomuitval,
- Veiligheidsgevoel zal worden vergroot door meer zichtbare politie en burgers zien dat de politie actief is.

Nadelen:
- Wanneer er niet (goed) over gecommuniceerd wordt kunnen mensen zich afvragen waar het voor is/verwarring.


Nog even een paar gegeven argumenten die hier zijn gegeven.  

-Het mag niet. : Het mag wel, we hebben hiervoor ontheffing art 147 WvW.  
-Inbrekers zien je van ver aan komen. : Ja dat is de bedoeling om aan potentiële inbrekers/criminelen je aanwezigheid te laten zien. Ook geeft je aanwezigheid een
sterkere uitstraling dan normaal door de straat te rijden omdat je laat zien dat je in dat gebied extra toezicht houdt. De kans op een heterdaadje die je ZELF vanuit je bus in het donker ziet is nihil.
-Als je de straat uit rijdt slaan ze alsnog hun slag.  Dit vind ik het slechtste argument want wat is het verschil als je de straat uit rijd zonder licht. Sterker nog, je laat zien dat je in die wijk actief bent
en niet zomaar door de straat rijdt van A naar B.
En politiemensen die geen zin hebben om extra opvallend te rijden verzinnen er vast nog wel wat bij  ;D

Aanpassingen of verbeteringen aan het licht zoals misschien wel de knipperfunctie eruit of dimbaar maken is absoluut een optie.

Als laatst wil ik aangeven, rij er eens een stukje mee en kijk eens echt wat het is en hoe het werkt. Vraag eens aan het publiek wat ze
ervan vonden en je kan je mening er goed over geven.

En voor collega's die projectstukken willen hebben, mail of bel me.

Met vriendelijke groet,
Yoran van Leeuwen
Politie Schiedam