Het sirene gedeelte snap ik niet helemaal, als de meldkamer toestemming geeft en rijden zonder OGS heeft geen meerwaarde (alarmeren verdachte enz), dan zullen bestuurder en bijrijder hetzelfde in hun hoofd hebben? Je hebt namelijk als bestuur niet meer informatie over de situatie dan de bijrijder en jullie hebben beide de rijopleiding gevolgd. Als het goed is maken jullie dus dezelfde beslissing.
Zoals brandweerman511 al uitlegt is de bestuurder juridisch aanspreekbaar als er iets misgaat. Daarnaast is de bestuurder degene die bezig is met autorijden en zich op het verkeer focust. Uiteraard kijkt de bijrijder mee, maar die is zoals daarnaast ook met andere zaken bezig (communicatie e.d.).
Mij lijkt het dat de bediening meer naar de passagierskant zit en het onnodig de aandacht van de bestuurder zou vragen om de boel aan te zetten. Om nou te zeggen dat dit een reden is dat de passagier per se verantwoordelijk moet zijn voor de bediening, nee, maar het is nou ook weer niet 'not done'.
De bediening zit -in de meeste voertuigen- ongeveer in het midden en is dus goed toegankelijk. Daarnaast kan, als het blauw al aanstaat, de sirene worden ingeschakeld door de claxon in te drukken. Nogmaals drukken schakelt de versneller in.
Het is wel degelijk not done om als bijrijder zomaar de sirene of andere zaken te gaan bedienen. De bestuurder moet dan op een handeling anticiperen die hij niet verwacht en zoals gezegd is hij degene die de verantwoordelijkheid draagt.