Nogmaals het gaat om het relatieve veiligheidsgevoel, niet absoluut.
Precies, en daar heb ik gewoon weinig mee. Het kan zelfs negatief werken: het veiligheidsgevoel neemt toe, men wordt minder alert en de avond dat er geen groene lampjes zijn komt het dievengilde weer langs.
Elk soort overtreder schrik je ermee af.
Vraag blijft: voor hoe lang? Half uurtje? Tja..
Echte boeven vang je (1) met oplettende burgers, (2) goede en innovatieve technologie (camera's, verklikkers, GPS opsporing) en (3) niet fluoriserende politiewagens.
Overigens vergeet je een belangrijk aspect: serieuze straffen. Zolang de standaard strafeis voor autokraak van het OM
3 weken taakstraf is (terwijl de max. gevangenisstraf 4 jaar is) gaan al die dingen niet echt helpen. Ik zou zeggen: 1e kraak 6 maanden ovw., 2e een jaar en zo verder. Dat gaat wel helpen, maar is hier off-topic (voordat ik weer een reprimande krijg
).
Als de politie ergens zichtbaar is dan hebben mensen het daar over.
Eens. Behalve 's nachts. Dan slapen ze.
Ik zal je uit de droom helpen, ze zijn buiten, goed georganiseerd en amper binnen. Ben zelf eenmaal getuige geweest van een inbraak, raam werd open gewrikt, twintig minuten later waren ze terug en 3 minuten later was de eerste weer bijna buiten. Bijna dan. In één van de plaatsjes bij mij in de omgeving was de aanpak om niet met opvallende voertuigen in de richting van de inbraak te rijden (dus de plaats in) omdat ze bij de rotonde het dorp in stonden te posten. Twee onovallende wagens reden de andere kant het dorp in en de jongens zaten weer een tijdje in de nor.
Mooi argument om 'onopvallend' te blijven. Dank!
Ja en dat is dus precies wat je bereikt met die groene lampjes, mensen gaan opletten en denken 'Goh, had ik mijn deur al op slot gedaan'. Suggestie, vraag eens aan de lokale wijkagent of je eens mee mag met een witte voetjesactie. Dan snap je wat ik bedoel
Haha, en dan rode lampjes of ze hun gas wel uit hebben staan, en witte of ze hun verbandtrommel wel hebben aangevuld? Ik maak een karikatuur, maar dit vind ik nonsense. Mensen die niet begrijpen dat ze hun achterdeur moeten dichtmaken na zonsondergang gaan groene lampen ook niet begrijpen. Goedbedoeld, maar liever een foldertje door de bus dan je onopvallendheid opgeven, denk ik.
Inbrekers wel, burgers niet. We moeten mensen het echt vertellen dat je 1-1-2 moet bellen bij een verdachte situatie en we moeten duidelijkheid geven dat we er zijn, want mensen denken van niet, dat wij alleen maar op het bureau zitten bijvoorbeeld. Moet je maar eens opletten hoe vaak er niet ergens in een discussie wordt genoemd: Ze hadden er zo kunnen zijn, want het bureau zit om de hoek. Op het moment dat WIJ laten zien dat WIJ er zijn voor de BURGER, gaat de BURGER ons steunen in het vangen van de BOEVEN.
Mooie theorie, maar laten we dat op andere manieren proberen te bereiken, want dit is een paardenmiddel. Bovendien heeft de overheid ons jarenlang geleerd om alleen in levensbedreigende situaties 112 te bellen. Kunnen jullie niets aan doen, maar toch...
Ik belde 's nachts onlangs 112 in Amsterdam toen ik een een onbeveiligde auto met ingeslagen ruit zag, was dus nog niet opgemerkt, en mogelijk zeer recent (andere situatie dan hierboven beschreven, dat was heterdaad). Telefoniste werd kwaad op me dat ik het noodnummer belde en weigerde de melding te accepteren... Toen maar 2 straatdienders aangesproken. Ik kon ze makkelijk vinden, en ze hadden niet eens groene lampen.
Ach we zijn maar simpele zielen
Voorzitter, dat zijn uw woorden...