GRIP 2 (veilige noodlanding Airfrance toestel) Postduifweg - Schiphol 03-02-2014

Auteur Topic: GRIP 2 (veilige noodlanding Airfrance toestel) Postduifweg - Schiphol 03-02-2014  (gelezen 20594 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Citaat van: Scaniafan link=msg=1242895 date=1391780733
Andere vraag...

Opkomst is naar UGS rond Schiphol. Neem aan dat als de mayday van de piloot komt, het vliegtuig ook nog kan crashen (niet te hopen natuurlijk) op weg naar Schiphol (Bijlmer, maar ook Flevopolder etc.)

Dan heb je al je capaciteit van Kennemerland uit voorzorg bij Schiphol staan... Gaat in het geval van een crash die bende dan naar de crashlocatie, of wordt er in de omgeving van de crashlocatie ook nog groots gealarmeerd?

Dat is helemaal afhankelijk van waar die crash dan plaats heeft. Is dat binnen de veiligheidsregio Kennemerland of daarbuiten en hoe lang is dat aanrijden.

Als er voor een noodlanding nog een rondje gevlogen moet worden en het vliegtuig gaat bij Lelystad neer dan gaan ze natuurlijk niet op de troepen vanaf Schiphol wachten. Mogelijk dat er wel specialistisch materieel geleverd kan worden.

Als het dicht bij Schiphol is dan zullen (denk ik) de eenheden die op de UGS staan er naar toe gaan. Er is in de voorgeprogrameerde eenheden namelijk ook al rekening gehouden met restdekking voor de regio. Het is dan handig om de al gekoppelde eenheden te laten aanrijden.

Zo is Haarlem-Oost bijvoorbeeld dicht bij Schiphol maar die staan niet (of in ieder geval niet bovenaan) in de lijst voor Schiphol incidenten.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Scaniafan link=msg=1242895 date=1391780733
Andere vraag...

Opkomst is naar UGS rond Schiphol. Neem aan dat als de mayday van de piloot komt, het vliegtuig ook nog kan crashen (niet te hopen natuurlijk) op weg naar Schiphol (Bijlmer, maar ook Flevopolder etc.)

Dan heb je al je capaciteit van Kennemerland uit voorzorg bij Schiphol staan... Gaat in het geval van een crash die bende dan naar de crashlocatie, of wordt er in de omgeving van de crashlocatie ook nog groots gealarmeerd?

Er zal altijd lokaal potentieel gealarmeerd worden als daarmee tijdswinst geboekt kan worden. Het zou onzinnig zijn om een compagnie brandweervoertuigen eerst een halfuur te laten rijden als er ook lokale korpsen veel sneller kunnen zijn. Overigens rijden de crashtenders en ander specialistisch materieel sowieso mee, onafhankelijk van de locatie (nouja...een beetje in de buurt van Schiphol is wel prettig).

Het zou wel ideaal zijn om ten alle tijden dezelfde voertuigen in te kunnen zetten, dat is een groot voordeel bij de hulpverlening (indeling pelotons, bekendheid met vliegtuigcrashes, voorkomen overbelasting C2000 etc.).
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
OK, dank allemaal :) ik had zelf verwacht dat de "eerste" hulpverlening lokaal zou gebeuren en de grotere opschalingen zouden gebeuren door de eenheden die "toch al" gealarmeerd zijn, juist omdat daar de restdekking en alles al voor geregeld is. Natuurlijk snap ik dat je niet vanuit Amsterdam naar Groningen gaat rijden, maar Almere bijvoorbeeld zou goed te doen zijn, omdat het denk ik ook wel even duurt om een compagnie samen te stellen...
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Scaniafan link=msg=1242978 date=1391800794
OK, dank allemaal :) ik had zelf verwacht dat de "eerste" hulpverlening lokaal zou gebeuren en de grotere opschalingen zouden gebeuren door de eenheden die "toch al" gealarmeerd zijn, juist omdat daar de restdekking en alles al voor geregeld is. Natuurlijk snap ik dat je niet vanuit Amsterdam naar Groningen gaat rijden, maar Almere bijvoorbeeld zou goed te doen zijn, omdat het denk ik ook wel even duurt om een compagnie samen te stellen...

Zal in het geval van zo'n out-of-area crash specialistisch materieel van andere vliegvelden komen? Lijkt me toch enigszins onzinnig om vanaf Schiphol over de a9/a10/a1/a6 richting Flevoland te knallen met een CT als dat vanuit Lelystad ook kan? Dan blijft dekking voor Schiphol intact. Maw: blijft het indicent altijd aan Schiphol gekoppeld als "alarmerende partij"?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
De leiding ligt in de veiligheidsregio waar het vliegtuig neer stort. Maar in het geval van een crash werken Amsterdam en Kennemerland heel goed samen. O0 Daarbij vragen uitzonderlijke incidenten om uitzonderlijk handelen ;)


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Natuurlijk snap ik dat je niet vanuit Amsterdam naar Groningen gaat rijden, maar Almere bijvoorbeeld zou goed te doen zijn, omdat het denk ik ook wel even duurt om een compagnie samen te stellen...
Ben tijdens een VOS3 wel eens een ambu uit Friesland tegen gekomen, dus Groningen moet ook lukken... :-)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Sven82 link=msg=1242991 date=1391804591
Ben tijdens een VOS3 wel eens een ambu uit Friesland tegen gekomen, dus Groningen moet ook lukken... :-)

Was dit een ambu uit Friesland (provincie), of een ambu uit West-Friesland (regio van Noord-Holland)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Was dit een ambu uit Friesland (provincie), of een ambu uit West-Friesland (regio van Noord-Holland)
Sneek, Friesland. Was er 30 minuten na alarmering...
Alhoewel ik het idee had dat hij niet uit Sneek kwam op dat moment.


viffer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Citaat van: Sven82 link=msg=1243001 date=1391807433
Sneek, Friesland. Was er 30 minuten na alarmering...

Dat doen ze goed, Sneek - Schiphol is toch een dikke 120 km


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: Highfield link=msg=1242987 date=1391803677
Zal in het geval van zo'n out-of-area crash specialistisch materieel van andere vliegvelden komen? Lijkt me toch enigszins onzinnig om vanaf Schiphol over de a9/a10/a1/a6 richting Flevoland te knallen met een CT als dat vanuit Lelystad ook kan? Dan blijft dekking voor Schiphol intact. Maw: blijft het indicent altijd aan Schiphol gekoppeld als "alarmerende partij"?
De Crashtender van Lelystad is niet geschikt voor het grootste gedeelte van de vliegtuigen welke op Schiphol landen. Daarbij komt ook nog dat deze crashtender niet 24/7 bezet is. Als je echt een crash hebt word gekeken waar om aan de hand daarvan te kijken wie er allemaal geallarmeerd word. Kijk je naar de Turkisch werden er ook veel diensten eerst naar een verzamelpunt bij Schiphol gestuurd om vandaar door te gaan. En bij de echt grote kisten dan word er vanuit heel nederland geallarmeerd. Geloof dat bijv bij de poldercrash alleen uit zeeuws-vlaanderen en limburg-zuid niemand gestuurd werd. Want als een 747 (of zelfs al een nieuwe 737) plots eerder gaat landen dan de bedoeling is dan kunnen de noord-hollandse regio's het misschien wel redden met de ambu's, maar dan is er voor de rest van de noodgevallen geen bezetting meer.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v