Politie surveilleert met groen zwaailicht

Auteur Topic: Politie surveilleert met groen zwaailicht  (gelezen 60799 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #70 Gepost op: 14 november 2015, 00:23:48
Citaat van: NavySeals link=msg=1384449 date=1447456585
Opzich is het een erg goed idee. Zichtbaarheid is erg belangrijk en tijdens surveillance bij de horecadienst of bij een groot festival etc. is het leuk. Het feit dat het wangedrag afschrikt lijkt me overdreven, want ze komen na 2 minuten weer uit een steegje en gaan verder met hun dingen. De helderheid van de kleur blauw is vrij hoog, groen is ook niet al te fel, maar oranje is net de zijkant van een bus/vrachtwagen. Rood is duidelijk, maar weerkaatst nauwelijks. Welke kleur dan?
Overigens wil ik even vragen; wordt een blauwe lamp (steady blue) niet al gebruikt bij militaire colonnes? Gevalletje verwarring....
Negatief. Enkel blauwe kappen voor over de lichten, en blauwe vlaggen. Maar die rijden vaak over hoofdwegen en niet door wijken dus verwarring lijkt me dan niet realistisch.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #71 Gepost op: 14 november 2015, 01:51:46
Als ik het lees, wordt dus het plan van vorig jaar door een andere gemeente weer opgepakt. Was het een succes?
In Flevoland zou de transparant hiervoor aangepast zijn maar ik geloof dat geen agent dat ooit heeft gebruikt.
Leuk om de groene lamp onder de aandacht te brengen maar ik denk dat de heterdaadjes erg terug zullen lopen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #72 Gepost op: 14 november 2015, 08:59:54
Geloof mij, met de auto pak je bijna geen heterdaadjes anders dan via oplettende melders.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #73 Gepost op: 14 november 2015, 11:09:11
Met de auto voer je ze af, samen met de burger of op de fiets kun je ze pakken.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #74 Gepost op: 14 november 2015, 12:04:00
Schijnveiligheid voor de burger.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #75 Gepost op: 14 november 2015, 15:19:15


De helderheid van de kleur blauw is vrij hoog, groen is ook niet al te fel,
De groene lampen op politieauto's zijn feller dan de blauwe...


NavySeals

  • Selectie politievrijwilliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #76 Gepost op: 14 november 2015, 23:49:49
Citaat van: CopVR3 link=msg=1384674 date=1447510755
De groene lampen op politieauto's zijn feller dan de blauwe...
Bedoelde ook eigenlijk te zeggen dat het wel fel is, beetje verkeerd getypt  98uiye
Politievrijwilliger NHN (selectieprocedure) Vrijwilliger ZLSM - HBO-student Fotograaf - Vrijwilliger MVA NS (enkele dagen per jaar) Foto's die ik plaa


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Live link=msg=1384333 date=1447437157
Groen licht zet inbrekers op rood in Haarlemmermeer



Foto('s) politie.nl

Groen licht zet inbrekers op rood in Zaanstad

Laatste update: 10-12-2015 | 15:27

Zaandam - In de aanpak tegen straatroven, overvallen en woninginbraken (high impact crimes) gaat politie Zaanstad gericht surveilleren met behulp van het groene zwaailicht op de politieauto’s.

Om de zichtbaarheid van de politie tijdens de donkere dagen te vergroten, gaat de politie gericht met groen zwaailicht surveilleren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de bestaande zwaailichten op politieauto’s. Normaliter wordt het groene zwaailicht gebruikt om aan te geven wat de commandowagen is op een plaats delict. De groene zwaailampen zitten op dezelfde plek als het blauwe zwaailicht.

Door het surveilleren met groen zwaailicht is de politie beter en sneller zichtbaar voor inwoners. De preventieactie stimuleert inwoners om zelf ook extra alert te zijn en verdachte situaties via 112 te melden. Wanneer inwoners de politie met groen licht in de straat zien rijden, hoopt de politie een gedragsverandering teweeg te brengen in de zin van: “heb ik mijn deuren en ramen wel goed op slot gedaan en zijn mijn tijdschakelaars ingesteld als ik straks wegga”. Het vergroot de awareness van burgers! Naast opvallend is de politie ook zonder groen licht (on)opvallend in de wijken aanwezig.

De surveillance met groen zwaailicht gebeurt de komende maanden van zonsondergang tot zonsopgang alleen in de gebieden waar op dat moment een verhoogde kans is op woninginbraken.

Clinic verdacht gedrag
Maandag 21 december is er een clinic ‘Meld verdacht gedrag’. Locatie: Guishof in Zaandijk, van 19.30 tot 21.00 uur. Aanmelden via: tom.verweij@politie.nl is verplicht.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #78 Gepost op: 29 december 2015, 02:23:38
Johan Dubbeldam @POL_JDubbeldam
#groenlicht We spraken vanav met regelmaat nog mensen die niet wisten waarom. #Donkeredagenoffensief #Haarlemmermeer



11:22 PM - 28 Dec 2015
Samen sterk in de hulpverlening!


guest15549

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 29 december 2015, 02:33:39
Ach, zo ziet de (brave) burger dat de politie er is zodat het lijkt alsof het veiliger is  ::)