Kanaal negen was voor noodoproepen
Kanaal veertien voor gewone oproepen of iemand stand-by is.
Kanaal negentien vrachtwagens.
Kanaal zeven zandauto's, althans in de randstad.
Ik denk dat een goeie meerderheid nog wel een bak heeft, maar dit zal misschien 10% van de weggebruikers bereiken, redelijk zinloos en hooguit goed voor meer chaos.
Mijn ervaring, uit het verleden zelf en het heden uit de kennissen kring, is dat de 27MC nog redelijk leeft en zelfs weer opkomt. Er vinden weer redelijk vossenjachten plaats en er zijn nog behoorlijk mobiele stations.
Nadeel is dat de discipline van weleer niet meer zo leeft, dit heeft voor al te maken met de oostblokkers die behoorlijke vermogens hebben en hun regeltjes uit het land van herkomst hanteren.
Vroeger stond 9 idd bekent als noodkanaal echter is mijn ervaring dat hier naartoe werd verhuisd om de noodoproep "af te werken" er werd voor een noodoproep gewoon ingebroken op een kanaal waar werd "gewerkt" en bij contact werd verhuisd naar kanaal 9 dat eigenlijk altijd vrij werd gehouden.
Toen was het ook handig om een scanner in de auto te hebben, had je een noodoproep dan werkte je vanuit mobiel naar een basis station die dan de politie aan de telefoon hadden, de politie stelde de vragen gewoon via de meldkamer, jij luisterde je scanner weer uit en gaf antwoord aan het basis station die het weer aan de politie melde...
Tja dat was nog een mooie tijd zeker wat betreft samenwerking tussen diverse mensen en taakvelden... heb zo een keer een dubbel 8tje van de weg laten halen:
- meldkamer: Waar rijd de melder nu
- mobieltje op 9: A7 richting Den Oever hm paal 30.1
- basis station naar meldkamer doorgeven
- meldkamer: De politie komt bij Hoorn de A7 op rijden wat zijn de herkenningspunten van de melder ?
- nu bij hmp 31.5 witte Datsun Bleubird kenteken: GP**RB
- basisstation weer door melden
- Meldkamer: politie loopt in op de melder, wat zijn de herkenningspunten van het voertuig waar de melder achter rijd.
- mobieltje: beige MB 190 D kenteken: .. .. ..en ik zie blauwe lampen in mijn spiegels. Ik rijd op de midden streep voorligger betaald dubbele MRB.
- basisstation meld weer door
- Meldkamer kan de melder nog volgen voor een getuige verklaring..
- Mobieltje ja dat kan politie nu direct achter me
- basisstation meld weer door
- Meldkamer: bedankt voor de melding wacht u even bij de collega's u mag de verbinding staken.
- basisstation bedankt ieder op kanaal 9
Op de afsluitdijk stond alles net voorbij het monument aan de kant bestuurder rolde uit de mercedes, maar 27 MC werkte prima
Jammer eigenlijk dat deze "romantiek" verloren is gegaan.