Beste forummers,
Ik wil nog graag het eea uitleggen en toelichten over het idee/project van de surveillance met het groene licht.
Het doel is om extra zichtbaar aanwezig te zijn in gebieden waar dit nodig is, denk aan vele overvallen (DDO), woninginbraken maar ook stroomuitval, of preventieacties.
In het politiewerk is preventie en zichtbaarheid belangrijk, we rijden extra surveillance waar nodig bijv tijdens de openings-sluitingstijden in winkelgebieden
of bij overlastlocaties. We trekken hiervoor soms ook het gele hesje aan of laten de paarden surveilleren. En waar gaat het dan om, zichtbaarheid!
Het "meer blauw op straat" is gewoon onze aanwezigheid laten zien waar de burgers dat willen of verwachten.
Wanneer er zoals in het pilotgebied Maassluis in twee weken tijd 25 keer werd ingebroken in een woonwijk met 500 woningen dan staat de buurt maar ook het dorp op stelten.
De moed zakt je haast in de schoenen wanneer je voor de zoveelste dag op rij de woninginbrakenmap invult.. De inwoners riepen allemaal, we zien jullie nooit!
Dat frustreert als je er wel degelijk iedere dienst een paar keer rijdt. Maar bijna iedereen zit binnen en zien die politieauto niet door de straat rijden.
In vele landen rijden ze er al jaren met surveillancelicht, steadyburn, cruiselight geeft 't een naam.
Daarom hebben we van een eerder idee, de surveillance met blauw steady light, bedacht om met het bestaande groene licht te rijden.
Het blauwe licht mocht eerder niet en lijkt mij ook een unieke kleur in de hulpverlening met de betekenis: spoed! Wat verwarring kan veroorzaken.
Het beste voorbeeld is de strooiwagen: Wanneer je thuis op de bank zit of je loopt met je hond door de wijk zie je in de winterperiode vaak de oranje zwaalichten gaan.
Juist op het moment dat je er niet naar kijkt trekt het even je aandacht waardoor je ernaar kijkt.
Je weet op dat moment, het is glad! En de gemeente werkt eraan!
Het oranje licht was ook een optie, maar dat knippert nogal snel en is fel. Ook is het niet uniek omdat vele met oranje lichten rijden.
Het groene licht is uniek, bijna niemand kent het en heeft een zeer beperkte functie die in vele eenheden amper wordt gebruikt. En dan is het onderscheid tussen een commandowagen
bij een PD of een surveillerende auto makkelijk en duidelijk. Ook knippert het rustig en is het niet zo fel. Ook is groen de kleur van veiligheid en geeft het een prettig beeld in de wijk.
Ook wordt er in uitgaansgebieden gewerkt met groen vanwege de psychologische veilige uitstraling. In de bouw wordt het gebruikt omdat het groen de eerste kleur is in het donker dat
ons oog het beste ziet. Er is weinig licht nodig om genoeg "licht" te kunnen zien voor energiebesparing en lichtvervuiling.
Toen zijn we aan de slag gegaan in Maassluis en is het enkele maanden later onderzocht door een HBO student Security Management. Hieruit is naar voren gekomen dat
de burgers het als prettig ervaren hebben, er meer politie gezien is.
Het objectieve deel, minder inbraken, was lastig te bepalen. Dit komt voornamelijk omdat het groene licht een onderdeel was van een grotere (opsporings)aanpak en
toen we begonnen met het project de woninginbraken tot een normaal niveau waren gedaald.
Toen was het een tijdje stil omdat er in ongeveer 10 eenheden mee gereden werd en er nog geen landelijk beleid was. De korpsleiding besloot dat het eerst onderzocht moest worden.
Dat was inmiddels gebeurd en er is ook een advies vanuit een beleidsmedewerker vd korpsleiding aan de korpsleiding gegeven. Dit advies is positief om het door te zetten en de regeling
O&G aan te passen. Maar tot die tijd kan er gebruikt gemaakt worden van de algemene ontheffing art 147 van de WvW die aangeeft dat we voor de politietaak vrijstelling hebben.
Op dit moment rijdt het groene licht actief en naar mijn weten in: Zaandam, Badhoevedorp, Gouda, Doetinchem, Vlaardingen.
En nogmaals, het is een middel wat je OOK in kan zetten wanneer jij dit nodig vind wanneer er extra opvallende surveillance nodig is.
Het is geen standaard surveillancelicht maar een attentielicht om je aanwezigheid te laten zien.
Voordelen:
- Gratis, het zit in principe op alle (nieuwe) voertuigen.
- Straalt waakzaamheid uit
- Voor diverse doeleinden te gebruiken wanneer zichtbare politie wordt verwacht: DDO, horeca, stroomuitval,
- Veiligheidsgevoel zal worden vergroot door meer zichtbare politie en burgers zien dat de politie actief is.
Nadelen:
- Wanneer er niet (goed) over gecommuniceerd wordt kunnen mensen zich afvragen waar het voor is/verwarring.
Nog even een paar gegeven argumenten die hier zijn gegeven.
-Het mag niet. : Het mag wel, we hebben hiervoor ontheffing art 147 WvW.
-Inbrekers zien je van ver aan komen. : Ja dat is de bedoeling om aan potentiële inbrekers/criminelen je aanwezigheid te laten zien. Ook geeft je aanwezigheid een
sterkere uitstraling dan normaal door de straat te rijden omdat je laat zien dat je in dat gebied extra toezicht houdt. De kans op een heterdaadje die je ZELF vanuit je bus in het donker ziet is nihil.
-Als je de straat uit rijdt slaan ze alsnog hun slag. Dit vind ik het slechtste argument want wat is het verschil als je de straat uit rijd zonder licht. Sterker nog, je laat zien dat je in die wijk actief bent
en niet zomaar door de straat rijdt van A naar B.
En politiemensen die geen zin hebben om extra opvallend te rijden verzinnen er vast nog wel wat bij
Aanpassingen of verbeteringen aan het licht zoals misschien wel de knipperfunctie eruit of dimbaar maken is absoluut een optie.
Als laatst wil ik aangeven, rij er eens een stukje mee en kijk eens echt wat het is en hoe het werkt. Vraag eens aan het publiek wat ze
ervan vonden en je kan je mening er goed over geven.
En voor collega's die projectstukken willen hebben, mail of bel me.
Met vriendelijke groet,
Yoran van Leeuwen
Politie Schiedam