Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?

Auteur Topic: Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?  (gelezen 51733 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #100 Gepost op: 16 februari 2014, 12:38:11
Er staat me iets bij van een evacuatieoefening met een P&O ferry die een aantal jaar terug gehouden is, weet iemand daar meer van?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #101 Gepost op: 16 februari 2014, 12:52:48
Citaat van: Highfield link=msg=1244510 date=1392550691
Er staat me iets bij van een evacuatieoefening met een P&O ferry die een aantal jaar terug gehouden is, weet iemand daar meer van?

Jazeker: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=29300.msg638192#msg638192 O0


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #102 Gepost op: 16 februari 2014, 12:57:18
KNRM zet groot in tijdens LIVEX 2009

Geplaatst op 15-05-2009 met tags .


Op zaterdag 16 mei vindt voor de kust van IJmuiden een grootscheepse evacuatieoefening plaats; de grootste uit de vaderlandse historie. Een groot aantal land- en waterhulpverleningsdiensten zal met vereende krachten ongeveer 500 passagiers van de DFDS-cruiseferry King of Scandinavia halen. De KNRM is met zeven reddingboten bij de oefening betrokken. Station Dordrecht zal met ruim 12 personen deelnemen aan deze oefening, 7 vrijwilligers zullen worden geëvacueerd met behulp van een helikopter van de Koninklijke Marine.

De oefening is een initiatief van de Kustwacht. Naast de KNRM werken ook douane, Loodswezen, Koninklijke Marine, gemeente Velsen, Veiligheidsregio Kennemerland, Port of Amsterdam de DFDS aan de actie mee. De KNRM beschouwt dit als een belangrijke oefening, die ondermeer meer zicht moet geven op de praktische uitvoerbaarheid van het vlootplan. De KNRM zet voor de oefening ongeveer 200 mensen in; voor het overgrote deel vrijwilligers.

etc,
http://maritiemnieuws.nl/27106/knrm-zet-groot-in-tijdens-livex-2009/

Beelden reddingsactie brand ferry vrijgegeven

De Britse luchtmacht heeft zondag beelden vrijgegeven waarop te zien is hoe verschillende mensen van boord worden gehaald van de ferry waar zaterdagavond brand was. De boot was vertrokken vanuit Newcastle en onderweg naar IJmuiden. Het vuur werd waarschijnlijk aangestoken.

http://www.zie.nl/profile/ANP-Video/algemeen/Beelden-reddingsactie-brand-ferry-vrijgegeven/m1mzdpgf5clu


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #103 Gepost op: 16 februari 2014, 13:03:48
Citaat van: Doruz link=msg=1244505 date=1392549885
Voor andere hulp op volle zee zou ik me maar niet rijk rekenen met "eindeloze mogelijkheden in dit land" zeker niet met ook nog eens de juridische problemen meegerekend.

Mijn ervaring is ook dat als je ondersteuning vraagt in het kader van maritieme hulpverlening je met een druk op de (status-)knop alles kan krijgen... Brandweer? Helikopters? SAR vaartuigen? MMT? Ambulances? Duikers? U roept, wij draaien... Soms krijg je nog meer dan dat je eigenlijk gevraagd hebt.

Op het moment dat je voor een relatief eenvoudige, maar toch urgente, zaak bijstand wil inzake openbare orde en handhaving geeft niemand thuis en wijst iedereen naar elkaar. "Ja, maar wij gaan daar niet over hoor, dan moet je hun hebben..." etc etc etc. Dat gaat dan meestal door tot je iemand aan de lijn hebt die praktisch is ingesteld en de zaak voor je komt oplossen, ondanks dat het vaak toch zijn of haar taak niet is. Dat heb ik het nog over zaken op steenworp afstand van de kust, waarbij het juridisch nog vrij simpel geregeld is ::)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #104 Gepost op: 16 februari 2014, 13:06:11
Citaat van: Highfield link=msg=1244397 date=1392492667
Als puntje bij paaltje komt zou het overigens goed kunnen dat DSI-eenheden een taak kunnen vervullen bij ongeregeldheden aan boord van een ferry. Ze hoeven daarvoor geen gebruik te maken van de bijzondere bevoegdheden die zij hebben, een inzet onder normale politietaken is ook mogelijk. Het lost wel een aantal logistieke zaken op m.b.t. beschikbaarheid en transport naar inzetgebied, omdat deze lieden dat in hun reguliere takenpakket hebben zitten.

Ik heb daar wel ernstig mijn vraagtekens bij hoor. Natuurlijk kan iedere agent een lange lat vasthouden, maar crowd & riot control is wel even iets anders dan het aanhouden / uitschakelen van één of enkele subjecten. Zoals ik al eerder schreef, moet je je dan denk ik zoveel mogelijk beperken tot het veiligstellen van de primaire functies van het schip en pas aan de wal gaan werken met openbare orde eenheden.

Dat men dergelijke eenheden wel zal respecteren, zoals ergens in dit topic verondersteld, vraag ik me af. Als je tientallen raddraaiers tegenover een klein clubje politiemensen hebt staan ga je het op aantal toch echt verliezen. Tenzij je naar de zwaarste geweldsmiddelen grijpt, maar dan is nog de vraag of je niet wordt overlopen. Daarnaast is dat ethisch en maatschappelijk gezien totaal onacceptabel.

Dat inzet van zo'n eenheid bij openbare orde kan uitdraaien op een drama hebben we in de Middellandse Zee kunnen zien: http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderschepping_van_het_scheepskonvooi_voor_Gaza

On-board video of Gaza Freedom Flotilla storm, aid workers & Israeli troops clash
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #105 Gepost op: 16 februari 2014, 15:25:03
Citaat van: Highfield link=msg=1244510 date=1392550691
Er staat me iets bij van een evacuatieoefening met een P&O ferry die een aantal jaar terug gehouden is, weet iemand daar meer van?

Er komt dit jaar weer een evacuatie oefening, dit keer bij Hoek van Holland. O0


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #106 Gepost op: 16 februari 2014, 16:07:14
Citaat van: Maarten link=msg=1244523 date=1392552371
Ik heb daar wel ernstig mijn vraagtekens bij hoor. Natuurlijk kan iedere agent een lange lat vasthouden, maar crowd & riot control is wel even iets anders dan het aanhouden / uitschakelen van één of enkele subjecten. Zoals ik al eerder schreef, moet je je dan denk ik zoveel mogelijk beperken tot het veiligstellen van de primaire functies van het schip en pas aan de wal gaan werken met openbare orde eenheden.

De taak van zo'n eenheid zou zijn om de brug, de machinekamers en overige ruimtes die essentieel zijn voor de navigatie veilig te stellen zodat het schip zo snel mogelijk richting een haven kan. Een dergelijk probleem is op zee niet op te lossen.

Citaat
Dat men dergelijke eenheden wel zal respecteren, zoals ergens in dit topic verondersteld, vraag ik me af. Als je tientallen raddraaiers tegenover een klein clubje politiemensen hebt staan ga je het op aantal toch echt verliezen. Tenzij je naar de zwaarste geweldsmiddelen grijpt, maar dan is nog de vraag of je niet wordt overlopen. Daarnaast is dat ethisch en maatschappelijk gezien totaal onacceptabel.
Is dat zo? Van hulpverleners blijf je af. Als je het zover hebt laten komen dat er speciale eenheden vanaf het land moeten komen om het schip veilig te stellen dan is de ondergrens van maatschappelijk en ethisch verantwoord optreden in mijn ogen al een heel eind omlaag gekomen. Daarnaast heb je op een schip te maken met smalle gangen, niet met brede pleinen. Ook een peloton ME kan slechts met hooguit 3 personen op linie door dat schip heen.

Citaat
Dat inzet van zo'n eenheid bij openbare orde kan uitdraaien op een drama hebben we in de Middellandse Zee kunnen zien: http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderschepping_van_het_scheepskonvooi_voor_Gaza

On-board video of Gaza Freedom Flotilla storm, aid workers & Israeli troops clash

Dat was geen inzet in het kader van de openbare orde, dat was een militaire operatie die erop gericht was om de schepen te dwingen een andere haven aan te doen dan de bedoeling was. Daar mag je inhoudelijk, procedureel, ethisch en juridisch van alles van vinden, maar het is in ieder geval geen operatie naar aanleiding van onlusten aan boord die de veilige navigatie van het schip in gevaar brengen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #107 Gepost op: 17 februari 2014, 21:02:31
Citaat van: Highfield link=msg=1244559 date=1392563234
De taak van zo'n eenheid zou zijn om de brug, de machinekamers en overige ruimtes die essentieel zijn voor de navigatie veilig te stellen zodat het schip zo snel mogelijk richting een haven kan. Een dergelijk probleem is op zee niet op te lossen.
Dan zijn we het daar in ieder geval over eens ;)

Citaat van: Highfield link=msg=1244559 date=1392563234
Is dat zo? Van hulpverleners blijf je af. Als je het zover hebt laten komen dat er speciale eenheden vanaf het land moeten komen om het schip veilig te stellen dan is de ondergrens van maatschappelijk en ethisch verantwoord optreden in mijn ogen al een heel eind omlaag gekomen.
Uitgaande van het scenario dat hier wordt geschetst (dronken lui die zorgen voor wanorde), verwacht ik minimaal kamervragen als daar een speciale eenheid dodelijk geweld zou gaan gebruiken...

Citaat van: Highfield link=msg=1244559 date=1392563234
Dat was geen inzet in het kader van de openbare orde, dat was een militaire operatie die erop gericht was om de schepen te dwingen een andere haven aan te doen dan de bedoeling was. Daar mag je inhoudelijk, procedureel, ethisch en juridisch van alles van vinden, maar het is in ieder geval geen operatie naar aanleiding van onlusten aan boord die de veilige navigatie van het schip in gevaar brengen.
Zo was het aanvankelijk niet bedoeld nee, maar er ontstond wel een vergelijkbare situatie. Een groep mensen, met relatief 'onschuldig' geweldgebruik, komt in opstand tegen inzet van een speciale eenheid. Die reageert daarop door hier en daar een 'subject' uit te schakelen, zoals ze dat geleerd hebben. En dáár ging het mij om. Dat soort eenheden heeft een hele andere mores dan eenheden die voor openbare orde (van laag tot hoog in de geweldsspiraal) zijn opgeleid.

Als het leven van iedereen aan boord bedreigd wordt, door de wanorde die is ontstaan, is dergelijk optreden misschien te legitimeren. Maar in de basis moet je denk ik zoveel mogelijk wegblijven bij inzet van speciale eenheden voor dit soort klussen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #108 Gepost op: 17 februari 2014, 21:17:21
Aan het aan boord brengen van "ordeherstellers" van welke descriptie dan ook kleven nogal wat juridische en praktische bezwaren.
In concreto  het is momenteel niet zo haalbaar om snel en ook afdoende en veilig in te grijpen.

Het ware beter dat de veerdiensten het overmatig drankverbruik aan de bars en de verkoop van taks-free drank wat meer in de hand gaan houden. Lukt dat niet vrijwillig dan zou kunnen worden overwogen de veerdiensten daarbij een beetje te helpen.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #109 Gepost op: 17 februari 2014, 21:50:15
Citaat van: Maarten link=msg=1244876 date=1392667351
Uitgaande van het scenario dat hier wordt geschetst (dronken lui die zorgen voor wanorde), verwacht ik minimaal kamervragen als daar een speciale eenheid dodelijk geweld zou gaan gebruiken...

Je doet nu net alsof een speciale eenheid alleen dodelijk geweld toe kan passen. Dit soort eenheden zijn gespecialiseerd in het beheersen van het complete geweldsspectrum en (misschien nog wel belangrijker) het schakelen binnen dat spectrum. Ik kan een enorm verhaal neerzetten over het hoe en waarom daarvan, maar ik hoop dat je het van me aan wilt nemen. Desalniettemin hoop ik dat je met me eens bent dat de inzet van een eenheid om ervoor te zorgen dat een ferry weer onder controle komt niet door Jan Klaas OvD op de kade genomen zal worden. Dat doe je niet zomaar, dan moet er behoorlijk reden voor zijn. Dan mag er ook flink robuust opgetreden worden. Er worden toch ook geen kamervragen gesteld als een speciale eenheid wordt ingezet om een bezet vliegtuig te ontzetten?

Citaat
Zo was het aanvankelijk niet bedoeld nee, maar er ontstond wel een vergelijkbare situatie. Een groep mensen, met relatief 'onschuldig' geweldgebruik, komt in opstand tegen inzet van een speciale eenheid.

Om er toch even op in te gaan: die eenheid is daar met een militaire opdracht heen gegaan: zorg ervoor dat die schepen niet in de Palestijnse Gebieden aankomen. Er was al weken diplomatiek gesteggel geweest, er was al een een waarschuwing of tig uitgegaan dat die schepen geboard zouden worden. Toch zijn de schepen uitgevaren en die werden vervolgens, zoals beloofd, geboard. Die lui gingen daar aan boord in de volle verwachting in een zogenoemde "opposed boarding" situatie te komen. Andersom hebben de opvarenden willens en wetens verzet geboden. Dat is gewoon heel erg dom, zeker omdat Israelische eenheden met een totaal ander dreigingsbeeld in de straten te maken hebben. De reacties zijn dan ook anders, zeker als je met een militaire opdracht aan boord gaat. Nogmaals, een totaal onvergelijkbare situatie in een compleet ander domein van gewapend optreden.

Citaat
Die reageert daarop door hier en daar een 'subject' uit te schakelen, zoals ze dat geleerd hebben. En dáár ging het mij om. Dat soort eenheden heeft een hele andere mores dan eenheden die voor openbare orde (van laag tot hoog in de geweldsspiraal) zijn opgeleid.

"hier en daar een subject uit te schakelen" hint verdomd veel naar een verdenking van argeloze willekeur, "zoals ze dat geleerd hebben" getuigd van zeer, zeer weinig inzicht in de wijze waarop militairen vandaag de dag worden opgeleid en in wat voor situaties men moet werken. Graag zou ik iets meer respect voor en vertrouwen in de eenheden die we hier in NL beschikbaar hebben zien. "Dat soort eenheden" weten verdomd goed waar ze mee bezig zijn. Willekeurig "subjecten" uitschakelen en maar een beetje wild schietend aankloten zijn precies de eigenschappen die men middels kei- en keihard trainen en een zeer strenge selectie wilt uitbannen onder alle militairen en onze SF eenheden in het bijzonder.
Bijdragen op persoonlijke titel.