Politie surveilleert met groen zwaailicht

Auteur Topic: Politie surveilleert met groen zwaailicht  (gelezen 60773 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #200 Gepost op: 26 februari 2016, 15:37:54
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1409065 date=1456495099
Leg me maar een argument voor dat ik moet ontkrachten... ;)

Men focust zich nu erg op inbraak, maar er zijn veel meer misdrijven die 's nachts gepleegd worden. Daar hoor ik niemand over. Een fietsendief zal gewoon wachten tot het groene licht voorbij is, maar een gewone politieauto ziet hij pas veel later, in het donker. Over verkeersovertredingen heb ik het al gehad: je voorsprong van onopvallendheid in het donker ben je 100% kwijt: dronken rijders zullen even afslaan, en vandalisten zullen het bushokje even heel laten tot de groene lampen weg zijn.
Nogmaals het gaat om het relatieve veiligheidsgevoel, niet absoluut. Elk soort overtreder schrik je ermee af. Echte boeven vang je (1) met oplettende burgers, (2) goede en innovatieve technologie (camera's, verklikkers, GPS opsporing) en (3) niet fluoriserende politiewagens. Geef ons onopvallende auto's, liefst de bakken die we in beslag nemen van de boefjes naar Engels model, echter wil de politiek meer zichtbaar blauw op straat.

Citaat
Dan nog: posten op een straathoek geeft met al dat geknipper 6 omwonenden een veilig gevoel, als ze de gordijnen niet dicht hebben. Alle inbrekers die net wegrijden (en alle andere overtreders) zullen een blokje om rijden. Heterdaadjes zijn uitgesloten op die straathoek, zelfs fietsers zonder licht gaan plotseling een stukje lopen.
Als de politie ergens zichtbaar is dan hebben mensen het daar over. Zie deze tweet als voorbeeld: https://twitter.com/POL_JDubbeldam/status/701905960353271808/photo/1
Citaat
Overigens zitten inbrekers vaak binnenshuis, daar hoor je (ook dieselauto's) veel minder goed aankomen. Groene knipperlichten zie je dan wél, of in ieder geval eerder. Geldt ook voor gastjes die op de uitkijk staan, hoewel ik meen dat de meeste inbrekers solitair werken en gelegenheidsinbraken plegen. Groene lampen zie je al van mijlen aankomen, des nachts, een donkere auto kan verrassender werken, hoewel ik nogmaals erken dat het dieselgeluid niet meehelpt.
Ik zal je uit de droom helpen, ze zijn buiten, goed georganiseerd en amper binnen. Ben zelf eenmaal getuige geweest van een inbraak, raam werd open gewrikt, twintig minuten later waren ze terug en 3 minuten later was de eerste weer bijna buiten. Bijna dan. In één van de plaatsjes bij mij in de omgeving was de aanpak om niet met opvallende voertuigen in de richting van de inbraak te rijden (dus de plaats in) omdat ze bij de rotonde het dorp in stonden te posten. Twee onovallende wagens reden de andere kant het dorp in en de jongens zaten weer een tijdje in de nor.

Citaat
Ik zeg niet dat ik tegen ben, en zie de voordelen ook wel. Maar de nadelen ook, en daar hoor ik niemand over. Wat zouden de groen lampen moeten opleveren? Veiligheidsgevoel? Ben ik al op ingegaan: is geen kerntaak van de politie (wel veiligheid), bovendien doe je dat door de misdaadcijfers te verlagen, niet door gevoelens te versterken. Bovendien kun je voor veiligheidsgevoel beter de achterdeur op slot draaien, zoals veel mensen nog steeds niet doen.
Ja en dat is dus precies wat je bereikt met die groene lampjes, mensen gaan opletten en denken 'Goh, had ik mijn deur al op slot gedaan'. Suggestie, vraag eens aan de lokale wijkagent of je eens mee mag met een witte voetjesactie. Dan snap je wat ik bedoel

Citaat
Verder: verstoring? Als politie auto's zonder lampen al 100% opvallen voor inbrekers (zoals jullie steeds beweren), wat voegen de lampen dan nog toe? Ik doe mijn best dit argument te volgen, maar het lukt me maar niet. Kan aan mij liggen... ;)
Inbrekers wel, burgers niet. We moeten mensen het echt vertellen dat je 1-1-2 moet bellen bij een verdachte situatie en we moeten duidelijkheid geven dat we er zijn, want mensen denken van niet, dat wij alleen maar op het bureau zitten bijvoorbeeld. Moet je maar eens opletten hoe vaak er niet ergens in een discussie wordt genoemd: Ze hadden er zo kunnen zijn, want het bureau zit om de hoek. Op het moment dat WIJ laten zien dat WIJ er zijn voor de BURGER, gaat de BURGER ons steunen in het vangen van de BOEVEN.

Citaat
Als LSPD overigens in het echt net zo snel kwaad en beledigend wordt als hier zal hij snel in een agressiebeheersingscursus terecht komen, vrees ik. ;) Cheer up!
Ach we zijn maar simpele zielen  ::)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #201 Gepost op: 26 februari 2016, 15:40:11
Politie Baarn rijdt met groen licht


BAARN - In Baarn gaat de politie voortaan surveilleren met een groen licht bovenop het dak. De bedoeling is dat inwoners extra alert zijn als de politie met het groene licht aan door de wijk rijdt.

De politie treft de maatregel naar aanleiding van een aantal inbraken in Baarn. De politie schrijft op Facebook dat ze ''het veiligheidsgevoel wil vergroten''.


YvanLeeuwen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #202 Gepost op: 26 februari 2016, 15:54:34
Precies.. En laat duidelijk het is EEEEEENNNNNNNNN middel om in te zetten en niet HHHHHHEEEETTTTT middel  ;D

Waar we het al meermaals over gehad hebben, je vangt de boeven met opsporen, op de voetjes of de fiets de wijk in. Maar er rijden
altijd OPVALLENDE noodhulpauto's en die kan je extra zichtbaar maken in gebieden waar het nodig is.

Bekijk dit eens: https://twitter.com/DGJGijsbers/status/700376706973097985 van een wijkagent Dit is exact hetzelfde, met die paarden in je wijk vang je ook geen boeven want je hoort
ze al van 200 meter afstand aankomen. Maar wedden dat er niet wordt ingebroken waar hun in de buurt zijn?
En zo kan ik wel eindig doorgaan met voorbeelden..

En kijk eens naar 't buitenland, alle landen rond de Middellandse Zee en in Frankrijk rijden ze met opvallende lichten.

Of deze Tweet van vannacht: https://twitter.com/Pieter_Oskam/status/703002542893092865





Citaat van: kaasje link=msg=1409085 date=1456497474
Nogmaals het gaat om het relatieve veiligheidsgevoel, niet absoluut. Elk soort overtreder schrik je ermee af. Echte boeven vang je (1) met oplettende burgers, (2) goede en innovatieve technologie (camera's, verklikkers, GPS opsporing) en (3) niet fluoriserende politiewagens. Geef ons onopvallende auto's, liefst de bakken die we in beslag nemen van de boefjes naar Engels model, echter wil de politiek meer zichtbaar blauw op straat.
Als de politie ergens zichtbaar is dan hebben mensen het daar over. Zie deze tweet als voorbeeld: https://twitter.com/POL_JDubbeldam/status/701905960353271808/photo/1Ik zal je uit de droom helpen, ze zijn buiten, goed georganiseerd en amper binnen. Ben zelf eenmaal getuige geweest van een inbraak, raam werd open gewrikt, twintig minuten later waren ze terug en 3 minuten later was de eerste weer bijna buiten. Bijna dan. In één van de plaatsjes bij mij in de omgeving was de aanpak om niet met opvallende voertuigen in de richting van de inbraak te rijden (dus de plaats in) omdat ze bij de rotonde het dorp in stonden te posten. Twee onovallende wagens reden de andere kant het dorp in en de jongens zaten weer een tijdje in de nor.
 Ja en dat is dus precies wat je bereikt met die groene lampjes, mensen gaan opletten en denken 'Goh, had ik mijn deur al op slot gedaan'. Suggestie, vraag eens aan de lokale wijkagent of je eens mee mag met een witte voetjesactie. Dan snap je wat ik bedoel
 Inbrekers wel, burgers niet. We moeten mensen het echt vertellen dat je 1-1-2 moet bellen bij een verdachte situatie en we moeten duidelijkheid geven dat we er zijn, want mensen denken van niet, dat wij alleen maar op het bureau zitten bijvoorbeeld. Moet je maar eens opletten hoe vaak er niet ergens in een discussie wordt genoemd: Ze hadden er zo kunnen zijn, want het bureau zit om de hoek. Op het moment dat WIJ laten zien dat WIJ er zijn voor de BURGER, gaat de BURGER ons steunen in het vangen van de BOEVEN.
Ach we zijn maar simpele zielen  ::)




kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #204 Gepost op: 26 februari 2016, 16:17:20
Citaat van: YvanLeeuwen link=msg=1409095 date=1456498474
Precies.. En laat duidelijk het is EEEEEENNNNNNNNN middel om in te zetten en niet HHHHHHEEEETTTTT middel  ;D

Waar we het al meermaals over gehad hebben, je vangt de boeven met opsporen, op de voetjes of de fiets de wijk in. Maar er rijden
altijd OPVALLENDE noodhulpauto's en die kan je extra zichtbaar maken in gebieden waar het nodig is.

Bekijk dit eens: https://twitter.com/DGJGijsbers/status/700376706973097985 van een wijkagent Dit is exact hetzelfde, met die paarden in je wijk vang je ook geen boeven want je hoort
ze al van 200 meter afstand aankomen. Maar wedden dat er niet wordt ingebroken waar hun in de buurt zijn?
En zo kan ik wel eindig doorgaan met voorbeelden..

En kijk eens naar 't buitenland, alle landen rond de Middellandse Zee en in Frankrijk rijden ze met opvallende lichten.

Of deze Tweet van vannacht: https://twitter.com/Pieter_Oskam/status/703002542893092865
Waar ik wel heel benieuwd naar ben is deze uitspraak van je:
Citaat van: YvanLeeuwen link=msg=1409077 date=1456496344


Maar ik hou het kort. Die oneindige discusie over de wet en regelgeving ben ik klaar mee. Het is uitgezocht door juristen en beleidsmedewerkers, het kan!
Het doel is dan ook om de regeling wel aangepast te krijgen.
Volgens mij moet dat gebaseerd zijn op wetgeving, wellicht dat je het al ergens hebt gemeld maar ik kan alleen de eerder genoemde regeling vinden.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


jss179

  • VAP-AT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #205 Gepost op: 26 februari 2016, 16:18:30
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1409065 date=1456495099


Ik zeg niet dat ik tegen ben, en zie de voordelen ook wel. Maar de nadelen ook, en daar hoor ik niemand over. Wat zouden de groen lampen moeten opleveren? Veiligheidsgevoel? Ben ik al op ingegaan: is geen kerntaak van de politie (wel veiligheid), bovendien doe je dat door de misdaadcijfers te verlagen, niet door gevoelens te versterken. Bovendien kun je voor veiligheidsgevoel beter de achterdeur op slot draaien, zoals veel mensen nog steeds niet doen.



Dus volgens jou baseren burgers het gevoel of ze zich veilig voelen of niet alleen op misdaadcijfers? Want dat is natuurlijk onzin.


Burgerpoliticus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #206 Gepost op: 26 februari 2016, 16:22:08
Citaat
Nogmaals het gaat om het relatieve veiligheidsgevoel, niet absoluut.

Precies, en daar heb ik gewoon weinig mee. Het kan zelfs negatief werken: het veiligheidsgevoel neemt toe, men wordt minder alert en de avond dat er geen groene lampjes zijn komt het dievengilde weer langs.
Citaat
Elk soort overtreder schrik je ermee af.

Vraag blijft: voor hoe lang? Half uurtje? Tja..
Citaat
Echte boeven vang je (1) met oplettende burgers, (2) goede en innovatieve technologie (camera's, verklikkers, GPS opsporing) en (3) niet fluoriserende politiewagens.

Overigens vergeet je een belangrijk aspect: serieuze straffen. Zolang de standaard strafeis voor autokraak van het OM 3 weken taakstraf is (terwijl de max. gevangenisstraf 4 jaar is) gaan al die dingen niet echt helpen. Ik zou zeggen: 1e kraak 6 maanden ovw., 2e een jaar en zo verder. Dat gaat wel helpen, maar is hier off-topic (voordat ik weer een reprimande krijg ;)).
Citaat
Als de politie ergens zichtbaar is dan hebben mensen het daar over.

Eens. Behalve 's nachts. Dan slapen ze.
Citaat
Ik zal je uit de droom helpen, ze zijn buiten, goed georganiseerd en amper binnen. Ben zelf eenmaal getuige geweest van een inbraak, raam werd open gewrikt, twintig minuten later waren ze terug en 3 minuten later was de eerste weer bijna buiten. Bijna dan. In één van de plaatsjes bij mij in de omgeving was de aanpak om niet met opvallende voertuigen in de richting van de inbraak te rijden (dus de plaats in) omdat ze bij de rotonde het dorp in stonden te posten. Twee onovallende wagens reden de andere kant het dorp in en de jongens zaten weer een tijdje in de nor.

Mooi argument om 'onopvallend' te blijven. Dank! ;)
Citaat
Ja en dat is dus precies wat je bereikt met die groene lampjes, mensen gaan opletten en denken 'Goh, had ik mijn deur al op slot gedaan'. Suggestie, vraag eens aan de lokale wijkagent of je eens mee mag met een witte voetjesactie. Dan snap je wat ik bedoel

Haha, en dan rode lampjes of ze hun gas wel uit hebben staan, en witte of ze hun verbandtrommel wel hebben aangevuld? Ik maak een karikatuur, maar dit vind ik nonsense. Mensen die niet begrijpen dat ze hun achterdeur moeten dichtmaken na zonsondergang gaan groene lampen ook niet begrijpen. Goedbedoeld, maar liever een foldertje door de bus dan je onopvallendheid opgeven, denk ik.
Citaat
Inbrekers wel, burgers niet. We moeten mensen het echt vertellen dat je 1-1-2 moet bellen bij een verdachte situatie en we moeten duidelijkheid geven dat we er zijn, want mensen denken van niet, dat wij alleen maar op het bureau zitten bijvoorbeeld. Moet je maar eens opletten hoe vaak er niet ergens in een discussie wordt genoemd: Ze hadden er zo kunnen zijn, want het bureau zit om de hoek. Op het moment dat WIJ laten zien dat WIJ er zijn voor de BURGER, gaat de BURGER ons steunen in het vangen van de BOEVEN.

Mooie theorie, maar laten we dat op andere manieren proberen te bereiken, want dit is een paardenmiddel. Bovendien heeft de overheid ons jarenlang geleerd om alleen in levensbedreigende situaties 112 te bellen. Kunnen jullie niets aan doen, maar toch...

Ik belde 's nachts onlangs 112 in Amsterdam toen ik een een onbeveiligde auto met ingeslagen ruit zag, was dus nog niet opgemerkt, en mogelijk zeer recent (andere situatie dan hierboven beschreven, dat was heterdaad). Telefoniste werd kwaad op me dat ik het noodnummer belde en weigerde de melding te accepteren... Toen maar 2 straatdienders aangesproken. Ik kon ze makkelijk vinden, en ze hadden niet eens groene lampen.
Citaat
Ach we zijn maar simpele zielen

Voorzitter, dat zijn uw woorden... ;)


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #207 Gepost op: 26 februari 2016, 16:23:47
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1409065 date=1456495099
Als LSPD overigens in het echt net zo snel kwaad en beledigend wordt als hier zal hij snel in een agressiebeheersingscursus terecht komen, vrees ik. ;) Cheer up!
Eerder stomverbaasd en gefrustreerd.

Bedankt voor je zorgen, maar ik denk eerder dat jij degene bent die een aantal cursussen kan gebruiken.

In het begin hoopte ik nog dat je gered kon worden, maar na de dingen die je hier nu weer zegt heb ik nog weinig hoop. Ik ga  ook verder niet meer op je reageren op je posts, is zonde van m'n tijd en moeite.  :-*


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #208 Gepost op: 26 februari 2016, 16:33:50
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1409011 date=1456480327
Parkeren met groene lampen is vast leuk, maar aanhoudingen op heterdaad doe je er niet mee, tenzij er iemand dronken tegen je motorkap oprijdt omdat-ie dacht dat hij groen kreeg... ;)

Met alle respect, maar de grootste fout die je kunt maken is denken dat heterdaadjes ervoor zorgen dat je inbraken gaan dalen. Helaas, dat is niet zo.
Wil je echt dalende cijfers hebben, dan moet je op tegenhouden zitten. Het rijden met groen licht is daar een manier voor (die ik zelf niet zou kiezen), maar daar hebben we gelukkig nog alternatieven voor.

Niet heel leuk voor de collega's, die vangen ook het liefst boeven. Maar wel het meest effectief.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #209 Gepost op: 26 februari 2016, 16:35:42
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1409109 date=1456500128
Precies, en daar heb ik gewoon weinig mee. Het kan zelfs negatief werken: het veiligheidsgevoel neemt toe, men wordt minder alert en de avond dat er geen groene lampjes zijn komt het dievengilde weer langs.
Vraag blijft: voor hoe lang? Half uurtje? Tja..
Dat hou je. Zullen we ook maar stoppen met dijkverzwaring, na een tijdje zakt het toch weer.

Citaat
Overigens vergeet je een belangrijk aspect: serieuze straffen. Zolang de standaard strafeis voor autokraak van het OM 3 weken taakstraf is (terwijl de max. gevangenisstraf 4 jaar is) gaan al die dingen niet echt helpen. Ik zou zeggen: 1e kraak 6 maanden ovw., 2e een jaar en zo verder. Dat gaat wel helpen, maar is hier off-topic (voordat ik weer een reprimande krijg ;)).
Werkt ook erg goed in de VS. Daarnaast de hoax dat er amper straffen zijn in Nederland valt ook wel mee.

Citaat
Eens. Behalve 's nachts. Dan slapen ze.

Waarschijnlijk een politicus wel. Circa 16% van de mensen werkt wel eens s'nachts, nog los van hondenbezitters, uitgaanspubliek en slaapwandelaars.

Citaat
Mooi argument om 'onopvallend' te blijven. Dank! ;)
Haha, en dan rode lampjes of ze hun gas wel uit hebben staan, en witte of ze hun verbandtrommel wel hebben aangevuld? Ik maak een karikatuur, maar dit vind ik nonsense. Mensen die niet begrijpen dat ze hun achterdeur moeten dichtmaken na zonsondergang gaan groene lampen ook niet begrijpen. Goedbedoeld, maar liever een foldertje door de bus dan je onopvallendheid opgeven, denk ik.

Foldertjes werken niet. Mensen geloven het niet. Ik zei al ga eens mee met een witte voetjes actie, dan sta je ineens in de woonkamer van iemand, zonder dat iemand het door heeft, terwijl de persoon gewoon er zit. En jij betaalt voor zichtbaarheid.

Citaat
Mooie theorie, maar laten we dat op andere manieren proberen te bereiken, want dit is een paardenmiddel. Bovendien heeft de overheid ons jarenlang geleerd om alleen in levensbedreigende situaties 112 te bellen. Kunnen jullie niets aan doen, maar toch...

Ik belde 's nachts onlangs 112 in Amsterdam toen ik een een onbeveiligde auto met ingeslagen ruit zag, was dus nog niet opgemerkt, en mogelijk zeer recent (andere situatie dan hierboven beschreven, dat was heterdaad). Telefoniste werd kwaad op me dat ik het noodnummer belde en weigerde de melding te accepteren... Toen maar 2 straatdienders aangesproken. Ik kon ze makkelijk vinden, en ze hadden niet eens groene lampen.
Voorzitter, dat zijn uw woorden... ;)
En wij proberen de burger duidelijk te maken dat 1-1-2 echt wel wat sneller mag. 1-1-2 daar pak je daders mee. En soms bel je te vaak, kan gebeuren.
Hobby Bobby eenheid Den Haag