Wel/niet bevoegd betreden van woning door burger bij zien van slachtoffer

Auteur Topic: Wel/niet bevoegd betreden van woning door burger bij zien van slachtoffer  (gelezen 9494 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Casus:

Vanaf de openbare weg is te zien dat een persoon in een woning op de grond ligt en dat deze een hoofdwond heeft.

Mag je als burger met EHBO, verpleegkundige, brandweerman of agent ongevraagd de woning betreden om hulp te verleden? Zo ja, waar staat dit beschreven?

Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Citaat van: kens62 link=msg=1242221 date=1391550136
Casus:

Vanaf de openbare weg is te zien dat een persoon in een woning op de grond ligt en dat deze een hoofdwond heeft.

Mag je als burger met EHBO, verpleegkundige, brandweerman of agent ongevraagd de woning betreden om hulp te verleden? Zo ja, waar staat dit beschreven?

Gewoon handelen zoals je op dat moment handig lijkt. Proberen contact te krijgen met het slachtoffer en als dat niet lukt 112 bellen, om de politie vragen en desnoods met de centralist overleggen wat handig is om te doen. Op het moment dat ik iemand op de grond zou zien liggen die er ogenschijnlijk slecht aan toe is en waarmee ik geen contact kan krijgen dan ga ik echt proberen binnen te komen.....

Ik weet niet exact wat er in de wet staat, maar ik neem aan dat je niet snel veroordeeld zal worden voor huisvredebreuk of inbraak als je zoiets doet :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Er staat in het WvSr een rechtvaardigingsgrond die opgaat in deze situaties, namelijk: overmacht in de zin van noodtoestand (art. 40 Sr).

Als je het uit kan leggen aan de rechter mag je dus gewoon een deur intrappen ;)

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
De politie heeft op grond van artikel 7 lid 2 van de Politiewet toegang tot elke plaats voor hulp aan hen die dit behoeven. Voor zover ik weet is er voor burgers en overige hulpverleners niets geregeld. Als het ooit tot een za >:Dak zou komen, wat ik niet denk, zou ik het gooien op de rechtvaardigingsgrond artikel 40 SR (Overmacht in de zin van noodtoestand).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Citaat van: Danny722 link=msg=1242222 date=1391550532
Gewoon handelen zoals je op dat moment handig lijkt. Proberen contact te krijgen met het slachtoffer en als dat niet lukt 112 bellen, om de politie vragen en desnoods met de centralist overleggen wat handig is om te doen. Op het moment dat ik iemand op de grond zou zien liggen die er ogenschijnlijk slecht aan toe is en waarmee ik geen contact kan krijgen dan ga ik echt proberen binnen te komen.....

Ik weet niet exact wat er in de wet staat, maar ik neem aan dat je niet snel veroordeeld zal worden voor huisvredebreuk of inbraak als je zoiets doet :)
Denk dat hier het antwoord ligt.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/450.html
De bedoeling is hulp bieden, geen misdrijf plegen. Je zou eerder een probleem hebben als je het nalaat. En ga liefst met twee, altijd getuige bij.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Artikel 450 Sr is een overtreding. Je kan er geen rechten aan ontlenen en het is geen rechtvaardigingsgrond zoals artikel 40 Sr.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

RemcoV

• Forum gebruiker
Even een andere insteek:

Je kunt dit zowel bekijken vanuit het strafrecht als vanuit het civiele recht.

Als je uit gaat van het strafrecht is er vast een wet die je overtreed (huisvrede/braak/vernieling) en zijn er volgens mij ook wetten die je overtreed als je geen hulp verleend. Bij dat laatste is natuurlijk de vraag of die hulp 'moet' bestaan uit jezelf toegang verschaffen tot het pand. Ik ben er van overtuigd dat als ik alarmeer en een weloverwogen inschatting maak om mijzelf toegang te verschaffen dat er geen rechter is die mij gaat veroordelen.

De civiele kant gaat dan over het vergoeden van veroorzaakte schade. Binnen het systeem van de onrechtmatige daad zijn er dan voldoende mogelijkheden om te blokkeren dat het tot aansprakelijkheid te komen.

In beiden gevallen is ook de vraag wie er 'actie' gaat ondernemen. Ik kan mij niet voorstellen dat een agent mij gaat aanhouden voor het intrappen van een deur nadat de ambulance een slachtoffer heeft meegenomen of de schouwarts is gearriveerd. En welke burger gaat mij aansprakelijk stellen voor schade aan de deur nadat ik hem gered heb.

Een probleem kan natuurlijk wel ontstaan als na het intrappen van de deur blijkt dat het 'slachtoffer' gewoon een dutje lag te doen op het vloerkleed. Daarom is het wat mij betreft ook van belang om zo mogelijk eerst te zorgen voor een alarmering. Dan is de intentie van het intrappen van de deur in ieder geval duidelijk. Als ik dan bij een rechter uit kan leggen dat ik in alle redelijkheid gelet op de omstandigheden van het geval uit mocht gaan van een noodsituatie dan durf ik die confrontatie wel aan.

Zelfs als de meldkamer aan geeft dat ik niet naar binnen hoef omdat de hulpdiensten onder weg zijn dan zou mij dat niet per se weerhouden als ik van mening ben dat direct ingrijpen noodzakelijk is. Uiteraard zal ik dan wel uit moeten kunnen leggen waarom die mededeling van de meldkamer voor mij wel zwaarwegend was maar niet overtuigend.

Overigens snap ik wel dat officiële instanties zoals een ambulancedienst strakke protocollen hebben en in principe de politie/brandweer gebruiken voor toegang.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

r.bles

• Ambuchauff
  • Senior gebruiker
laatst nog bij de hand gehad........dame verminderd aanspreekbaar met kleine kinderen in huis........

politie was ook aanrijdend. Dat duurde te lang naar mijn zin en bij gebrek aan een koevoet heb ik de spoedkoffer door de voordeurruit geparkeerd.... ::)

in principe is de afspraak wachten op de politie......tenzij......
1:87 modelletjes:  

guest8310

• Gast
Ik zou als burger wel een goede overweging maken van het doel en het middel.. Wat voeg je als eerste-hulpverlener toe in die paar minuten dat je op politie/ambu staat te wachten? Alarmeren is het allerbelangrijkste, zorgen dat de professionele hulp ter plaatse komt.

Zoals het voorbeeld uit de openingspost: Iemand met een hoofdwond op de grond. Tenzij de plas bloed écht met grote stappen zich uitbreid en jij dus misschien daadwerkelijk de ernstige bloeding enigszins zou kunnen stelpen door het dichtdrukken van de wond, kan je als EHV'er niet veel meer doen dan een doekje tegen de wond houden en het S.O. geruststellen. Erg belangrijk, maar mijns inziens niet opwegend tegen het inrammen van de voordeur.

Kan je daadwerkelijk levensreddend optreden, zou ik het risico wel aandurven en jezelf de toegang verschaffen. Maar wees wel kritisch naar dat levensreddend, want daarbuiten zou ik zelf direct alarmeren en hulpdiensten assisteren/gidsen en niet zelf het risico nemen.

PietjePuk

• Senior gebruiker
Citaat van: RemcoV link=msg=1242237 date=1391554072
Even een andere insteek:

Je kunt dit zowel bekijken vanuit het strafrecht als vanuit het civiele recht.

Als je uit gaat van het strafrecht is er vast een wet die je overtreed (huisvrede/braak/vernieling) en zijn er volgens mij ook wetten die je overtreed als je geen hulp verleend. Bij dat laatste is natuurlijk de vraag of die hulp 'moet' bestaan uit jezelf toegang verschaffen tot het pand. Ik ben er van overtuigd dat als ik alarmeer en een weloverwogen inschatting maak om mijzelf toegang te verschaffen dat er geen rechter is die mij gaat veroordelen.

De civiele kant gaat dan over het vergoeden van veroorzaakte schade. Binnen het systeem van de onrechtmatige daad zijn er dan voldoende mogelijkheden om te blokkeren dat het tot aansprakelijkheid te komen.

In beiden gevallen is ook de vraag wie er 'actie' gaat ondernemen. Ik kan mij niet voorstellen dat een agent mij gaat aanhouden voor het intrappen van een deur nadat de ambulance een slachtoffer heeft meegenomen of de schouwarts is gearriveerd. En welke burger gaat mij aansprakelijk stellen voor schade aan de deur nadat ik hem gered heb.

Een probleem kan natuurlijk wel ontstaan als na het intrappen van de deur blijkt dat het 'slachtoffer' gewoon een dutje lag te doen op het vloerkleed. Daarom is het wat mij betreft ook van belang om zo mogelijk eerst te zorgen voor een alarmering. Dan is de intentie van het intrappen van de deur in ieder geval duidelijk. Als ik dan bij een rechter uit kan leggen dat ik in alle redelijkheid gelet op de omstandigheden van het geval uit mocht gaan van een noodsituatie dan durf ik die confrontatie wel aan.

Zelfs als de meldkamer aan geeft dat ik niet naar binnen hoef omdat de hulpdiensten onder weg zijn dan zou mij dat niet per se weerhouden als ik van mening ben dat direct ingrijpen noodzakelijk is. Uiteraard zal ik dan wel uit moeten kunnen leggen waarom die mededeling van de meldkamer voor mij wel zwaarwegend was maar niet overtuigend.

Overigens snap ik wel dat officiële instanties zoals een ambulancedienst strakke protocollen hebben en in principe de politie/brandweer gebruiken voor toegang.

Remco
Vergis je er niet in. Ik ken een verhaal, welke ik geloof, van een burger welke een briefje kreeg van de familie van een slachtoffer. Samengevat? Bedankt dat je een AED hebt gebruikt op meneer X, hij heeft het overleefd. Graag ontvangen wij xxx euro van je, je hebt zijn dure trui namelijk kapot geknipt.