Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?

Auteur Topic: Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?  (gelezen 51734 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #90 Gepost op: 15 februari 2014, 17:45:46
Waterscooters worden inderdaad gebruikt door DSI maar op volle zee en bij grote zeeschepen met hele hoge vrijboorden kun je hier weinig mee.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #91 Gepost op: 15 februari 2014, 20:31:07
Citaat van: Doruz link=msg=1244359 date=1392482746
Waterscooters worden inderdaad gebruikt door DSI maar op volle zee en bij grote zeeschepen met hele hoge vrijboorden kun je hier weinig mee.

Zeg maar gerust niets. Er worden grote bovenwatereenheden van de KM gebruikt voor DSI operaties, al is het maar om ook de nodige medische ondersteuning paraat te hebben. Van schip naar schip worden helikopters en/of zeewaardige RHIBs/FRISCs gebruikt.

Als puntje bij paaltje komt zou het overigens goed kunnen dat DSI-eenheden een taak kunnen vervullen bij ongeregeldheden aan boord van een ferry. Ze hoeven daarvoor geen gebruik te maken van de bijzondere bevoegdheden die zij hebben, een inzet onder normale politietaken is ook mogelijk. Het lost wel een aantal logistieke zaken op m.b.t. beschikbaarheid en transport naar inzetgebied, omdat deze lieden dat in hun reguliere takenpakket hebben zitten. MARSOF zou het ook kunnen, ik weet alleen niet of zij regulier zijn opgeleid voor het beteugelen van woelingen.

Ik zou wel even 2x nadenken voor ik me tegen een dergelijke eenheid zou keren.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #92 Gepost op: 15 februari 2014, 21:24:21
Citaat van: Thor link=msg=1244342 date=1392478243
Daarbij de politie heeft volgens mij hoogstens 6 waterscooters echt operationeel.

Citaat van: Doruz link=msg=1244359 date=1392482746
Waterscooters worden inderdaad gebruikt door DSI maar op volle zee en bij grote zeeschepen met hele hoge vrijboorden kun je hier weinig mee.

De politie heeft in de vorm van de DSI wel degelijk meer dan 6 waterscooters. En daar wordt veel mee getraind. Daarnaast zijn er een aantal grote ribs beschikbaar.

Ook weet ik dat ze oefenen met defensiehelikopters. Daarnaast zal gerust een samenwerking met de marine bestaan.

Citaat van: Highfield link=msg=1244397 date=1392492667
Als puntje bij paaltje komt zou het overigens goed kunnen dat DSI-eenheden een taak kunnen vervullen bij ongeregeldheden aan boord van een ferry. Ze hoeven daarvoor geen gebruik te maken van de bijzondere bevoegdheden die zij hebben, een inzet onder normale politietaken is ook mogelijk.
Ik denk dat dat inderdaad een goede optie is. De politie lijkt mij een betere keuze in dit soort burgerzaken dan b.v. een marine-eenheid.

Blijft het feit dat je het hele spul nog wel aan boord moet krijgen. Tijd zal altijd een factor zijn, maar afstand misschien nog veel meer.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #93 Gepost op: 15 februari 2014, 23:34:45
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1244407 date=1392495861
De politie heeft in de vorm van de DSI wel degelijk meer dan 6 waterscooters. En daar wordt veel mee getraind. Daarnaast zijn er een aantal grote ribs beschikbaar.

Ook weet ik dat ze oefenen met defensiehelikopters. Daarnaast zal gerust een samenwerking met de marine bestaan.

Ik denk dat dat inderdaad een goede optie is. De politie lijkt mij een betere keuze in dit soort burgerzaken dan b.v. een marine-eenheid.

Blijft het feit dat je het hele spul nog wel aan boord moet krijgen. Tijd zal altijd een factor zijn, maar afstand misschien nog veel meer.

Die waterscooters gaan het op zee niet trekken en met een Rhib ga je liever niet 40 mijl knallen voordat je een actie uit moet voeren.

Wees gerust, die samenwerking is er en is behoorlijk intensief. Dat brengt me bij het volgende punt: DSI-eenheden voor maritieme inzet zijn voornamelijk afkomstig van het Korps Mariniers. Dit zijn militairen. Dat neemt niet weg dat zij onder politie-regelgeving kunnen worden ingezet (sterker nog: dat is de regel bij handhaven openbare orde & strafrechtshandhaving). Het uniform van een militair zegt helemaal niets over de taak die hij/zij op dat moment uitvoert en welke regels op dat moment op hem/haar van toepassing zijn.

Wat betreft het aan boord krijgen: tijd en afstand zijn twee handen op een buik, afhankelijk van snelheid. Scramble een heli richting Doorn, trap die gasten erin en dan zijn ze binnen no-time aan boord van het doelschip. Met een boot duurt het wat langer, maar een fregat trapt met 30 knopen leuk door om over FRISCs met 42 knopen nog maar te zwijgen. Het probleem ligt hier niet bij de uitvoerende diensten maar bij het besluitvormingsproces. Als de go van hogerhand er is kan er behoorlijk vaart gemaakt worden.

Nogmaals, ik zei het al eerder, de pleuris moet wel goed los zijn voor een dergelijke optie denkbaar is. Het enige wat ik kan verzinnen wat een dergelijk scenario kan verantwoorden is dat het schip niet meer veilig kan navigeren door het gedonder aan boord. Op een drukbevaren Noordzee heb je dan geen enkele keus en MOET je handelen. Schip veiligstellen, desnoods een nautisch team van de KM (snel beschikbaar en zeer bekwaam) invliegen om de situatie te bevriezen tot de organieke bemanning weer in staat is om een haven op te zoeken.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #94 Gepost op: 16 februari 2014, 00:14:05
Citaat van: Highfield link=msg=1244435 date=1392503685
Die waterscooters gaan het op zee niet trekken en met een Rhib ga je liever niet 40 mijl knallen voordat je een actie uit moet voeren.
Snap ik, maar het was een reactie op de melding dat de politie maar beperkt waterscooters had.

Citaat van: Highfield link=msg=1244435 date=1392503685
Dat neemt niet weg dat zij onder politie-regelgeving kunnen worden ingezet (sterker nog: dat is de regel bij handhaven openbare orde & strafrechtshandhaving). Het uniform van een militair zegt helemaal niets over de taak die hij/zij op dat moment uitvoert en welke regels op dat moment op hem/haar van toepassing zijn.
Ook die snap ik, maar ik meen te weten dat men niet graag militairen politietaken m.b.t. burgers laat doen zonder aanvullende opleiding. Vandaar ;-)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #95 Gepost op: 16 februari 2014, 08:39:00
En daarom de DSI ipv reguliere infanterie ;-)
Bijdragen op persoonlijke titel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #96 Gepost op: 16 februari 2014, 10:17:03
Conclusie:
1.Een Ferry of cruise schip hoeft in de de praktijk bij een calamiteit ,zoals brand/averij en gehinderd door dronken passagiers op open zee(internationale wateren), niet op handhavingshulp van de wal te rekenen.
2.Dronken passagiers vormen een gevaar voor de veiligheid aan boord.


guest11765

  • Gast
Reactie #97 Gepost op: 16 februari 2014, 10:31:22
Dus sommige van jullie gaan mij vertellen, dat als er een groep aan boord zit, die niet in de hand te houden is en een groot gevaar oplevert voor het schip, de bemanning en de passagiers (brandje stichten is een redelijk groot gevaar), Dat dan de Kapitein en de rederij niet zal zeggen: "Kom AUB helpen en doe er alles aan om ons veilig naar de wal te kunnen laten komen!"

En hoe de ME, DSI, Marine aan boord moet komen? Nou ongeveer net zo als dat er passagiers van boord moeten op volle zee tijdens brand. Met alle mogelijke middelen.

SAR heli's
Reddingsboten
Eventueel aanwezige marine vaartuigen
RIB's
P boten
sleepboten
Loodsboten
Douane boten
Kustwacht schepen

Het is trouwens ook niet dat ze een heel dorp moeten ontruimen hoor.
Want ik weet niet of je geteld hebt hoeveel Celtic fans moeilijk deden op de Dam? En juist op een Cruise schip of Ferry kan je ze heel makkelijk opsplitsen en gelukkig stellen die zieltjes alleen wat voor in groepen. Maar het overgrote meerderheid van de opvarende zal zich er niet mee bemoeien en zich afzonderen.
Dus als je een peloton of 3 ME aan boord zet is het zo klaar. Nou poeh poeh laat je 2 reddingsboten varen. Doe je gek neem je er 3. Of doe je het nog anders. Laat je 1 kustwacht schip onderweg gaan en pendel je met een reddingsboot de diverse eenheden van de kant naar dat kustwachtschip en laat je ze vanaf daar enteren.

In dit land zijn er eindeloze mogelijkheden daarvoor. En wij willen zeker niet achteraf de stempel krijgen als land dat wij niet geholpen hebben. Desnoods zouden we ook nog eerst kunnen proberen zoveel mogelijk mensen te evacueren met zoveel mogelijk reddingsboten, en daarna andere maatregelen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #98 Gepost op: 16 februari 2014, 10:38:23
Citaat van: Doruz link=msg=1244486 date=1392542223
Conclusie:
1.Een Ferry of cruise schip hoeft in de de praktijk bij een calamiteit ,zoals brand/b.averij en gehinderd door dronken passagiers op open zee(internationale wateren), a.niet op handhavingshulp van de wal te rekenen.
2.c.Dronken passagiers vormen een gevaar voor de veiligheid aan boord.

Ik zou de conclusie even wat aanpassen.

a.Het ging hier in de discussie nmm met name over snelle en effectieve handhavingshulp vanuit Nederland. De Engelsen zijn in dit geval wel aan boord gegaan.
Ook in o.a. de Scandinavische landen weet men op dit gebied van wanten.

b.De relatie tussen averij en handhavingshulp is mij niet zo duidelijk.

c.Een ieder die zich abnormaal gedraagt kan een gevaar vormen voor de veiligheid.
Dronkenschap komt op iedere reis in meer of mindere mate voor.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #99 Gepost op: 16 februari 2014, 12:24:45

SAR heli's: staan sby voor medische evacuaties,het schip staat immers in brand en ME is niet getraind voor helikopter operaties
Reddingsboten: zijn voor SAR en voeren geen handhavingstaken uit en zijn hier ook geen transport middel voor
Eventueel aanwezige marine vaartuigen: je zegt het al EVENTUEEL aanwezig dus niet structureel
RIB's: welke RIBS?
P boten: Politie? Boten varen niet op volle zee
sleepboten: welke sleepboten?
Loodsboten: geen idee, iemand?
Douane boten: zijn niet 24/7 inzetbaar op volle zee
Kustwacht schepen: Ievoli Amaranth op volle zee zou kunnen maar voordat handhavers aan boord zijn en Ievoli ter plaatse zijn er al heel wat uren verstreken.(snelheid beperking)

Nogmaals het gaat hier over een schip wat al een brand of averij heeft en dronken lui aan boord.
Het SAR proces loopt dus ook al los van de eventuele roep voor handhaving.

Voor andere hulp op volle zee zou ik me maar niet rijk rekenen met "eindeloze mogelijkheden in dit land" zeker niet met ook nog eens de juridische problemen meegerekend.

Wel een leuk onderwerp gezien de vele reacties ;)