Politie surveilleert met groen zwaailicht

Auteur Topic: Politie surveilleert met groen zwaailicht  (gelezen 60772 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #160 Gepost op: 24 februari 2016, 23:19:35
Citaat van: YvanLeeuwen link=msg=1408658 date=1456349448
Al meerdere malen genoemd. Artikel 147 vd wegenverkeerswet geeft de politie ontheffing. Is de algemene ontheffing waarmee de politie bijv met de auto over het voetgangersgebied rijdt of de motor over een fietspad etc.

Dus wetten spreken elkaar tegen? Aangezien:

Artikel 5, lid 3

Groen zwaai-, flits- of knipperlicht: een rondom schijnend groen permanent licht, zwaai-, flits- of knipperlicht, waarmee een voertuig dat is uitgerust met de in het eerste en tweede lid bedoelde signaalverlichting eveneens mag worden uitgerust; het groene licht wordt alleen gebruikt bij een stilstaand voertuig om daarmee het voertuig van de hoogste betrokken leidinggevende van de betrokken hulpverleningsdienst aan te geven.

Of is dat artikel van de WVW niet op dit gedeelte van toepassing?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #161 Gepost op: 24 februari 2016, 23:19:57
Citaat van: YvanLeeuwen link=msg=1408658 date=1456349448
Al meerdere malen genoemd. Artikel 147 vd wegenverkeerswet geeft de politie ontheffing. Is de algemene ontheffing waarmee de politie bijv met de auto over het voetgangersgebied rijdt of de motor over een fietspad etc.

Aan die algemene vrijstelling zijn wel voorwaarden verbonden. Ten eerste mogen bevoegdheden, ontleend aan deze vrijstelling, slechts worden uitgeoefend voor zover dit voor de uitvoering van de opgedragen taak noodzakelijk is. Ik zie werkelijk niet de noodzaak om groen licht te voeren? Maar als jij die noodzaak wel ziet, dan dienen bij gebruikmaking van de vrijstelling, de in de brancherichtlijn verkeer politie opgenomen voorschriften te worden nageleefd. Nergens in de brancherichtlijn wordt het voeren van groen licht toegestaan.

http://www.infopuntveiligheid.nl/Infopuntdocumenten/2010520%20Vrijstelling%20Politie.pdf


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #162 Gepost op: 25 februari 2016, 01:25:14
Net nog even door mijn donkere gemeente gereden...

In de stille straten denk je bij elk paar koplampen in de achteruitkijkspiegel: dat zóu politie kunnen zijn... politiedichtheid neemt immers met het steeds meer wegvallen van het overige verkeer in de nacht, toe...

Dat voordeel ga je compleet verliezen als je er groen bij gaat knipperen. Ook inbrekers die net willen wegrijden (of al aan het rijden zijn) zullen nog heel even wachten of een ander straatje nemen...

Bovendien: na middernacht is het aantal burgers dat door de groene lampjes een behaaglijk gevoel krijgt te verwaarlozen, dus tussen 0:00 en 6:00 uur zie ik het nut al helemaal niet.

Ik blijf dus kritisch, maar heb inmiddels contact met een expert die mij gaat bijpraten, dus: wie weet... ;)


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #163 Gepost op: 25 februari 2016, 02:33:03
@Burgerpoliticus wel een tip wanneer je om advies vraagt: luister ook echt naar wat er gezegd wordt.

Je lijkt namelijk in ieder geval op dit forum geen oog te hebben voor argumenten die niet in lijn zijn met je eigen vaste overtuiging.

Je neemt kakkeloos argumenten over van forumgebruikers die tegen surveilleren met groen zijn, ongeacht of deze uitspraken weerlegd zijn of niet.

Ik ben geneigd alles wat gezegd is vóór 'groen' te herhalen, omdat het lijkt dat je verkeerde conclusies trekt uit deze 8 pagina's vol "adviezen". Ik vraag me hierbij oprecht af of je er nou heel toevallig over bepaalde dingen heen gelezen hebt, of jezelf een burgerpolitucus noemt die alleen luistert naar zijn eigen ideeën, en iedereen die deze bevestigt.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #164 Gepost op: 25 februari 2016, 09:07:26
Citaat van: LSPD link=msg=1408692 date=1456363983
@Burgerpoliticus wel een tip wanneer je om advies vraagt: luister ook echt naar wat er gezegd wordt.

Je lijkt namelijk in ieder geval op dit forum geen oog te hebben voor argumenten die niet in lijn zijn met je eigen vaste overtuiging.

Je neemt kakkeloos argumenten over van forumgebruikers die tegen surveilleren met groen zijn, ongeacht of deze uitspraken weerlegd zijn of niet.

Ik ben geneigd alles wat gezegd is vóór 'groen' te herhalen, omdat het lijkt dat je verkeerde conclusies trekt uit deze 8 pagina's vol "adviezen". Ik vraag me hierbij oprecht af of je er nou heel toevallig over bepaalde dingen heen gelezen hebt, of jezelf een burgerpolitucus noemt die alleen luistert naar zijn eigen ideeën, en iedereen die deze bevestigt.
Ik kan me totaal niet in jouw reactie vinden. Meneer geeft aan ergens sceptisch over te zijn en vraagt naar andere meningen van professionals. Om zijn twijfels te funderen haalt hij argumenten van anderen aan waar hij zich ook in kan vinden. Vervolgens worden er in de tussentijd weinig andere meningen gegeven maar gaat het opeens over de strafmaat.
Vervolgens komt de burgerpoliticus met nieuwe waarnemingen, en dan is hij volgens jou een ignorante plagierende eigenwijze politicus...
Ik zie juist iemand die, in tegenstelling tot hoe het vaak gaat, wel iets wil doen met de input van de mensen in het werkgebied. Anders was de vraag hier nooit gesteld.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #165 Gepost op: 25 februari 2016, 11:29:06
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1408686 date=1456359914
Net nog even door mijn donkere gemeente gereden...

In de stille straten denk je bij elk paar koplampen in de achteruitkijkspiegel: dat zóu politie kunnen zijn... politiedichtheid neemt immers met het steeds meer wegvallen van het overige verkeer in de nacht, toe...

Dat voordeel ga je compleet verliezen als je er groen bij gaat knipperen. Ook inbrekers die net willen wegrijden (of al aan het rijden zijn) zullen nog heel even wachten of een ander straatje nemen...

Bovendien: na middernacht is het aantal burgers dat door de groene lampjes een behaaglijk gevoel krijgt te verwaarlozen, dus tussen 0:00 en 6:00 uur zie ik het nut al helemaal niet.

Ik blijf dus kritisch, maar heb inmiddels contact met een expert die mij gaat bijpraten, dus: wie weet... ;)

Je hebt ook zoiets nog als relatieve veiligheid en subjectieve veiligheid. Burgers met een politiebureau in de buurt voelen zich veiliger, terwijl over het algemeen er in de directe omgeving van het bureau er minder wordt gesurveilleerd. In een meer agrarische omgeving met bijvoorbeeld 70.000 inwoners kunnen mensen zich onveilig voelen, terwijl er slechts 1 of 2 inbraken per week voorkomen, terwijl in een stad van dezelfde grootte niemand gek op kijkt van dit aantal per dag.

Het gaat dus niet altijd om het absoluut vergroten van de veiligheid, maar wel van het vergroten van het veiligheidsgevoel.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #166 Gepost op: 25 februari 2016, 12:05:54
Citaat van: Dion link=msg=1408716 date=1456387646
Vervolgens worden er in de tussentijd weinig andere meningen gegeven
Misschien omdat iedereen met een andere mening dit al geuit heeft, in de afgelopen 8 pagina's. Maar ik zie meneer hier niet op ingaan, jij wel?

Citaat van: Dion link=msg=1408716 date=1456387646
maar gaat het opeens over de strafmaat.
Met dank aan meneer de populist.

Citaat van: Dion link=msg=1408716 date=1456387646
en dan is hij volgens jou een ignorante plagierende eigenwijze politicus...
Nee, dat was hij al bij zijn eerste post.

Citaat van: Dion link=msg=1408716 date=1456387646
Ik zie juist iemand die, in tegenstelling tot hoe het vaak gaat, wel iets wil doen met de input van de mensen in het werkgebied.
Ik zie iemand die wat wil doen met de input van mensen die zijn vooroordeel bevestigen.

Laat hem eerst maar eens reageren op de berichten van bijv. YvanLeeuwen.
Onder andere vragen als "mag dat wel?" zijn al door hem beantwoord.

Het is geen discussie zolang meneer niet geïnteresseerd is in, en dus ook niet overtuigd kan worden door argumenten van de 'tegenpartij'.


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #167 Gepost op: 25 februari 2016, 15:45:00
Wel gezellig, hier... ;)

Als ik alleen in mijn eigen mening geïnteresseerd zou zijn, had ik niet om de input van professionals gevraagd.

Dat je me populist, ignorante, plagiërend en eigenwijs noemt zonder me te kennen zegt waarschijnlijk meer over jezelf.
Even goeie vrienden, hoor, ik zit er niet mee, en kom hier om informatie te halen, niet om te ruziën.

Maar ik wil best toegeven dat mijn meningen meestal stevig verankerd zijn, ik krijg die kritiek wel vaker. Maar als je je oren laat hangen naar de 'laatst ontmoete kiezer', zoals heel vaak gebeurt, is het ook niet goed. ;)

Ik discussieer graag obv. argumenten, en dat is niet voor iedereen weggelegd (in het algemeen; niet persoonlijk bedoeld, hoor).

Ik vond mijn argumenten redelijk sterk en je weerlegt ze ook niet.

Bovendien vind ik dat de politie voor veiligheid moet zorgen, niet voor een veiligheidsgevoel. Dat laatste is erg subjectief en lastig meetbaar (hoewel het ook bij ons gemeten wordt). Aantallen inbraken zijn wel meetbaar.

Overigens lijken mij de groene lampen ook voor de verkeersveiligheid nadelig. Niet zozeer vanwege een of ander schrikeffect, dat zou een kwestie van wennen kunnen zijn. Meer vanwege het opgeven van het verrassingseffect, dat me, voor als het donker is en je niet kunt zien of er nou een politieauto je tegemoet komt rijden, een belangrijk voordeel voor (verkeers)opsporing lijkt.

We hebben al jaren hele slechte opsporingscijfers in NL (en daarvan geef ik helemaal de politie niet de schuld, eerder OM en ZM) en de burger voelt zich vaak onveilig. Het veiligheidsgevoel vergroten lijkt me juist eerder een politieke truc die meer aan symptoombestrijding doet dan aan de oorzaken. En daar zou ik voor passen, als agent.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #168 Gepost op: 25 februari 2016, 17:56:32
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1408686 date=1456359914
Net nog even door mijn donkere gemeente gereden...

In de stille straten denk je bij elk paar koplampen in de achteruitkijkspiegel: dat zóu politie kunnen zijn... politiedichtheid neemt immers met het steeds meer wegvallen van het overige verkeer in de nacht, toe...

Dat voordeel ga je compleet verliezen als je er groen bij gaat knipperen. Ook inbrekers die net willen wegrijden (of al aan het rijden zijn) zullen nog heel even wachten of een ander straatje nemen...

Bovendien: na middernacht is het aantal burgers dat door de groene lampjes een behaaglijk gevoel krijgt te verwaarlozen, dus tussen 0:00 en 6:00 uur zie ik het nut al helemaal niet.

Ik blijf dus kritisch, maar heb inmiddels contact met een expert die mij gaat bijpraten, dus: wie weet... ;)
Het klinkt nu net alsof de dienders bij aanvang van hun dienst de groene lampen aan zetten, om ze 9 uur later weer uit te schakelen...

Het gaat er om dat het groene zwaailicht af en toe, in bepaalde risicogebieden gebruikt kan worden om extra zichtbaar aanwezig te zijn. Dat wil niet zeggen dat er niet ook ingezet kan worden op het op heterdaad aanhouden van verdachten. Je redeneert daarnaast veel te veel vanuit je denkwijze als eerlijke burger met betrekking tot de denkwijze van inbrekers. Een politieauto is een magneet, of hij nou groen zwaailicht voert of niet, inbrekers zien hem altijd aankomen. Daar zijn ze gewoon super scherp op. (al dan niet met jongens in de buurt op de uitkijk) Of je het zwaailicht nou voert of niet dat maakt echt vrij weinig uit voor die groep mensen.

Daarnaast merk ik dat je erg als politicus redeneert, want je trekt er allerlei zaken bij die niet relevant zijn voor de discussie, zoals het verkeerstoezicht.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #169 Gepost op: 25 februari 2016, 18:51:46
Citaat van: Red link=msg=1408838 date=1456419392
Het gaat er om dat het groene zwaailicht af en toe, in bepaalde risicogebieden gebruikt kan worden om extra zichtbaar aanwezig te zijn.

De discussie of het soms, vaak, of de hele dienst gebruikt wordt en/of het zin heeft, is pas aan de orde op het moment dat is geregeld dat het ook mag. En het antwoord daarop lijkt mij nog steeds duidelijk dat het niet mag. De landelijke politietop lijkt zich dat ook te realiseren, maar desondanks zijn er steeds politiechefs die dit soort initiatieven op eigen houtje ondernemen.