Politie surveilleert met groen zwaailicht

Auteur Topic: Politie surveilleert met groen zwaailicht  (gelezen 60801 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #90 Gepost op: 29 december 2015, 19:53:09
Met oranje rondrijden mag ook al niet om boeven mee te vangen. Logisch ook. Oranje gebruik je om het overige verkeer mee te waarschuwen voor gevaar.

Eerst even het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Te vinden via http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/volledig/.

Over groen en oranje zwaai-, flits- of knipperlicht staat het volgende:

Citaat
Artikel 30
  • Bestuurders van motorvoertuigen die voor nader aan te geven werkzaamheden worden gebruikt, voeren onder nader aan te geven omstandigheden geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht. De in artikel 29, eerste lid, genoemde bestuurders voeren in die gevallen geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht in plaats van blauw zwaai-, flits- of knipperlicht. De bestuurder van het motorvoertuig die als eerste of enige de plek bereikt om de daar aan hem opgedragen taak uit te voeren, mag in plaats van dat licht, blauw zwaai-, flits- of knipperlicht voeren.
  • Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht en de werkzaamheden en omstandigheden waarbij deze signalen worden gevoerd.

Dan de Regeling optische en geluidssignalen 2009 (ROGS2009), te vinden via: wetten.overheid.nl/BWBR0025357/.

Over groen staat er:
Citaat
Artikel 5, derde lid, ROGS2009
groen zwaai-, flits- of knipperlicht: een rondom schijnend groen permanent licht, zwaai-, flits- of knipperlicht, waarmee een voertuig dat is uitgerust met de in het eerste en tweede lid bedoelde signaalverlichting eveneens mag worden uitgerust; het groene licht wordt alleen gebruikt bij een stilstaand voertuig om daarmee het voertuig van de hoogste betrokken leidinggevende van de betrokken hulpverleningsdienst aan te geven.

Over oranje staat er:
Citaat
Artikel 6, ROGS2009
Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
  • werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
  • werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
  • werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
  • vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
  • het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
  • het begeleiden van militaire colonnes;
  • het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter;
  • werkzaamheden van de Belastingdienst, waaronder begrepen de Belastingdienst/Douane.


YvanLeeuwen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #91 Gepost op: 4 januari 2016, 16:42:52
Voor de politiecollega's die meer informatie over het project willen hebben kunnen contact met mij opnemen via de Landelijke Bereikbaarheidsgids of de mail.

Met vriendelijke groet,
Y. van Leeuwen
Senior GGP
Politie Schiedam


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #92 Gepost op: 4 januari 2016, 22:13:03
Da's fijn, voor de (politie)collega's.

En de bezoekers van dit forum dan?
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


guest15549

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 6 januari 2016, 22:19:28
Citaat van: aZuL2001 link=msg=1397116 date=1451941983
Da's fijn, voor de (politie)collega's.

En de bezoekers van dit forum dan?

Die kunnen de boom in  98uiye


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #94 Gepost op: 6 januari 2016, 23:00:59
Soms moet je accepteren dat je niet alles te weten krijgt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


guest15549

  • Gast
Reactie #95 Gepost op: 6 januari 2016, 23:16:04
Citaat van: DiNozzo link=msg=1397813 date=1452117659
Soms moet je accepteren dat je niet alles te weten krijgt.

Soms stuur je een leuk briefje https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_openbaarheid_van_bestuur

Alhoewel ik betwijfel of dat hier van toepassing is.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #96 Gepost op: 6 januari 2016, 23:30:00
Ook de WOB heeft zijn beperkingen. En ik vraag mij af of je dit verhaal met een WOB voor elkaar krijgt  e050
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #97 Gepost op: 6 januari 2016, 23:31:51
Citaat van: DiNozzo link=msg=1397832 date=1452119400
Ook de WOB heeft zijn beperkingen. En ik vraag mij af of je dit verhaal met een WOB voor elkaar krijgt  e050
Dit is, denk ik, een eenvoudige zaak. Daar kom je met een Wobje wel doorheen.


guest15549

  • Gast
Reactie #98 Gepost op: 7 januari 2016, 00:20:43
Citaat van: DiNozzo link=msg=1397832 date=1452119400
Ook de WOB heeft zijn beperkingen. En ik vraag mij af of je dit verhaal met een WOB voor elkaar krijgt  e050

Dat zie ik als een uitdaging.  8)


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #99 Gepost op: 7 januari 2016, 00:59:56
Tja, de discussie word hier gevoerd.
Dan snap ik dat misschien niet alle details voor het klootjesvolk geschikt zijn, maar een beetje info kan toch geen kwaad?
Maar een staatsgeheim zal het ook niet zijn.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we (klootjesvolk) blijkbaar een WOB verzoek moeten gaan indienen, en zo tijd aan het verbranden zijn van mensen die dat vast zinvoller kunnen besteden, om misschien te vernemen dat het om een pilot gaat waar misschien dispensatie voor verleend is?

 :|
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?